• Anonym (??)

    Hur många dextrosol är ok att ta på en gång?

    Nån som vet hur många dextrosol man kan ta utan att det är farligt? Jag undrar för min dotter ska spela fotbollsmacth imorron och hon vill själv ha lite xtra fart och energi. Självklart förstår jag att det inte är bra med för många men vill höra vad ni säger. Det var nämligen en gång på en innebandymatch på en stor cup som hon var grymt taggad hela matchen.  Vi föräldrar blev glatt överraskade men sen sa hon att hon käkat 4 dextrosol. Hon bodde med laget och vi visste inte om detta. Men det kändes lite farligt med så många att bara proppa i sig..
    Så hur många tror ni är ok att ta och hur länge håller det i sig tro?

  • Svar på tråden Hur många dextrosol är ok att ta på en gång?
  • Infiniity

    Jag tycker dom är jätte goda och äter ett helt paket på en gång, känner inte av någon märkbar skillnad.. Det är ju bara druvsocker..

  • Anonym (??)

    Oj då, trodde det var farligt för hjärtat att käka för mkt på en gång. Hon är bara tretton år dock så ett helt pkt är nog kanske i mesta laget iaf. Kanske fyra igen då:)

  • Petrol

    Det är ingen fara på så vis att ta ett paket i stöten om man är en normal frisk person.
    Vill dock minnas att man kan få lite skum mage vilket kanske inte är helt optimalt om man idrottar.

    Det är snabbt upp och rätt snabbt ner, törs inte riktigt säga så mkt om några exakta tider dock.

  • Anonym (?)

    Såvitt jag kan komma på så står det väl inte ens någon varningstext på förpackningen, inte heller några doseringsanvisningar.
    Det är bara druvsocker inte på något sätt en medicinskprodukt... vilket gör att du inte behöver vara orolig alls.  

  • Rakad Apa

    Ge dig, det är ju bara druvsocker.


    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Lufsan
    Anonym (??) skrev 2013-05-06 23:21:44 följande:
    Oj då, trodde det var farligt för hjärtat att käka för mkt på en gång. Hon är bara tretton år dock så ett helt pkt är nog kanske i mesta laget iaf. Kanske fyra igen då:)
    Har käkat ett helt paket och blev helt sitissig av sockret men inget mer än så. Sen blir man ordentligt trött efteråt.
    En dag i sänder.
  • Anonym (??)

    Tack snälla för era svar. Ah men då stoppar jag i henne ett par stycken i morronGlad

  • Anonym (??)
    Rakad Apa skrev 2013-05-06 23:29:00 följande:
    Ge dig, det är ju bara druvsocker.

    Jo jag vet egentligen men det var fler som sa att oj då, när de visste att hon käkat flera på en gång. Man är lättpåverkad av andra ibland, men nu känns det bättre
  • Anonym (Sockerberoende)

    Om man inte äter sötsaker i vanliga fall får man säkert en "sugarrush" som heter duga!

  • 420LegalizeitYOLO420

    Ge henne nån koffeintablett medans du ändå håller på. Det börjas tidigt med dopingpreparat osv. numera. Är ju helt klart så pass viktigt att dottern ska vinna tävlingen så man riskerar att hon blir en tjackis eller dopare.


    Och så påstår folk att Cannabis skulle vara en inkörsport. Logic.

  • Anonym (??)
    420LegalizeitYOLO420 skrev 2014-04-05 17:04:07 följande:
    Ge henne nån koffeintablett medans du ändå håller på. Det börjas tidigt med dopingpreparat osv. numera. Är ju helt klart så pass viktigt att dottern ska vinna tävlingen så man riskerar att hon blir en tjackis eller dopare. Och så påstår folk att Cannabis skulle vara en inkörsport. Logic.

    Precis! Samma sak....😂😳
  • befinner

    Jag har ätit det en gång för längesen och man blev väldigt pigg på det druvsocker och man blir piggare också


    choklad
  • KarimWalk

    En tablett dextrosol innehåller ca 3g glukos, så det blir 12g glukos på fyra tabletter.

    En 50g snickers innehåller ca 25g socker.

  • klyban

    Har bara en direkt verkan om man är låg på energi, banan funkar lika bra.
    Resten är bara placeboeffekt.
    Lustigt att man höll på med samma sak i skolan för 35 år sedan, där barnen hade med sig druvsocker till idrottsdagen.

  • Anonym (H2O)

    Druvsocker binder vatten. För mycket socker binder vatten i tarmen. Det kan orsaka saltbalansrubbning som i sin tur orsakar muskelkramp. Har själv gått i den fällan under ett långlopp på skidor. Ofarligt i sig, men inte prestationshöjande precis. Ta lagom dos. Några tabletter torde inte vara för mycket. Drick mycket vatten till.

Svar på tråden Hur många dextrosol är ok att ta på en gång?