• Anonym (hurgörman)

    Min dotter vill söka till Oxford eller Yale, hur?

    Min dotter vill alltså söka. Har förstått att det kostar mycket? Men hennes pappa har sagt att kommer hon in så kommer det att lösa sig (han har god ekonomi)

     Jag kan alltså bara hjälpa henne men det praktiska som tex HUR man söker? Vet ni det? Har ni eller någon ni känner någon erfarenhet?

    men framförallt hur man söker... Förstår inte på hemsidan. Är så mycket rubriker hit och dit.  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-09 21:33
    Men erfarenhet menade jag även Om själva skolorna. Är de bra? (:

  • Svar på tråden Min dotter vill söka till Oxford eller Yale, hur?
  • Severus

    Går ju att söka stipendier. Har själv kikat lite på det fast det är några år kvar för min dotter:)

  • arkeologitjejen

    Oxford och Yale har ju båda en massa college under sig. Det är ju som en paraplyorganisation så att säga så ni får ju söka upp det hon vill läsa på och söka dit. Om de är bra? Ja, de är ju välrenomerade och omtalade som några av världens absolut bästa universitet. Har hon ingen studievägledare att fråga om råd och hjälp med ansökan?

    Här finns en del information:

    allastudier.se/artiklar/33-cambridge-och-oxford-s%C3%A5-kommer-du-in-p%C3%A5-englands-f/


    Linnea 080310 & Elisabeth 100922
  • SpanskaFlugan

    Yale vet jag inget om men Oxford och Cambridge söker man via särskilt formulär i UK. Deras version av Högskoleverket tar hand om det. www.ucas.com Där finns info om söka till Oxford men även info om hur utländska studenter söker. Själv är jag partisk, läste själv på Baliol College i Oxford, fantastisk stad och en otrolig studentupplevelse!

  • Fdstudent

    Dessa universitet är bland de bästa i världen, och det krävs, förutom toppbetyg, även rekomendationer från skolan samt att man visat intresse för saker utanför skolan tex välgörenhet. Även rekomendationer från tidigare elever är bra att ha. Det är väldigt många sökanden per plats , och det är dyrt, iaf yale kostar flera hundratusentals kronor, oxford är billigare eftersom det är inom eu. Jag förstår att du menar väl som vill hjälpa din dott med att söka, men om hon inte själv kan ta reda på hur man gör tror jag inte att hon kommer att klara av att gå där... Så be henne prata med studievägledare, kontakta skolorna, leta upp stependier mm.

  • Anonym (hurgörman)
    Jag förstår att du menar väl som vill hjälpa din dott med att söka, men om hon inte själv kan ta reda på hur man gör tror jag inte att hon kommer att klara av att gå där... Så be henne prata med studievägledare, kontakta skolorna, leta upp stependier mm.
    Jag tror absolut hon kollar själv. Hon har inte bett mig utan jag kollar upp på egen hand :) Hon är väldigt duktig i skolan (i ettan och tvåan i stort sett bara mvg), men har haft otur nu på slutet då hon var mycket sjuk, så hon har till och med behövt ta ett IG för att nå sina mål i annat. Men tror du de tar emot om man läst upp ett par betyg på komvux?
  • Anonym (nn)

    Jag har för mig att man måste göra en massa prov innan man ens kan söka till universiteten.
    Tror att de bara går att göra ett visst datum via ambassaderna (UK och US).

  • MikNis

    Förstår man inte informationen på skolans hemsida .

    Då klarar man knappast studierna där.

  • Fdstudent
    Anonym (hurgörman) skrev 2013-05-09 21:50:49 följande:
    Jag tror absolut hon kollar själv. Hon har inte bett mig utan jag kollar upp på egen hand :) Hon är väldigt duktig i skolan (i ettan och tvåan i stort sett bara mvg), men har haft otur nu på slutet då hon var mycket sjuk, så hon har till och med behövt ta ett IG för att nå sina mål i annat. Men tror du de tar emot om man läst upp ett par betyg på komvux?

    Det beror helt på. Generellt så krövs det i stort sett mvg i alla ämnen, utöver rekommendationer, välgörenhet, extra aktiviteter mm. Så i vanliga fall är det nog ganska kört med ig, rent krasst krävs det nog att hon varit allvarligt sjuk så att hon kan förklara sina betyg och sen att hon löser upp dem till mvg. Det är riktigt tufft att komma in på dessa skolor.
  • Anonym (hurgörman)
    MikNis skrev 2013-05-09 21:55:01 följande:
    Förstår man inte informationen på skolans hemsida .
    Då klarar man knappast studierna där.
    Det är Jag som skumläste lite snabbt. Vi pratade om det här för någon timme sen och vad hon vet på egen hand har jag inte aning om. Att Jag skulle gå där finns ju inte ens på listan över saker som inte skulle kunna hända.

    Min dotter har redan gått på ett av sveriges riksinternat och är högpresterande. Jag tror med lite kämpaglöd och målmedvetenhet att hon skulle klara det. Men vad vet jag, hon kanske ändrar sig snart. Men av ren nyfikenhet vill jag gärna veta.
  • Anonym (get real...)

    vilket skämt, får man IG för att man varit sjuk ett tag lär man ju vara rätt intellektuellt begränsad. Dream on!

Svar på tråden Min dotter vill söka till Oxford eller Yale, hur?