• Sigrid77

Min 2-åring har börjat vakna kl 5 varje morgon. Hur överlever man?

Mitt barn har alltid sovit bra, men har nu börjat vakna (sedan en månad tillbaka) klockan 5 varje morgon, vissa dagar redan kl 3 Jag känner jag går på knäna och bara grejar inte att gå upp så tidigt - jag är ensamstående. Hur överlever man detta på lång sikt? Kaffe och DVD-filmer har jag provat ,men får dåligt samvete när han sitter i tv-soffan och jag sover vidare. Hur gör ni?

• Svar på tråden Min 2-åring har börjat vakna kl 5 varje morgon. Hur överlever man?
  • Batte

Lägg dej tidigare:).

Nä, men den fasen hamnade båda mina barn i. Många mornar satt jag och halvsov i soffan framför barnprogram med barn och vällingflaska.  Ganska mysigt mitt i tröttheten. Så länge man sover med ett öga öppet är det väl inget att ha dåligt samvete för.  Ofta somnade vi båda om där. Har för mej att det varade i ett halvår.

• lövet2

Det hör till åldern med morgonpigga barn. Lättare när det är sommar dock, och ännu lättare blir det om man själv försöker ändra lite på sin inställning och hitta det som är positivt.
    Jag har alltid varit väldigt morgontrött, och jag blev inte alls glad när sonen i 2-årsåldern började kliva upp kl 5. Men det blev faktiskt en av de bästa somrarna i mitt liv! Vi åt en lätt tidig frukost och så gick vi ut vid 6-tiden om vädret tillät. Vi var ute till framåt 9-10, och sedan var vi inne under de varmaste timmarna mitt på dagen. De timmarna använde jag till att städa, diska, förbereda maten osv. Sedan var vi ute igen på sen eftermiddag och kväll. Varken jag eller sonen behövde smörja oss mot solen på hela sommaren, eftersom vi bara var ute när solen stod lite lägre. Vi behövde heller aldrig plågas av värmen. Jag upptäckte en ny fräsch värld som jag aldrig upplevt förut (då allting vaknar på sommarmorgnarna) och det blev många timmar med en bok i hammocken medan sonen glatt lekte i sandlådan ...

• eicosanoid

Tja det är svårt, verkar ju inte som att lillkillen får tillräckligt med sömn? Jag skulle nog i alla fall sattsa på DVD filmer, det gjorde jag när min kille gick igenom samma stadium. Ja det känns hemsk men om du har ordentligt barnsäkrat så är det väl bättre än en trött och grinig morsa? Jag sa ut en madrass i vardagsrummet så att jag kunde ha lite koll trots att jag sov vidare. 

• eicosanoid
    lövet2 skrev 2013-05-10 11:04:14 följande:
    Det hör till åldern med morgonpigga barn. Lättare när det är sommar dock, och ännu lättare blir det om man själv försöker ändra lite på sin inställning och hitta det som är positivt.
    Jag har alltid varit väldigt morgontrött, och jag blev inte alls glad när sonen i 2-årsåldern började kliva upp kl 5. Men det blev faktiskt en av de bästa somrarna i mitt liv! Vi åt en lätt tidig frukost och så gick vi ut vid 6-tiden om vädret tillät. Vi var ute till framåt 9-10, och sedan var vi inne under de varmaste timmarna mitt på dagen. De timmarna använde jag till att städa, diska, förbereda maten osv. Sedan var vi ute igen på sen eftermiddag och kväll. Varken jag eller sonen behövde smörja oss mot solen på hela sommaren, eftersom vi bara var ute när solen stod lite lägre. Vi behövde heller aldrig plågas av värmen. Jag upptäckte en ny fräsch värld som jag aldrig upplevt förut (då allting vaknar på sommarmorgnarna) och det blev många timmar med en bok i hammocken medan sonen glatt lekte i sandlådan ...
    Fast om man jobbar så vill man kanske inte gå upp flera timmar innan jobbet, när man kommer hem sent. Och alla har inte flex... jag t.ex. börjar kl 10 och slutar 17 och då funkar det INTE att gå upp kl. 5.
  • Run to the hills

Prova att låta honom vila kortare på dagen, trettio minuter kanske räcker för att han ska orka på FS men blir tröttare på natten? Har själv genomgått en sån period med ett barn. Vedervärdigt! Jag sov i soffan i ett barnsäkrat rum.

• Sigrid77

Tack för svar! Låter som detta är en normal fas om än så jobbig!

@eicosanoid: Ja, precis!  När jag kommer itll jobbet vid kl 9 har jag ju varit vaken i 4 timmar och är helt slutkörd! Och då ska man ge järnet på jobbet.... lite segt

@Batte: Ja, jag vet jag måste ha en mer positiv inställning. Men grunden för ett gott humör är ju faktiskt ofta att man får sova. Jag känner att jag är sur och vresig (inte mot sonen dock :) mot de flesta och det mesta numer, allt har ju lite grå filt över sig när man är trött. Men ja, det är väl att gå och lägga sig tidigare. Men helst skulle jag inte vilja skjuta dygnsrytmen heller. 

@lövet: Ja, vi bor i en tvåa och det är barnsäkrat så ingen fara så.. Mest dåligt samvete över att han ser så mycket film, men å andra sidan känner jag inte det finns några bra alternativ kl 5 på morgonen. Det är inte så att jag sätter mig och bygger lego då...

• Bonanza

Sover han i spjälsäng? Byt blöja, ge lite frukost och låt honom sen leka i sängen medan du slumrar vidare tills det blir morgon på riktigt.

• Trolle40
    Sigrid77 skrev 2013-05-10 11:16:12 följande:
    Tack för svar! Låter som detta är en normal fas om än så jobbig!

@eicosanoid: Ja, precis!  När jag kommer itll jobbet vid kl 9 har jag ju varit vaken i 4 timmar och är helt slutkörd! Och då ska man ge järnet på jobbet.... lite segt

@Batte: Ja, jag vet jag måste ha en mer positiv inställning. Men grunden för ett gott humör är ju faktiskt ofta att man får sova. Jag känner att jag är sur och vresig (inte mot sonen dock :) mot de flesta och det mesta numer, allt har ju lite grå filt över sig när man är trött. Men ja, det är väl att gå och lägga sig tidigare. Men helst skulle jag inte vilja skjuta dygnsrytmen heller. 

@lövet: Ja, vi bor i en tvåa och det är barnsäkrat så ingen fara så.. Mest dåligt samvete över att han ser så mycket film, men å andra sidan känner jag inte det finns några bra alternativ kl 5 på morgonen. Det är inte så att jag sätter mig och bygger lego då...

Lägg dig när barnet somna . Är du slutkörd efter 4 timmar hemma ? vad gör du då ? En vuxen människa bör inte vara slutkörd efter 4 timmar ?
Svar på tråden Min 2-åring har börjat vakna kl 5 varje morgon. Hur överlever man?