Inlägg från: Elin 885 |Visa alla inlägg
  • Elin 885

Få sparken efter bara ett litet misstag!

blev du uppsagd eller avskedad? hur som haver så är det custom att få det skriftligt.
    vilken typ av anställning hade du?
    är du medlem i facket?
    VAD GJORDE DU?

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Elin 885
    Vickan I skrev 2013-05-05 16:21:22 följande:
    Provanställd?
    man har uppsägningstid som provanställd om man blir uppsagd, dock inte om man blir avskedad.
  • Elin 885
    DJkillen skrev 2013-05-05 16:24:20 följande:
    Vilken typ av anställning? Ja, alltså jag svarar i telefon och hjälper till med andra administrativa grejer.
    ok men det står på ditt anställningsavtal om du är provanställd eller visstidsanställd på timme.
    är du timanställd så kan de be dig gå direkt utan någon förklaring eller uppsägningstid.
    är du provanställd så ska du ha uppsägningstid när du blir uppsagd.
    blev du uppsagd eller avskedad?
  • Elin 885
    Rebban skrev 2013-05-05 16:27:25 följande:
    Om du hade en provanställning så kan han självklart avskeda dig när han vill. En provanställning övergår oftast i en tillsvidareanställning efter 6 månader. Då hade chefen behövt ha dig kvar den uppsägningstid som står i anställningsavtalet att du har. Så svaret på din fråga är: nej du har ingen som helst laglig rätt till en andra chans.
    en provanställning har 2 veckors uppsägningstid, om inte annat anges i anställningsavtalet.
    avtal24.se/juridikskolan/fragor_svar_foretagsavtal/fragor_svar_provanstallning

timanställd däremot då kan man få gå på stubben.
  • Elin 885
    DJkillen skrev 2013-05-05 16:28:40 följande:
    Jag har inget skriftligt avtal. Chefen ringde bara och sa att jag inte är välkommen dit mer.
    ok då har du ingen laglig rätt heller eftersom du då jobbar svart.
  • Elin 885
    DJkillen skrev 2013-05-05 16:32:09 följande:
    Nej, jobbar inte svart. Företaget betalar så klart in sociala avgifter och skatt och så. Har dock inte hunnit få första lönen. Man behöver inget skriftligt avtal för att jobba. Det räcker med ett handslag.
    www.unionen.se/rad-och-stod/anstallningsavtal
  • Elin 885
    DJkillen skrev 2013-05-05 16:37:38 följande:
    Om du läser din länk så står det där att muntliga avtal gäller.

Gillar inte facket dock. Det är en kartell som förstör för företagarna. 
    haha ja visst gäller dom, men hur ska du bevisa det då? bandinspelning?
    du vet ju inte ens vilken anställningsform du har.
  • Elin 885
    DJkillen skrev 2013-05-05 16:41:23 följande:
    Jag trodde att vi kunde lita på varandra! Men det är inte detta min fråga gäller, utan är det rätt att man får sparken efter ett enda misstag?
    ja visst kan du få det.
    nu vet jag inte om detta är ditt första jobb, men lita inte på arbetsgivare.
    jag begär alltid allting skriftligt eller att en representant från facket är med vid de möten som jag har haft med chefer.
  • Elin 885
    DJkillen skrev 2013-05-05 16:44:38 följande:
    En representant från facket? Som barnvakt, eller? :D

Jag menar om det är rätt av chefen att göra så eller om han borde ge mig en chans till. Jag tycker att alla ska få en andra chans även om misstaget kostade företaget si eller så mycket. 
    ja det kan man tycka men nu fungerar det inte så.
    gör man ett misstag som kostar företaget asmycket pengar så är det grund för uppsägning.

nej inte som barnvakt såklart utan som representant för facket och så att en till hör allt som säjs. då kan inte chefen komma i efterhand och påstå hitan och ditan.
  • Elin 885
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-05-05 16:46:56 följande:
    man har oftast en provanställning och under den tiden kan man när som helst bli uppsagd utan någon orsak ens, provanställningen är vanigtvis 6 månader om man inte avtalat om annat.
    fast då har man uppsägningstid.
    i detta fallet låter det mer som ett avskedande.
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!