• Noonaamy

opererat bort cysta i äggstockarna?? - hjälp!!

Hejsan! 
    Jag undrar en sak angående min mamma. Såhär är det, min mamma ska operera bort en cysta på äggstockarna nästa vecka. Jag undrar om någon som själv har opererat den operationen till exempel hur ni mådde och så? 
    Min mamma har nyligen redan en månad sen opererat bort gallsten så hon kan säga att hon kan få lite ont där läkarna tog bort. Sedan så har hennes mens varit lustig senaste månaderna säger hon. Till exempel att hennes mens kan börja som vanligt och sedan när det ska sluta börjar det om från början igen. Hon anade att hennes blödningar börjat gå mot Slutet, eftersom min mormor (min mamma's mor)  fick slut på sitt när hon var 40 år. Själv så är min mamma 43 år gammal. Min mamma ringde och fick tid till gynekologen för kolla upp det. 
    Där fick hon  två läkare som satt henne i sådan "trevlig" stol där med bena i luften samt ultraljud. Dom sa att hon hade cysta i ena äggstockarna och att hon ska få tid till operation inom tre veckor. 

... Jag undrar lite om någon som själv haft det till exempel hur mådde ni innan ni gjorde operation och efteråt? 
    Är det några tecken som jag och hon bör vara oroliga av eftersom jag vet att man kan få cancer av detta. Efter varit efter besöket hos där, gynekologen, så himla orolig.  
    Min mamma mår bra annars men säger att hon kan få lite ont där cystan sitter och att nu någon månad att hennes knä kan svida lite. Bör jag vara orolig?? 
    Och ni som har haft cysta i äggstockarna och fått cancer, hur klarade ni det? Arså, hur blev ni som blev friska med hjälp av?? 

Snälla svara någon!  m ( _  _ ) m 

~Orolig dotter ~

• Svar på tråden opererat bort cysta i äggstockarna?? - hjälp!!
  • caaroline

Jag är enbart 21 år och haft två cystor på äggstockarna och även fått tagit en del av den ena äggstock i samband med en av operationerna. För mig har allt gått jättebra och operationerna gjordes via titthål! Fick vara kvar på sjukhus en natt sen åka hem, väl hemma var man lite trött, dom blåser oftast upp magen under operationen så magen kan vara lite uppblåst närmsta dagarna efter men jag har aldrig haft vidare ont efter, mest varit ganska sliten men återhämtningstiden gick snabbt! Hoppas det går bra för henne :) du behöver nog inte vara orolig.

• Noonaamy

Kan du berätta hur du var innan du opererade dig? Till exempel så har min mamma fått springa ofta på toaletten och göra nummer 1. Och hon måste äta grova flingor eller knäckebröd för hon ska bli mätt. Samt hon kan inte äta fet mat.  

• caaroline

Jag hade mest bara en hemsk smärta i höjd med äggstocken.. Kändes som att ena benet skulle domna bort också ibland! Men några andra "symptom" har jag inte haft.. Hur stor är din mammas cysta? Jag fick mina operationer med akuttid och behövde absolut inte vänta i över en dag, dom sa att det lätt kan bli så att cystor rullar in sig och stoppar något blodflöde, minns inte vad dom sa riktigt men det var just därför jag fick ta bort mina akut + pga smärtan

• Noonaamy

Min mammas ska vara 9 cm. Men kände du av till exempel att du hade ont i benet eller att du var hungrig och så?

• Noonaamy
    Noonaamy skrev 2013-05-06 22:38:54 följande:
    Min mammas ska vara 9 cm. Men kände du av till exempel att du hade ont i benet eller att du var hungrig och så?
    Det kan ju alltid bero på annat att hon har lite ont i benet ibland men jag undrade om andra som har haft detta om de hade ont. 
  • caaroline

Okej, min var 7cm första gången och 6 cm andra gången.. Nja riktigt ont hade jag väll inte i benen direkt, det var mest i magen i högt med äggstocken och värken strålade lite ut mot ryggen tror jag .. Minns inte riktigt helt! Enda problemet med benen var iallafall att ena domnade bort ibland vilket var obehagligt men ont gjorde det inte. Kan ju vara helt olika från person till person! Hon ska iaf operera bort den och det är ju bra, dom tar prov på den sen när den är ute så får ni veta om det finns risk för fler cystor och vad det var för slags cysta osv! Det kommer att gå bra, det är en enkel och snabb operation.

• Noonaamy

Ah, okej.  Jo, vist är det bra att hon ska operera bort det och så. Så det är över. Men klart man kan inte sluta vara orolig heller. 

• caaroline

Nej jag förstår din oro men jag kan nästan lova att operationen kommer att gå bra!

• Noonaamy

Tusen tack för din tid! Föresten hur var du efter operationen? Var du lite öm och så? Och hade du högt blodtryck då när du hade cystan?

• caaroline

Jag var öm i magen och magen var uppblåst för dom blåser ju somsagt upp den under operationen för att kunna se tydligare där inne. Man kan bli gasig och känna sig lite seg och inte orka röra sig så värst mycket närmsta dagarna men efter en vecka var jag pigg igen!

Svar på tråden opererat bort cysta i äggstockarna?? - hjälp!!