Sätesbjudning HJÄLP!
Hej! Ursäktar mig på förhand för min hoptryckta text, det blir så för att jag skriver på iPad. Jag väntar mitt andra barn och är i vecka 35, 34+4. Jag har haft en väldigt jobbig graviditet på grund av foglossning. Sitter nu i rullstol vid de få tillfällen jag kommer upp ur sängen. På grund av foglossningen har jag fått en igångsättning beviljad i v. 38. Den är väl planerad med smärtlindring från start för att jag ska klara av att röra mig under förlossningen, men även för att jag ska klara av div. Undersökningar mm. (Jag har vestibulit, och blev rädd för behandlingarna under förra förlossningen, alltså INTE själva förlossningssmärtorna jag är rädd för) Nu när jag var hos mvc i måndags så konstaterar min bm att bebis fortfarande ligger i säte. Hon säger då att om den gör det vid nästa besök om två veckor så blir det ett vändningsförsök. Jag har nu tillbringat senaste dagarna med att söka information om vändningsförsök, och sätesförlossningar. Jag hittar mycket personliga erfarenheter här och på andra forum, och även beskrivningar på hur ett vändningsförsök går till. Men jag vill veta statistiken för risker vid ett vändningsförsök! Någon som vet???? Vad jag har förstått ang sätesförlossningar så är det att det oftast rekommenderas för omföderskor, men att det är större risker än vid en vanlig förlossning. Sedan har jag också förstått att man inte sätts igång vid sätesbjudning samt att man inte har lika stor valfrihet när det gäller smärtlindring. Snälla, ge mig svar ni med erfarenhet!! Sen undrar jag också, om jag skulle vägra göra ett vändningsförsök blir jag då, som omföderska tvingad till en spontant startad sätesförlossning??? Jag ska föda i Borås, om det har betydelse.