• LFF

    SL suger !!

    Anonym (Kollektivresenär) skrev 2013-05-07 10:26:19 följande:

    Det va på bussen. Det satt två extragubbar med föraren som påstod sig vara kontrollanter. Jag frågade om det va lämpligt att ha kontroller när deras hemsida ligger nere men det tyckte de gick helt utmärkt.
    Men hur ska de veta att sidan ligger nere? Och varför skulle de lita på dig när du säger det?

    Självklart suger det med kontroll när systemet skiter sig men det är (tyvärr) inte deras problem. Då får man helt enkelt lösa biljettfrågan på annat vis genom att fixa ett accesskort med reskassa på.

    Sen håller jag med om att SL's nya sms-system suger och har haft alldeles för mycket problem sen det infördes, vilket också märks på försäljningen av sms-biljetter.
  • LFF
    sextiotalist skrev 2013-05-07 10:34:04 följande:
    Får man inget laddnngskvitto när man laddar kortet, det kan ju vara bra att ha som bevis att man laddat.

    Men det säger ju inget om hur mycket som finns kvar på kortet (om man inte laddat precis innan).
  • LFF
    Duckan skrev 2013-05-07 10:37:56 följande:
    Jag ogillar starkt de här nya laddningsbara korten. Svårt att hålla reda på hur mycket man har kvar då det inte visas när du åker t-bana. Vips står du där utan giltigt kort och kan inte åka med. Jag tänker inte haka på sms-biljetterna igen då de är löjligt dyra och det försvårar allting.

    Men det kommer ju upp en symbol i rutan på läsaren när du har motsvarande tre standardresor kvar på kortet (stor och fin gul kant, precis som när det är tre dagar kvar på månadskortet). Och har man registrerat sitt kortnummer på sl.se så kan man alltid logga in där och kolla saldo.
  • LFF
    Anonym (Kollektivresenär) skrev 2013-05-07 10:42:04 följande:

    Självklart är det deras problem om de har ett skitsystem. För det första förlorar de intäkter om det är omöjligt att köpa biljetter. För det andra får de missnöjda kunder. Nää, jag tycker faktiskt de kunde ha nån sorts good will och vara schyssta mot sina kunder.
    Ja, det är SL's problem. Men kontrollanternas problem? Nja, de har ju ett uppdrag som går ut på att kolla biljetterna hos resenärerna. Om resenären inte har biljett så är det (tyvärr) inte kontrollantens problem. Inte heller om systemet ligger nere. Att man sen tycker att de skulle kunna vara lite schyssta är en helt annan sak.
  • LFF
    Duckan skrev 2013-05-07 10:47:08 följande:
    LFF: jaha, har inte fattat det där med fyrkanten!! Då har jag ändå ringt sl och hört mig för om hur kortet funkar. Tack för upplysningen!!
    Looga in och kolla saldo finns det inte alltid tid för när man är i farten och måste ta sig nånstans, men visst går det att kolla, det gör det ju. Dock var det så mycket enklare med remsan du såg det klart och tydligt framför dig.

    Det håller jag med om, att det var enklare med remsan. Men konstigt att ingen sagt nåt, det var en av de saker de påpekade när vi fixade ett kort med reskassa åt sambon första gången. Just att man varnas när det är tre standardresor kvar med samma gula/orangea kant runt som på månadskorten.

    Från SL's hemsida angående Reskassan:

    3. Hur mycket pengar finns det kvar på min reskassa?

    Det kan du se i SL Access-automaten eller i kortläsaren på bussen. När det är 3 standardresor (eller färre) kvar på kortet så lyser kortläsaren på spärren och bussen gult. 

    http://sl.se/sv/Resenar/Valja-biljett/Reskassan/

  • LFF
    M i l l a n skrev 2013-05-08 09:24:18 följande:
    Har fortfarande inte fattat SL:s nya krångliga biljettsystem. Dom verkar ju inte vilja underlätta för kunderna utan tvärtom.
    Vad är det som är svårt att förstå?

    Man laddar sitt accesskort med en summa pengar, anger en standardresa (dvs hur många zoner du normalt reser inom, är det bara t-banenätet är det 1 zon). Så länge du bara reser som vanligt lägger du på kortet precis som ett månadskort på läsaren och behöver inte bry dig mer. Ska du resa till en annan zon så lägger du på en zon, antingen via spärrvakten eller via knapparna på läsaren på bussen.

    När du har motsvarande summa för tre standardresor kvar på kortet börjar det lysa en gul fyrkant på displayen om man åker t-bana (går genom spärrarna) eller en gul lampa på kortläsaren på bussen.

    Om man registrerar sitt kort på sl.se kan man förlustanmäla det om man tappar det. Då får man ett nytt kort med motsvarande summa på skickat hem. Man kan även se saldo på kortet den vägen, vet inte om de infört än att man kan betala via hemsidan för att ladda kortet med mer pengar.

    Sms-biljetterna har jag ingen koll på, där har de krånglat till det ordentligt däremot.
  • LFF
    Anonym (annan sthlmare) skrev 2013-05-08 09:27:05 följande:
    Precis! Remsan var så smidig. Varför skulle dom ta bort den?

    Tappade man en ny remsa gick man saftigt back om man var pank. Nu kan man förlustanmäla sitt kort (om man registrerat det) och får ett nytt inom ett par dagar med samma belopp på som fanns när man förlustanmälde det.
Svar på tråden SL suger !!