Intyg otillräckligt anser ni?!
HejsanNu är jag så fruktansvärt upprörd gällande era regler, rutiner, handläggningar mm att jag snart kan kräkas på er. Jag vet inte om ni är medveten om vilken situation ni försätter människor i med era regler och handlingar, hur svårt ni gör det för oss Svenssons som kämpar sig igenom det mesta i en helt vanlig vardag. Är det verkligen meningen att ni ska sitta där ni sitter och tala om för oss hur vi mår när vi ansöker om sjukskrivningar? Är vi verkligen snart tvungna att be er skicka ut någon från er så att ni kan följa oss en dag eller fler om det skulle behövas, för att bevisa att vi faktiskt talar sanning om vårt tillstånd?
Jag vet inte om ni som sitter där enbart är män, eller kvinnor som aldrig varit gravida, men att neka en kvinna som är inne i sluttampen på sin graviditet en sjukskrivning, där upprepade läkarintyg visar att jag inte klarar av ett arbete med de yrkesval jag har, eller ens lyckas klara av den vanliga vardagens bestyr i hemmet utan hjälp, skall vara tillräckligt. Där det klart och tydligt framgår att jag varken kan sitta, ligga, stå, gå eller röra mig under längre perioder, där det också står skrivet att en heltidssjukskrivning är det ordinerade från läkaren då det inte finns någon bot på mitt tillstånd, där de intygar om att min vardag hemma är svår nog att hantera och att ett arbete är totalt uteslutet? Vad mer begär ni egentligen i intygen, att man står inför sin dödsbädd?
I dagsläget ser min situation ut på följande vis, jag är för dålig i hela kroppen pga foglossning och smärtor i hela kroppen, jag är höggravid i vecka 29, jag har ingen rätt till a-kassa längre då jag anses för sjuk för att arbeta och kunna finnas för arbetsmarknadens förfogande och tvingas därmed tacka nej till erbjudna arbeten. Inte heller anses jag vara sjuk nog för att få min sjukskrivning godkänd hos er, så ni får mer än gärna tala om för mig hur jag nu skall gå tillväga? Hur länge till ni tänker försätta mig i den situation ni begär av mig nu? Hur mycket mer en sönderstressad gravid kvinna skall tåla innan hon faktiskt föder förtidigt pga stressen ni orsakar. Skulle jag nu föda för tidigt pga av allt detta som ni orsakar så kommer jag att gå vidare med detta, då jag faktiskt inte tycker att ni har någon som helst rätt att sitta där på flera mils avstånd och tala om för mig vad jag klarar av och inte klarar av, jag är också en människa med behov, känslor och förstående, men min förståelse för ert trams har nu gett vika och jag börjar bara bli riktigt arg på er.
Antagligen kommer jag enbart få ett standard svar att hänvisa mig till min handläggare, ringa er mm eller att detta inte är något att ta upp här. Men mina förhoppningar är att nå fram till er på ett eller annat sätt, inte bara för mig, utan också för andra gravida kvinnor som kämpar om samma rättighet dvs rätten till att få en sjukskrivning pga foglossningar där läkare anser att vi inte är kapabla att arbeta utan vidare skador, påfrestningar och smärtor, där ni får upp ögonen om att detta faktiskt är ett hälsoproblem även om det inte anses som en sjukdom så orsakar detta stora och förödande konsekvenser för oss som är gravida! Det är faktiskt inte så att vi går hemma och njuter av våra krämpor eller uppskattar att vi får dem, vi lider snarare av dom och det måste ni börja inse.......!!
MVH En otroligt frustrerad och arg mamma samt gravid kvinna!