• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • fjonkelina

Nej jag har aldrig lyckats med den konsten. 

Det beror på vad ditt misstag var? Är du med i facket? Är det så att chefen har ett häftigt temperament kanske? 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Elin 885

blev du uppsagd eller avskedad? hur som haver så är det custom att få det skriftligt.
    vilken typ av anställning hade du?
    är du medlem i facket?
    VAD GJORDE DU?

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • DJkillen
    fjonkelina skrev 2013-05-05 16:18:46 följande:
    Nej jag har aldrig lyckats med den konsten. 

Det beror på vad ditt misstag var? Är du med i facket? Är det så att chefen har ett häftigt temperament kanske? 
    Nej, jag är inte med i facket. Jag tycker facket är åt helvete.

Jag vet inte hur hans temperament är, för jag känner honom knappt.

Misstaget var att det blev lite fel i en beställning till tryckeriet företaget anlitar.. Jag vet inte riktigt hur man gör när man beställer där, men tänkte jag skulle göra det ändå för att vara driftig och så... visa framfötterna. Det blev så fel.. 
  • Elin 885
    Vickan I skrev 2013-05-05 16:21:22 följande:
    Provanställd?
    man har uppsägningstid som provanställd om man blir uppsagd, dock inte om man blir avskedad.
  • DJkillen
    Elin 885 skrev 2013-05-05 16:20:24 följande:
    blev du uppsagd eller avskedad? hur som haver så är det custom att få det skriftligt.
    vilken typ av anställning hade du?
    är du medlem i facket?
    VAD GJORDE DU?
    Vilken typ av anställning? Ja, alltså jag svarar i telefon och hjälper till med andra administrativa grejer.
  • Elin 885
    DJkillen skrev 2013-05-05 16:24:20 följande:
    Vilken typ av anställning? Ja, alltså jag svarar i telefon och hjälper till med andra administrativa grejer.
    ok men det står på ditt anställningsavtal om du är provanställd eller visstidsanställd på timme.
    är du timanställd så kan de be dig gå direkt utan någon förklaring eller uppsägningstid.
    är du provanställd så ska du ha uppsägningstid när du blir uppsagd.
    blev du uppsagd eller avskedad?
  • Rebban

Om du hade en provanställning så kan han självklart avskeda dig när han vill. En provanställning övergår oftast i en tillsvidareanställning efter 6 månader. Då hade chefen behövt ha dig kvar den uppsägningstid som står i anställningsavtalet att du har. Så svaret på din fråga är: nej du har ingen som helst laglig rätt till en andra chans.

• DJkillen
    Elin 885 skrev 2013-05-05 16:26:14 följande:
    ok men det står på ditt anställningsavtal om du är provanställd eller visstidsanställd på timme.
    är du timanställd så kan de be dig gå direkt utan någon förklaring eller uppsägningstid.
    är du provanställd så ska du ha uppsägningstid när du blir uppsagd.
    blev du uppsagd eller avskedad?
    Jag har inget skriftligt avtal. Chefen ringde bara och sa att jag inte är välkommen dit mer.
  • Elin 885
    Rebban skrev 2013-05-05 16:27:25 följande:
    Om du hade en provanställning så kan han självklart avskeda dig när han vill. En provanställning övergår oftast i en tillsvidareanställning efter 6 månader. Då hade chefen behövt ha dig kvar den uppsägningstid som står i anställningsavtalet att du har. Så svaret på din fråga är: nej du har ingen som helst laglig rätt till en andra chans.
    en provanställning har 2 veckors uppsägningstid, om inte annat anges i anställningsavtalet.
    avtal24.se/juridikskolan/fragor_svar_foretagsavtal/fragor_svar_provanstallning

timanställd däremot då kan man få gå på stubben.
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!