• Noonaamy

opererat bort cysta i äggstockarna?? - hjälp!!

Hejsan! 
    Jag undrar en sak angående min mamma. Såhär är det, min mamma ska operera bort en cysta på äggstockarna nästa vecka. Jag undrar om någon som själv har opererat den operationen till exempel hur ni mådde och så? 
    Min mamma har nyligen redan en månad sen opererat bort gallsten så hon kan säga att hon kan få lite ont där läkarna tog bort. Sedan så har hennes mens varit lustig senaste månaderna säger hon. Till exempel att hennes mens kan börja som vanligt och sedan när det ska sluta börjar det om från början igen. Hon anade att hennes blödningar börjat gå mot Slutet, eftersom min mormor (min mamma's mor)  fick slut på sitt när hon var 40 år. Själv så är min mamma 43 år gammal. Min mamma ringde och fick tid till gynekologen för kolla upp det. 
    Där fick hon  två läkare som satt henne i sådan "trevlig" stol där med bena i luften samt ultraljud. Dom sa att hon hade cysta i ena äggstockarna och att hon ska få tid till operation inom tre veckor. 

... Jag undrar lite om någon som själv haft det till exempel hur mådde ni innan ni gjorde operation och efteråt? 
    Är det några tecken som jag och hon bör vara oroliga av eftersom jag vet att man kan få cancer av detta. Efter varit efter besöket hos där, gynekologen, så himla orolig.  
    Min mamma mår bra annars men säger att hon kan få lite ont där cystan sitter och att nu någon månad att hennes knä kan svida lite. Bör jag vara orolig?? 
    Och ni som har haft cysta i äggstockarna och fått cancer, hur klarade ni det? Arså, hur blev ni som blev friska med hjälp av?? 

Snälla svara någon!  m ( _  _ ) m 

~Orolig dotter ~

• Svar på tråden opererat bort cysta i äggstockarna?? - hjälp!!
  • caaroline

Okej ja men då får jag isåfall vara färdig nu för tydligare och fler svar kan jag inte ge, hoppas det går bra iallafall.. Ber dom henne komma tillbaka efter 3 veckor är det säkert inte så akut heller och då finns det ju chans att den försvinner av sig själv också. Håller iallafall tummarna!

• Noonaamy

Det var ju så att detta upptäckte en gynekolog läkare redan sedan ett halvår att då hon hade en väldigt sådan och nästa gång i mellan då och idag skulle hon haft gått till sjukhuset igen men valde att avboka för då var jag otroligt sjuk  för ta hand om mig för hon tyckte att det kvittar endå typ. Typ att hon är ju frisk och så och att hon orkade inte bry sig tack vare jag var så sjuk. 

• Jigge

Jag opererade bort en cysta för drygt ett år sen. Jag har varit inlagt ett par gånger tidigare med vätskefyllda cystor som spruckit, vilket gjorde väldigt ont. Den cystan jag fick operera bort var stor som en grapefrukt och fylld med blod. Tanken var att taden med titthål men då de såg när de gått in att den satt fast i tarmarna gick inte det så de blev en större operation, deblev även tvugna att ta bort äggstock och äggledare på den sidan. Allt gick bra. Jag låg kvar två nätter och var sen sjukskriven i 6 veckor, jag hade kunnat börja jobba efter kanske 3 veckor om jag haft ett mer stillsamt jobb. Gör man titthålsoperation brukar man nog bara vara hemma 1-2 veckor efter.
    Jag tror att jag kissade oftare, cystan tryckte nog på blåsan.

• villyvicky

Jag hade en växande massa, cysta, på ena äggstocken förra året. Den följdes upp med upprepade ultraljud, som visade på att den växte och var solid, vilket kunde indikera cancer. Orsaken till att jag gick till gyn var just menstrubbel, hade upprepade mellanblödningar, var 41 år gammal. Hade även myomer i livmodern. Jag gjorde även ett blodprov, kollade tumörmarkeringar för just äggstockscancer och de kom tillbaka förhöjda, vilket ledde till operation. Min gyn insisterade på att ta bort livmodern under operationen, pga myomerna och för att jag ändå inte "behövde" den mer, var ju ändå klar med barnafödandet.

Jag var självklart mycket orolig, för just cancer. Biopsi utfördes medans jag var nedsövd. Det visade sig att det inte var cancer, utan som sagt en vanlig, ofarlig cysta. Innan hade jag gjort klart för min gyn att jag absolut ville behålla ena äggstocken ifall det INTE var cancer, annars hade han glatt avlägsnat rubbet, vilket jag ser och liknar med kastrering. Vi kvinnor behöver våra äggstockar, om än så endast en, för livsviktiga hormoner som produceras livet ut även långt efter klimakteriet och än i små mängder.

Min återhämtning var mycket, mycket jobbig, men så hade jag ju tagit bort hela livmodern också, vilket är en väldigt ingripande op. Gjorde väldigt ont, länge efteråt, tog mig hela sex veckor innan jag fick återgå till jobb.

Min op utfördes med robotisk kirurgi, jag hade (har) fem snitt på magen där dom stoppade in instrumenten som klippte och skar och själva livmodern och livmodertappen avlägsnades till slut genom vaginan, som sedan syddes upp ( inget jag märker av dock, eller lider av) det kallas "vaginal cuff" Ärligt talat, kunde jag gå tillbaka i tiden, hade jag vägrat göra hysterektomi, behållt min livmoder.

Det enda positiva är att jag inte har mens längre, vilket är väldigt skönt! Och eftersom jag inte har varken livmoder eller tapp längre, behöver jag inte oroa mig för cancer där, eller göra årliga cellprov i gynstolen mer.
    Det går nog bra för din mamma med ska du se. Oftast ÄR det INTE cancer, vilket är jätteskönt och cystor är väldigt, väldigt vanligt om än så störande. Speciellt om det gör ont, man har värk.

• Noonaamy

Btw... ni som gjorde operationen hur länge fick ni ligga inlagd på sjukhuset efteråt? Jag har läst att operationen ska bara ta 15 minuter och efter operationen kan du åka hem samma dag. mMen om det är större, någon timme till och åka hem nästa dag. 

• Jigge

Jag låg kvar två nätter. Operationen tog 1-2 timmar och de gjorde ett 15-20 cm långt bikinisnitt.

• Noonaamy

Var eran menstruation oregelbunden då när ni hade cystan? För min mamma kan gnälla ibland att när hon har det så kan det kännas att det börjar om från början i sluter av mensen igen. 

• saraolsson90

Jag opererade bort en cysta i januari. den satt så tokigt till att jag fick ta bort ena äggstocken, dessutom var jag gravid i v.22. Dom snittade från troskanten och upp till naveln.. 

Jag hade inte märkt av den utan de såg den på ett ultraljud. Operationen gick bra och jag låg kvar på sjukhuset i 2 dagar, vart sjukskriven i 3 veckor. Fick inte lyfta tungt på 5-6 veckor!

Så det är nog ingen fara. Tydligen en väldigt vanlig operation, även om det bli titthåls eller inte. 

• Noonaamy

Åh okej. Btw, you guys: 
    Hade ni några av dessa symptomer under tiden ni hade en cysta?

svullen mage diffusa magbesvär, till exempel illamående, värk, tyngdkänsla och sura uppstötningar att man behöver kissa ofta ett tryck mot ändtarmen.
    ????
  • Noonaamy
    saraolsson90 skrev 2013-05-13 20:12:26 följande:
    Nej jag hade inga symptom alls.
    Du beskrev att du cystan satt konstigt inne i dig att det blev tvunget att operera bort den, eller hur?  Var det så att du inte hade några symptomer för att du hade bara något litet som sat fel?
  • Noonaamy

När jag och också min mamma har mens blir vi svullna i magen men bara när vi har mens. Är det normalt?

• saraolsson90

Jag hade en cysta som var 6x6 cm stor. Den satt inlindad i äggstocken eller hur man ska beskriva det. 
    Jag var som sagt gravid och var på en undersökning med vaginalt ultraljud, det var då de upptäckte cystan, efter det hade de kontroll på vad det var för slags cysta, men de hade aldrig sett något liknande,

Så de ville ta bort den då några veckor senare för att de inte visste vad det var, ifall att den skulle bli större och det skulle bli något tokigt.

Men hade jag aldrig varit på ultraljudet så vet jag inte om jag hade fått symptom längre fram eller inte.

Det brukar vara rätt normalt att magen svullnar när man får mens. 

• Noonaamy

Min mamma hade sin operation igår. Läkaren som var en kvinnlig läkare gjorde ultraljud på henne innan om det var verkligen bestämt om hon behöver operera eller ej. Hon skulle. Den kvinnliga läkaren sa att den var 7 cm och att den hade inte vuxit eller krympts sedan sist hon var där. Hon tyckte också att den så väldigt "snäll" ut. Iallafall, hon opererade sig och senare kom det fram till att hon kanske har endometrios. Som cystan satt vad väldigt vanligt en endometrios sitter och att den hade vävnad omkring sig eller nått sånt. Hon frågade sedan läkaren om det fanns risk om det skulle råda cancer eller så. Läkaren tyckte inte så utan att den såg "fin" ut. 
    Men som jag och min mamma och min mamma säger att; säg aldrig, aldrig. Och nu om en månad kommer resultatet.

Symptom för endometrios kan vara, för er som undrar:

Mycket kraftig menstruationssmärta, smärta som för vissa kan förvärras i slutet av menstruationen Riklig menstruation, vissa drabbade kan blöda över en deciliter blod per menstruationstillfälle Samlagssmärta Smärta vid användning av tex. tampong Smärta i korsryggen och ut i benen Smärta när man kissar eller har avföring Förstoppning och/eller diarré Trötthet, utmattning Feber Infektionskänslighet Ofrivillig barnlöshet Depression
  • Noonaamy

Hej igen! Nu har vi fått resultat av operationen. På resultat, eller brevet, stod det att i cystan som dom undersökte att det var inget farligt som i äggstockcancer men hon hade endomitrios helt klart.  Och vävnaden runt cystan var något som var i Klimatiret, eller vad det hette. Men iallafall inget farligt. 

• saraolsson90
    Noonaamy skrev 2013-07-04 18:42:01 följande:
    Hej igen! Nu har vi fått resultat av operationen. På resultat, eller brevet, stod det att i cystan som dom undersökte att det var inget farligt som i äggstockcancer men hon hade endomitrios helt klart.  Och vävnaden runt cystan var något som var i Klimatiret, eller vad det hette. Men iallafall inget farligt. 

Svar på tråden opererat bort cysta i äggstockarna?? - hjälp!!