• Tilly87

Sätesbjudning HJÄLP!

Hej! Ursäktar mig på förhand för min hoptryckta text, det blir så för att jag skriver på iPad. Jag väntar mitt andra barn och är i vecka 35, 34+4. Jag har haft en väldigt jobbig graviditet på grund av foglossning. Sitter nu i rullstol vid de få tillfällen jag kommer upp ur sängen. På grund av foglossningen har jag fått en igångsättning beviljad i v. 38. Den är väl planerad med smärtlindring från start för att jag ska klara av att röra mig under förlossningen, men även för att jag ska klara av div. Undersökningar mm. (Jag har vestibulit, och blev rädd för behandlingarna under förra förlossningen, alltså INTE själva förlossningssmärtorna jag är rädd för) Nu när jag var hos mvc i måndags så konstaterar min bm att bebis fortfarande ligger i säte. Hon säger då att om den gör det vid nästa besök om två veckor så blir det ett vändningsförsök. Jag har nu tillbringat senaste dagarna med att söka information om vändningsförsök, och sätesförlossningar. Jag hittar mycket personliga erfarenheter här och på andra forum, och även beskrivningar på hur ett vändningsförsök går till. Men jag vill veta statistiken för risker vid ett vändningsförsök! Någon som vet???? Vad jag har förstått ang sätesförlossningar så är det att det oftast rekommenderas för omföderskor, men att det är större risker än vid en vanlig förlossning. Sedan har jag också förstått att man inte sätts igång vid sätesbjudning samt att man inte har lika stor valfrihet när det gäller smärtlindring. Snälla, ge mig svar ni med erfarenhet!! Sen undrar jag också, om jag skulle vägra göra ett vändningsförsök blir jag då, som omföderska tvingad till en spontant startad sätesförlossning??? Jag ska föda i Borås, om det har betydelse.

• Svar på tråden Sätesbjudning HJÄLP!
  • a dream within a dream

Jag eftersöker också statistik, min dotter ligger också i säte. Här i Umeå så föder man ej i säte, misslyckas vändningsförsöket eller vägrar man ett så blir det planerat snitt. Tror inte alla landsting föder i säte längre men många gör nog det, vet bara att riskerna är stora för både bebis och mamman (ex. syrebrist hos bebis). Hoppas vi får någon statistik

• FemmeM

Hej!
    Är själv i liknande sits. Var på vändningsförsök i tisdags, som misslyckades. Ska dit på tisdag igen för ett nytt försök. Kommer då vara i v 37+3. 

Du är bara i v 35 så än så länge har ju din bebis tid på sig att vända sig och vad jag förstår så är det först i v 37 (36+) som de börjar göra vändningsförsök. Har också sökt internet igenom efter statistik osv om vändningsförsök men inte hittat nåt vettigt. Tror inte risken att något allvarligt ska hända är stor alls. Det kan sätta igång förlossningen. För min del skulle det inte göra något ;) Sen finns det väl en pytterisk att moderkakan kan lossna men det är nog ytterst ovanligt. Däremot är det inte den behagligaste upplevelsen. Jag själv bröt ihop när de försökt 3-4 ggr. Pga att de upptäckte att min bebis låg med benen i olika vinklar och jag blev rädd att de skulle bryta benen av henne, samtidigt som det var obehagligt när de tryckte och drog i magen plus att hela kroppen skakade av bricanylen man får för att livmodern ska slappna av. Blev för mkt till slut och då slutade de så klart på en gång. Vad jag har läst så tycker en del inte alls det är jobbigt/obehagligt och en del tycker det är skitjobbigt.

Jag bor i Östergötland och här gäller följande. De vill inte sätta i  gång en sätesförlossning utan de vill att den ska starta av sig själv. Man ska helst vara omföderska och bebis ska inte väga mindre än 2 kg eller mer än 4 kg. Det är här det blir jobbigt för mig, då min bebba beräknas väga över 4 kg fullgången och min senaste vägde så mkt som 4345g, 6 dagar efter BF. Så vänder hon inte på sig så väger det mot KS för min del, vilket inte är något jag önskar.. alls. Hade hon varit mindre hade jag nog kört på sätesförlossning.
    Men har man ett barn i säte i v 38 får man göra ett val. Att försöka föda i säte eller ett planerat snitt. Snittet gör de 1-2 veckor före BF, bara så det inte sätter gång av sig självt antar jag.
    Du blir iaf inte tvingad till sätesförlossning, utan man får välja mellan det och snitt. För mig är det pest eller kolera Drömmer

Jag ska som sagt göra ett vändningsförsök till nu på tisdag MEN jag tror faktiskt att hon redan vänt sig själv. Tänker åka dit och kolla upp det i vilket fall som helst. Har hon vänt sig kommer jag försöka tjata mig till en igångsättning för den här veckan har jag mått så dåligt och varit så orolig för att det ska bli snitt, så det finns inte. Det är verkligen sista utvägen för mig och detta är min sista förlossning (4e barnet)och vill verkligen ha en vanlig en. 

Din bebis har fortfarande tid till att vända sig och det är bara att hoppas på det ju. Min busa hade legat med huvudet ner sedan v 30 minst och vände sig alltså upp i v  35+6 och nu har hon vänt tillbaka ner (hoppas jag av hela mitt hjärta) i v 37+0. Än har din plats att snurra.

Blev lite långt kanske. Har du några fler frågor kring just vändninsförsöket svarar jag gärna om jag kan.

• annniel

Till mig sa läkaren att det alltid blir snitt, om det inte är så att man hemskt gärna vill föda vaginalt såklart.

• 2013

Där jag bor vill de verkligen inte att man ska föda ett barn i säte om man är förstagångsföderska.
    Mitt första barn låg i säte, två vändningsfösök misslyckades och jag fick ett fantastiskt planerat snitt två veckor senare.

Riskerna vis vändningsförsök är att barnet blir stressat eller att moderkakan lossnar och då blir det akut snitt. Hur stor risken är vet jag inte, det beror väl på omständigheterna.

• a dream within a dream

Ps. Min läkare på spec.mödra tipsade om saker man kan göra själv för att få bebis att vända sig. 1. Göra kullerbyttor i vatten (badhus) eller stå på händerna under vattnet. 2. Stå på alla fyra men med rumpan i högläge. Om dessa funkar är väl olika fr person till person men hon hade många positiva upplevelser. Själv är jag i v35.5 och min lilla är ej fixerad eller i läge och så länge hon inte är det så testar de inget eftersom hon då lika lätt kan snurra igen. Läkaren på spec.mödra tror heller inte att hon kommer att sjunka ner, inte ens i v.37 eftersom att jag har över en liter vatten.. Så här blir det nog KS, vilket jag är riktigt skraj inför..

• Gladskit

Min systers tredje bebis lyckades vända sig med rumpan ner i vecka 37. Läkarna sa till henne att det var väldigt ovanligt att bebisar vände sig så sent, för det brukar inte finnas utrymme. Och om chansen att få runt bebis är 50/50 i vanliga fall så var oddsen lägre i hennes fall med stor bebis och långt gången graviditet. Inför sitt vändningsförsök fick hon packa BB-väskan utifall att vändningen skulle sätta igång förlossningen. Men det gick bra och de vände bebisen, som sedan föddes en vecka över tiden. Där hon bor vill de helst inte att man föder i säte så hon hade fått göra kejsarsnitt annars vilket hon verkligen inte ville.

• Bei Bei

Jag gjorde ett vändningsförsök som misslyckades. Jag var förstföderska och med facit i hand skulle jag inte göra om det då jag inte tycker jag fick rätt information. Det är ändå en risk med att försöka tvinga barnet runt. De flesta fall går bra, men jag tänkte efteråt på vad som hade hänt om navelsträngen hade haft en knut eller dyl. Hade den då stramats åt? mm.

Mitt försök misslyckades och jag fick snitt. ("fick" i stort sett inte välja, förstföderska och väldigt liten i kroppen)

Barn nr 2 upptäcktes sätesbjudningen vid 8 cm öppen - akutsnitt.

• Tilly87

Godmorgon och tack för svaren!! Jag är inte alls säker på att göra ett vändningsförsök, och min sambo vill INTE! Jag har läst att det är farligare och svårare om man har moderkakan i framvägg, att det är risk att den lossnar då, samt att det överhuvudtaget gör mer ont. Självklart har jag moderkakan där. Usch jag är så rådvill, jag klarar ju knappt av att ligga på britsen hos bm när hon ska lyssna på hjärtat, så hur fasen ska jag klara att ligga först med ctg och sen att de ska hålla på att trycka och dra?? Okej om det verkligen hade varit ofarligt för bebisen, då kanske jag hade varitmotiverad att stå ut, men det verkar det ju inte vara...... Min granne förlorade sin son för två veckor sedan på grund av att moderkakan lossnade, hon märkte inte av någon blödning utan det började göra ont i magen och hon åkte in. Då var pojken redan död. Detta var iofs inte på grund av en vändning, hon var i v.42 med normalvänd bebis. Det jag oroar mig för är ju att ögon ska hända efter man åkt hem från vändning.sförsöket! Jag vill helst föda vanligt med min igångsättning i v. 38 om nu bebis vänder sig, men frågan är ju om man inte tar ett planerat snitt direkt hellre än en vändning som riskerar att sluta i akutsnitt? Om man nu får välja då... Väldigt jobbigt om man bara kan få planerat snitt om de gör ett vändningsförsök först. På min bm lät det inte som att det var ett val överhuvudtaget, vilket irriterar mig nåt fruktansvärt!!! Bei bei: hur upplevde du ditt planerade snitt vs det akuta? Bortsett från att värkarbetet innan var jobbigt då såklart! Hmm jag måste nog läsa in mig på sätesförlossning också, hur stora riskerna är då vs kejsarsnitt. Fast det är ju bara aktuellt om det funkar med planeringen av smärtlindring och igångsättning då, annars vill jag inte... À dream with a dream: har du testat de där övningarna som hon rekommenderade?? Jag tror det är väldigt svårt för mig att göra, men kanske om man åker till badhuset....

• Flickan och kråkan

Andra barnet och v.34+4 = ingen fara på taket . Gott om tid och plats att vända sig. Varken mitt första eller andra barn låg rätt vid den tidpunkten. Första låg i säte och andra helt på tvären fram tills v.36+. Väntar trean nu och är i v.33+2 idag. Han/hon ligger verkligen inte med huvudet rätt. Ligger mestadels på tvären och kommer nog att öra det ett bra tag till. Både ettan och tvåan hade vänt sig rätt tills förlossningen v.37+2 respektive v.37+6. Jag funderade och orade mig då och kommer nog att göra det denna gången med....vill ju föda vaginalt, men inte i säte . Du ska se att det ordnar sig TS och att liten vänder sig innan det är dags .

• 2013

Man har alltid alltid rätt att vägra ett vändningsförsök! Och planerat snitt får du ändå.
    Om eventuella framtida barn ligger i säte så kommer jag inte att vilja göra ett vändningsförsök. Jag kommer försöka vända det själv genom de metoder som beskrivits i tråden, men aldrig mer en forcerad vändning.

• Bei Bei
    a dream within a dream skrev 2013-05-04 22:47:20 följande:
    Bei bei, hur upplevde du snitten?
    Har gjort tre st. Första snittet var helt klart bäst. Jag förlorade väldigt mkt blod 1,7dl vilket är mkt mer än vad det bör vara, så jag utreddes senare för blödarsjuka, vilket jag inte hade. (som tur är!)
    Men jag mådde trotts det väldigt bra och var snabbt uppe på benen. 4 dygn efteråt gick jag en långpromenad och det enda problemet var att jag fick förstoppning och det var ingen höjdare. (Ät lösgörande, alt ta laxermedel!)

Snitt nr 2 hade jag haft värkar i 2 dygn och var helt slut så jag mådde inte så bra efteråt. Fick klamrar över snittet och upplevde att det gjorde väldigt ont att försöka räta på sig, så jag gick framåtvikt tills de tog klamrarna.

Snitt nr 3 (bebisen låg rätt, men fick inte föda vaginalt pgr av risken att livmodern brister vid värkarbetet)
    Fick en reaktion på morfinet och spydde väldigt kraftigt, hela tiden. Spydde, spydde, spydde. BM trodde jag hade väldigt ont och tryckte i mer morfin, varpå jag spydde värre än värst. Spydde ned hela mig och bebisen. Inget kul alls! Hade önskat att bli sydd och det blev jag denna gången så det var mkt bättre efteråt! :)
  • Bei Bei
    Tilly87 skrev 2013-05-05 08:08:57 följande:
    Godmorgon och tack för svaren!! Jag är inte alls säker på att göra ett vändningsförsök, och min sambo vill INTE! Jag har läst att det är farligare och svårare om man har moderkakan i framvägg, att det är risk att den lossnar då, samt att det överhuvudtaget gör mer ont. Självklart har jag moderkakan där. Usch jag är så rådvill, jag klarar ju knappt av att ligga på britsen hos bm när hon ska lyssna på hjärtat, så hur fasen ska jag klara att ligga först med ctg och sen att de ska hålla på att trycka och dra?? Okej om det verkligen hade varit ofarligt för bebisen, då kanske jag hade varitmotiverad att stå ut, men det verkar det ju inte vara...... Min granne förlorade sin son för två veckor sedan på grund av att moderkakan lossnade, hon märkte inte av någon blödning utan det började göra ont i magen och hon åkte in. Då var pojken redan död. Detta var iofs inte på grund av en vändning, hon var i v.42 med normalvänd bebis. Det jag oroar mig för är ju att ögon ska hända efter man åkt hem från vändning.sförsöket! Jag vill helst föda vanligt med min igångsättning i v. 38 om nu bebis vänder sig, men frågan är ju om man inte tar ett planerat snitt direkt hellre än en vändning som riskerar att sluta i akutsnitt? Om man nu får välja då... Väldigt jobbigt om man bara kan få planerat snitt om de gör ett vändningsförsök först. På min bm lät det inte som att det var ett val överhuvudtaget, vilket irriterar mig nåt fruktansvärt!!! Bei bei: hur upplevde du ditt planerade snitt vs det akuta? Bortsett från att värkarbetet innan var jobbigt då såklart! Hmm jag måste nog läsa in mig på sätesförlossning också, hur stora riskerna är då vs kejsarsnitt. Fast det är ju bara aktuellt om det funkar med planeringen av smärtlindring och igångsättning då, annars vill jag inte... À dream with a dream: har du testat de där övningarna som hon rekommenderade?? Jag tror det är väldigt svårt för mig att göra, men kanske om man åker till badhuset....
    Mitt första snitt var helt klart det bästa (läs mitt svar ovan)
    Men jag hade aldrig i livet fött vaginalt i säte! (Har en vän som gjorde det och hennes förlossning slutade i katastrof, så det är väl därför)
    Det är MKT större risk för barnet än vid snitt.
    Om det tar tid att få ut bebisen kan man inte använda tänger, sugklocka mm... Det kan även vara för sent att snitta vid ett visst läge.
    Snitt är helt lugnt, de är proffs och man blir väl omhändertagen.

• a dream within a dream

Tilly87, jag har inte testat någon Av Övningarna än då jag bara är i 36+0 (andra barnet) och lillan i magen inte alls fixerar sig eller ens bestämt sig om läge än.. Hon snurrar runt väldigt mycket, gott om plats

• a dream within a dream

Bei Bei, tack för ditt svar och vilka förlossningar du varit med om, stackare.. Men du verkar stark som bara tagit dig igenom dem ändå, grymt bra jobbat!

• a dream within a dream

Lillan beräknas väga strax över 3 kg just nu enl viktuppskattningen som gjordes.. De gissade på minst 4 när hon kommer ut (om det blir vid bf då)

• Bei Bei
    a dream within a dream skrev 2013-05-05 10:27:24 följande:
    Bei Bei, tack för ditt svar och vilka förlossningar du varit med om, stackare.. Men du verkar stark som bara tagit dig igenom dem ändå, grymt bra jobbat!
    Tack! Det var inte så farligt, den värsta förlossningen var sonens, eftersom jag var så trött i kroppen efter så lite sömn och så mkt smärtor i "onödan" Fast bebisen hann ju förbereda sig för förlossning, så det var ju bra i alla fall.

Mitt vändningsförsök gjorde dock rejält ont (ska det inte göra) och jag var för envis (ville inte ha snitt) och låtsades att det var ok. Skulle jag inte gjort, gör det ont så ska de sluta...

• MelAlv

hej .jag födde en pojke i säte vaginalt 2008.min BM hade känt fel hela min graviditet.Men allt gick bra o nu ä han 5 år:)Han kom 12 dar tidigt 2010 födde jag en flicka i säte o då visste vi att hon låg i säte.behövde inte testa vändningsförsök.utan fick röntga mitt bäcken o allt va grönt!O hon föddes 2 dar innan bf.allt gick jättebra.Nu ä ja gravid med 3;e barnet i v 35 o än så länge ligger den med huvudet ner!!!

Tilly87 skrev 2013-05-04 19:29:38 följande:
    Hej! Ursäktar mig på förhand för min hoptryckta text, det blir så för att jag skriver på iPad. Jag väntar mitt andra barn och är i vecka 35, 34+4. Jag har haft en väldigt jobbig graviditet på grund av foglossning. Sitter nu i rullstol vid de få tillfällen jag kommer upp ur sängen. På grund av foglossningen har jag fått en igångsättning beviljad i v. 38. Den är väl planerad med smärtlindring från start för att jag ska klara av att röra mig under förlossningen, men även för att jag ska klara av div. Undersökningar mm. (Jag har vestibulit, och blev rädd för behandlingarna under förra förlossningen, alltså INTE själva förlossningssmärtorna jag är rädd för) Nu när jag var hos mvc i måndags så konstaterar min bm att bebis fortfarande ligger i säte. Hon säger då att om den gör det vid nästa besök om två veckor så blir det ett vändningsförsök. Jag har nu tillbringat senaste dagarna med att söka information om vändningsförsök, och sätesförlossningar. Jag hittar mycket personliga erfarenheter här och på andra forum, och även beskrivningar på hur ett vändningsförsök går till. Men jag vill veta statistiken för risker vid ett vändningsförsök! Någon som vet???? Vad jag har förstått ang sätesförlossningar så är det att det oftast rekommenderas för omföderskor, men att det är större risker än vid en vanlig förlossning. Sedan har jag också förstått att man inte sätts igång vid sätesbjudning samt att man inte har lika stor valfrihet när det gäller smärtlindring. Snälla, ge mig svar ni med erfarenhet!! Sen undrar jag också, om jag skulle vägra göra ett vändningsförsök blir jag då, som omföderska tvingad till en spontant startad sätesförlossning??? Jag ska föda i Borås, om det har betydelse.

• En bebis i magen

Jag gjorde en vändning med mitt andra barn på KS 2009. Jag var jättenervös och sköterskan som skulle sätta nålen gjorde ett uselt jobb:) Läkaren däremot vände sonen på 20 sekunder utan någon som helst smärta, det gick hur smidigt som helst. Har för mig att man fick ligga med ctg ett tag efteråt...

• LilaLavendel

En sätesbjudning behöver inte automatiskt betyda snitt. En sätesförlossning behöver inte heller vara dramatisk eller farlig. Självklart kan komplikationer uppstå,men det är viktigt att man läser på om fördelar och risker kring de båda förlossningsalternativen samt tar del av även de positiva förlossningsberättelserna.

Sätesboken är en bra och informativ grund för en kvinna som har fått reda på att bebisen ligger i sätesläge. Mycket lättare än att boka in tre timmar hos sin barnmorska för att få all info man behöver om vändningsförsök, kejsarsnitt, sätesförlossning eller vad det nu må vara.

Jag har fött båda mina barn i sätesbjudning. Båda barnen var ute efter max 10 minuters krystvärkar. Inga problem med höfterna heller, som så många är rädda för. Precis som med förlossningar där huvudet föds fram först och precis som vid kejsarsnitt, så finns det förlossningar som går ?bättre? och förlossningar som går ?sämre?.

Mvh Gina Cinnamoni ? författarinna av Sätesboken.

www.satesboken.se

Svar på tråden Sätesbjudning HJÄLP!