• EMAS

Fyra missfall... vad ska jag göra?

Hej Singoallan och ni andra,

Jag har fyra missfall bakom mig och en underbar son på fyra år som dock inte är min biologiska. Jag var 34 när jag fick mitt första missfall. Jag är nu gravid i vecka 24. Vi gjorde också missfallsutredning på Sophiahemmet, enligt både mig och min sambo var den riktigt dålig. Både bemötandet och bristen på intresse att verkligen försöka hjälpa till. Jag har en känsla att det är två saker som hjälpt mig, men givetvis har jag ingen aning om det verklgien är så. Det ena är att jag gick i akupunktur regelbundet innan jag blev gravid för femte gång. Hittade en akupunktör som kunde hjälpa till att förkorta menscykeln lite med teorin att om man har en lång cykel kan äggets kvalite hunnits försämrats när det väl blir befruktat. Och jag som inte ens tror på akupunktur . Det andra är att jag fick gå med i en studie i Borås med Lennart Blomqvist. Jag rekomenderar dig varmt att prova dessa båda saker om du inte fjort det redan.

Lycka till!    

• EMAS

Usch, det är verkligen jobbigt, jag upplevde samma sak, att man försöker lägga fokus på annat som faktiskt också är viktigt och ger glädje. Även om det ibland är tufft så tror jag det är bra, man ska inte låta livet stanna upp pga det här.
    Sedan kan jag även säga till dig, Singoallan, när jag gjorde missfallsutredningen på Sofia blev jag gravid och fick då bla trombyl, men jag fick ett fjärde missfall i alla fall. Till Lennart i Borås åkte jag i slutet av december och hade bara ett par dagar innan fått ett plus igen och så började jag äta medicin efter hans ordination; Acetylsalicylsyra/placebo (vet ej förrens studien är över), levaxin för sköldskörteln och sedan vanliga vitamintillskott när man är gravid. Inget mer. Allt detta åt jag även när jag utreddes på Sofia (om jag nu inte äter placebo=sockerpiller, alltså). Då hade jag dock inte gjort akupuntkur innan. Jag vet inte vad som hjälpte, kanske bara slumpen, men jag tror ändå på att akupunkturen plus Lennarts omhändertagande spelar en stor roll. Bor du i Stockholm tipsar jag gärna om de två olika akupunktörer jag hade!

Svar på tråden Fyra missfall... vad ska jag göra?