• SofieBear

Min son äter inte kött!

Hej!

Min son har sen ett år tillbaka inte ätit kött, fisk eller kyckling. Han äter inte heller baljväxter, i så fall hade ju vegetarisk kosthållning varit ett alternativ. Hans enda proteinkällor är mjölk, äggvita och pannkakor. Han gillar även mamma Scans köttbullar och hot dogs, så det brukar han få en gång i veckan.

Varje måltid äter han bara spannmålsdelen, dvs. pasta, ris eller potatis. Jag vet inte hur jag ska få honom att äta nåt annat. Att tvinga honom att smaka leder bara till bråk vid matbordet. Han är även ett sånt barn som aldrig blir hungrig knappt, det funkar inte att "svälta ut" honom. Till middag äter han ofta 2-3 msk av maten och sen inget mer förrän till frukosten.

Han är väldigt liten i växten, 96 cm och 12,7 kilo. Han är fyra år. Vi kan inte minnas att han varit med om nåt traumatiskt, men han säger att han är rädd att få ett ben i halsen. Han har väldigt livlig fantasi.

Är desperat efter hjälp eftersom vi inte vet hur vi ska hantera detta.

• Svar på tråden Min son äter inte kött!
  • Chocoholica

Det enda jag kan komma på är proteingodis eller kosttillskott. Det är bättre at du hör med BVC.
    Om du gör egna köttbullar? Äter han då?

• IsDimma

Göra äggröra eller omelett så att han får i sig gulan, gärna att du slänger i en extra äggula i det.
    Äggula är jättenyttigt.
    Sen tycker jag att han ska smaka på maten iaf innan han säger att han inte äter det. Det ser vi jätteofta på jobbet (jobbar på förskola). Barnet säger att det där tycker jag inte om, vill inte smaka och när hen ändå gör det så är det ju gott.

Köttfärsås? Egna köttbullar!
    Fisk, gärna fet fisk.

Dricker han (fortfarande) välling? Sluta med det isf! Och ge inget annat om han är hungrig efter maten. Till slut inser han att det är lika bra att äta maten.

• Dotse

Borde man inte kunna mixa köttfärssås och göra en helt slät sås? Om det är bitarna han inte klarar av?

• W Goldberg
    SofieBear skrev 2013-05-06 01:36:20 följande:
    Hej! Min son har sen ett år tillbaka inte ätit kött, fisk eller kyckling. Han äter inte heller baljväxter, i så fall hade ju vegetarisk kosthållning varit ett alternativ. Hans enda proteinkällor är mjölk, äggvita och pannkakor. Han gillar även mamma Scans köttbullar och hot dogs, så det brukar han få en gång i veckan. Varje måltid äter han bara spannmålsdelen, dvs. pasta, ris eller potatis. Jag vet inte hur jag ska få honom att äta nåt annat. Att tvinga honom att smaka leder bara till bråk vid matbordet. Han är även ett sånt barn som aldrig blir hungrig knappt, det funkar inte att "svälta ut" honom. Till middag äter han ofta 2-3 msk av maten och sen inget mer förrän till frukosten. Han är väldigt liten i växten, 96 cm och 12,7 kilo. Han är fyra år. Vi kan inte minnas att han varit med om nåt traumatiskt, men han säger att han är rädd att få ett ben i halsen. Han har väldigt livlig fantasi. Är desperat efter hjälp eftersom vi inte vet hur vi ska hantera detta.
    Ge honom Mamma Scan och hotdogs för ett tag då.
    Jag tror riktigt säkert han kommer att äta annat då han känner att tiden är mogen.
    Värre mat än scans köttbullar finns det att få.

• SofieBear

Han äter inte omelett, inte köttfärssås, inte sås,inte fisk, inte välling.

Han får inget annat istället för maten som serveras och vi brukar inte ge mellanmål efter förskolan, men han blir inte hungrig, han är för envis det! På förskolan har de gett upp om att han ska smaka och det har vi med, eftersom han bara förstör stämningen vid matbordet och börjar gråta varje gång. Skicka iväg till rummet funkar inte, hot och mutor funkar inte. Att låta honom gå hungrig funkar som sagt inte.

Hade det varit en kort period så hade jag inte varit så orolig men nu har det ju hållit på i ett år.

• Edenvill

Skriver från mobilen nu och ammar samtidigt. Skriver lägre svar sedan. Vårt första barn åt inget kött, fisk, kyckling, ägg osv fram till 2,5 års ålder. Tror inte han gillade smak eller konsistens. Höll på som en tok och letade proteinkällor. Äter din son bröd? Jag bakade bullar med kikärtor till vår son. Kikärtorna mixas släta med vatten och utgör degvätskan. Smakar inget utan gör bara bullarna saftiga.

• cosinus

Gissar att han då inte gillar ost heller?

Min trea är jämnstor med din son. På 4-årskollen var han 95-96 cm och knappa 13 kg. Han har dock alltid varit lika liten i både mat och storlek så han tappar ju inte på sina kurvor utan är där han varit de senaste åren (kring 1 år låg han under alla kurvsystem som fanns).

Nu är min lillfis 5 år och har inga såna där maträtter han vägrar äta utan det är snarare att han inte äter så mycket alls av något.

Men har ni problem med protein låt han äta det han äter. Köttbullar och korv är bättre än inget. Ostkuber har jag gjort i sallad när mina inte velat äta kött. Äggvita är väl bara att ge honom varje dag.

Gillar han avokado så är det ju en bra fettkälla, likaså turkisk yoghurt med bär, det går göra mumsiga smothies på och där kanske man skulle kunna gömma något med protein i t ex kikärtor som någon skrev om ovan. Keso/Kvarg med bär/sylt kanske går ner?

Min kille säger heller aldrig att han är hungrig men däremot märker man det fort på hans humör, han har inga reserver och dippar i energi och humör inför varje måltid. Dagis är jätteduktiga och hans fröken säger att de försöker se till att inget går åt skogen när de kommer in före lunch för då bryter han totalt ihop. Så de vaktar lite extra på honom och hjälper honom om han t ex inte får av sig stövlarna på första försöket.

Vad händer om du sticker åt honom något litet att äta direkt efter dagis, hålls humöret uppe bättre under måltiden eller äter han inte alls? För oss är det lite olika. Ibland blir han mätt om han får något litet och ibland går det bättre men oftast blir han bara arg om han får en halv banan men inte mer för att vi ska äta en timme senare så vi har provat lite men gett upp det där. Han får vara sur tiden innan maten för det är ändå det som ger mest matintag och nöjdast unge efter maten.

• Mormor07

Han behöver inte äta kött, det viktiga är att han får i sig lite protein och det kan ha få genom ägg (proteinet sitter i vitan, inte gulan) och ost. Pannkaka ger inget protein. Och som någon sa, om han gillar köttbullar och hot dog så är det ju helt ok att han bara äter det.

• Tygtiiger

Men käre tid, ungen gillar ju hot dogs, köttbullar och pannkaka - så låt honom äta det! Om du nu har ett barn som är selektivt med mat så går det inte att kriga. Du har försökt att inte ge något annat och du har försökt att "tvinga" honom att smaka. Han är lika selektiv i alla situationer, alltså även hos andra och på fsk. Du har gjort vad du kan. Huvudsaken är att han får i sig kalorier och de näringsämnen han behöver.

GE UNGEN PANNKAKOR! Med extra ägg i, så får du i honom proteinet i äggen och i mjölken. Du kan blanda i vällingpulver om du vill ha mer energi i. Stek ett gäng som du kan ha i kylen och servera honom en pannkaka eller två efter dagis varje dag. Ha mamma scans köttbullar på bordet när ni äter så får han äta kolhydraterna och komplettera med köttbullarna. Om några år är det lättare att diskutera med honom och då kan han börja prova olika saker.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Veritaslux

Jag håller med om att det är en bra idé att sluta kriga. Han äter ju en hel del! Se det så. Ta det lugnt ett tag och låt honom äta det han äter. Sedan, lite smått, kan en väg att gå vara att erbjuda saker som ligger "nära" det han gillar. Eftersom han gillar hot dogs kanske ni kan handla tillsammans och kika på vilka andra korvar som finns? (Kanske kan du få honom att prova en nyttigare korv med högre kötthalt?) Om han får vara med och göra köttbullar kanske han vill ha? Eller pröva en annan sort. Eller hamburgare. Eller pannbiff... Men pressa inte, se om du kan väcka hans nyfikenhet och respektera ett nej så får man prova igen osv!

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Min son äter inte kött!