• Bei Bei

Sätesbjudning HJÄLP!

Jag gjorde ett vändningsförsök som misslyckades. Jag var förstföderska och med facit i hand skulle jag inte göra om det då jag inte tycker jag fick rätt information. Det är ändå en risk med att försöka tvinga barnet runt. De flesta fall går bra, men jag tänkte efteråt på vad som hade hänt om navelsträngen hade haft en knut eller dyl. Hade den då stramats åt? mm.

Mitt försök misslyckades och jag fick snitt. ("fick" i stort sett inte välja, förstföderska och väldigt liten i kroppen)

Barn nr 2 upptäcktes sätesbjudningen vid 8 cm öppen - akutsnitt.

• Bei Bei
    a dream within a dream skrev 2013-05-04 22:47:20 följande:
    Bei bei, hur upplevde du snitten?
    Har gjort tre st. Första snittet var helt klart bäst. Jag förlorade väldigt mkt blod 1,7dl vilket är mkt mer än vad det bör vara, så jag utreddes senare för blödarsjuka, vilket jag inte hade. (som tur är!)
    Men jag mådde trotts det väldigt bra och var snabbt uppe på benen. 4 dygn efteråt gick jag en långpromenad och det enda problemet var att jag fick förstoppning och det var ingen höjdare. (Ät lösgörande, alt ta laxermedel!)

Snitt nr 2 hade jag haft värkar i 2 dygn och var helt slut så jag mådde inte så bra efteråt. Fick klamrar över snittet och upplevde att det gjorde väldigt ont att försöka räta på sig, så jag gick framåtvikt tills de tog klamrarna.

Snitt nr 3 (bebisen låg rätt, men fick inte föda vaginalt pgr av risken att livmodern brister vid värkarbetet)
    Fick en reaktion på morfinet och spydde väldigt kraftigt, hela tiden. Spydde, spydde, spydde. BM trodde jag hade väldigt ont och tryckte i mer morfin, varpå jag spydde värre än värst. Spydde ned hela mig och bebisen. Inget kul alls! Hade önskat att bli sydd och det blev jag denna gången så det var mkt bättre efteråt! :)
  • Bei Bei
    Tilly87 skrev 2013-05-05 08:08:57 följande:
    Godmorgon och tack för svaren!! Jag är inte alls säker på att göra ett vändningsförsök, och min sambo vill INTE! Jag har läst att det är farligare och svårare om man har moderkakan i framvägg, att det är risk att den lossnar då, samt att det överhuvudtaget gör mer ont. Självklart har jag moderkakan där. Usch jag är så rådvill, jag klarar ju knappt av att ligga på britsen hos bm när hon ska lyssna på hjärtat, så hur fasen ska jag klara att ligga först med ctg och sen att de ska hålla på att trycka och dra?? Okej om det verkligen hade varit ofarligt för bebisen, då kanske jag hade varitmotiverad att stå ut, men det verkar det ju inte vara...... Min granne förlorade sin son för två veckor sedan på grund av att moderkakan lossnade, hon märkte inte av någon blödning utan det började göra ont i magen och hon åkte in. Då var pojken redan död. Detta var iofs inte på grund av en vändning, hon var i v.42 med normalvänd bebis. Det jag oroar mig för är ju att ögon ska hända efter man åkt hem från vändning.sförsöket! Jag vill helst föda vanligt med min igångsättning i v. 38 om nu bebis vänder sig, men frågan är ju om man inte tar ett planerat snitt direkt hellre än en vändning som riskerar att sluta i akutsnitt? Om man nu får välja då... Väldigt jobbigt om man bara kan få planerat snitt om de gör ett vändningsförsök först. På min bm lät det inte som att det var ett val överhuvudtaget, vilket irriterar mig nåt fruktansvärt!!! Bei bei: hur upplevde du ditt planerade snitt vs det akuta? Bortsett från att värkarbetet innan var jobbigt då såklart! Hmm jag måste nog läsa in mig på sätesförlossning också, hur stora riskerna är då vs kejsarsnitt. Fast det är ju bara aktuellt om det funkar med planeringen av smärtlindring och igångsättning då, annars vill jag inte... À dream with a dream: har du testat de där övningarna som hon rekommenderade?? Jag tror det är väldigt svårt för mig att göra, men kanske om man åker till badhuset....
    Mitt första snitt var helt klart det bästa (läs mitt svar ovan)
    Men jag hade aldrig i livet fött vaginalt i säte! (Har en vän som gjorde det och hennes förlossning slutade i katastrof, så det är väl därför)
    Det är MKT större risk för barnet än vid snitt.
    Om det tar tid att få ut bebisen kan man inte använda tänger, sugklocka mm... Det kan även vara för sent att snitta vid ett visst läge.
    Snitt är helt lugnt, de är proffs och man blir väl omhändertagen.

• Bei Bei
    a dream within a dream skrev 2013-05-05 10:27:24 följande:
    Bei Bei, tack för ditt svar och vilka förlossningar du varit med om, stackare.. Men du verkar stark som bara tagit dig igenom dem ändå, grymt bra jobbat!
    Tack! Det var inte så farligt, den värsta förlossningen var sonens, eftersom jag var så trött i kroppen efter så lite sömn och så mkt smärtor i "onödan" Fast bebisen hann ju förbereda sig för förlossning, så det var ju bra i alla fall.

Mitt vändningsförsök gjorde dock rejält ont (ska det inte göra) och jag var för envis (ville inte ha snitt) och låtsades att det var ok. Skulle jag inte gjort, gör det ont så ska de sluta...

Svar på tråden Sätesbjudning HJÄLP!