• Brumma

Hur få pappan att betala?

Tror tyvärr inte att ert kontrakt är giltigt.. Fråga mig inte hur det kan vara så men har ett par bekanta som använde sig av försäkringskassans kontrakt gällande underhåll. De kom överens om en lägre summa än 1273:-/barn under en kortare period pga olika anledningar (bl.a. att umgängesföräldern betalade en del av boendekostnaden för boendeföräldern) Underhållet skulle sedan naturligtvis ökas när dessa anledningarna var "över".
    De skrev under med två oberoende vittnen. När sedan anledningen till deras överenskommelse nästan var över gick boendeföräldern till försäkringskassan, och de förklarade att det kontrakten ej var giltigt. Trots att det var deras egna kontrakt och trots att det var bevittnat.
    Det var bara en överenskommelse som kunde brytas om ngn av parterna ångrade sig...
    Så det slutade med att umgängesföräldern fick betala underhållet retroaktivt några månader trots att UF under denna tiden även betalat för BF's boende...
    Helknäppt enligt mig eftersom jag hittills trott att ett sådant kontrakt var bindande...

• Brumma

Låter ju bättre om det går genom tingsrätten ja... Men efter detta är jag skeptiskt till allt tyvärr ;)
    Tror även att genom att ni gick genom försäkringskassan så "bröt" ni kontraktet redan där.. Men jag vet inte..
    Googla på nätet etter gratis juridisk rådgivning. Finns flera sidor som erbjuder iallafall rådgivningen gratis - väljer du sedan att gå vidare kostar det ju, men då bör du få veta om det är giltigt eller inte iallafall.

• Brumma

Håller ju med Anonym(anonym)... Ett litet barn kostar ju inte hur mkt som helst..
    Du har barnbidraget på 1050:-, pappan bidrar med 1273;-... Antar att du bidrar med ngt själv oxå?
    Om du bidrar med en tusenlapp så betyder det att du har 3300:- att lägga på barnet VARJE MÅNAD..
    Det är 39 600:- varje år...
    Få småbarn kostar så mkt o väldigt få kostar mer....

• Brumma

Ja, just nu är det ett problem att pappan inte betalar - just för att du faktiskt flyttade utan att han skrev under..
    Det är konstigt att det tar så lång tid att utreda..
    Vad jag syftade på var de 2000:- du anser att han är skyldig dig - skulle kunna tänka mig att de 1273 kommer retroaktivt när boendet väl blivit utrett..

Om barnet kostar mer än normalt får du helt enkelt stämma på mer underhåll om pappan självmant inte betalar mer...

Men fortfarande - NÄR pengarna från pappan kommer in från försäkringskassan, även om det kostar extra - kostar det verkligen mer än nästan 40 000:-/år?

Svar på tråden Hur få pappan att betala?