che71 skrev 2013-06-10 06:31:07 följande:
Det låter ju underbart med TLC, o man skulle ju önska att alla kunde få det!
Men inte ens efter flera missfall talar RMC om det, de som höll i missfallsutredningen.. 6 missfall nu.
Om nu täta kontroller skulle kunna hjälpa så förstår jag inte riktigt, för om det är tex immunförsvaret eller dåliga ägg med kromosomfel, hur kan det hjälpa då?
Nej, den här forskningsstudien som Lennart blomqvist har i Borås, där TLC ingår, den förutsätter att man inte hittat något annat fel, som tex kromosomfel.
Angående immunförsvaret sa Lennart att Sahgrenska gjort en väldigt omfattande studie på det utan att se något bra resultat.
Jag vet inte om jag minns rätt nu, men om ngt ska sägas ge bra resultat måste en viss procent bli "botade" av behandlingen.
Här är länk till Lennarts studie:
sas.vgregion.se/sv/Sodra-Alvsborgs-Sjukhus/SAS-/Nyheter/Nyheter-2012/149-000-kronor-till-tva-forskningsprojekt-pa-SAS/
I länken här står inget om omhändertagandemetoden, men det sa han till mig när jag ingick i studien, och nu när jag pratat med honom på senare tid säger han att han inte längre tror på Trombyl, eftersom lika många i gruppen som fått placebo blivit gravida. Han tror alltså mer på det här med TLC, omhändertagandemetoden.
Det finns en annan länk som jag inte hittade nu där det står om den i samband med hans studie.
Det står också i länken att av 300 kvinnor har 150 fått barn och 40 är gravida. 190 av 300, blir 63%.
Jag har hört att immunförsvarsteorin endast ger 30%. Och då skulle ju de 30% kunna bero lite på TLC, att man känner att ngn tar en på allvar.
Täta kontroller tror jag kan hjälpa på så sätt att man hela tiden får kolla värden och se att allt är bra och på så sätt lugna sig, och även känna att det finns ngn som tror att det här kommer funka, någon som tror på mig och bryr sig om mig, jag är inte ensam.
Jag tror inte att det nödvändigtvis behöver vara stress som gör att det blir missfall, utan kanske precis som med om ngn ropar hej, och sen slår dig i huvudet, så kommer du ducka tionde gången även om det inte kommer ngt slag.
Man kanske förväntar sig att man ska få missfall, hela kroppen kanske är inställd på det, och då kanske man behöver ngn som säger: nej, nu ska vi ta tag i det här.