• Tveksamt

Drogest vid nyanställning?

Anonym (omskakas) skrev 2013-05-12 09:39:05 följande:

Gå in på flashback forum och sök så kommer du att finna svaret på dina fråga. Det är fan sinnesjukt att man ska behöva ta ett drogtest för att få ta ett jobb. Ingen jävel tycker att det är några konstigheter att supa efter jobbet. Men så fort drogen är olaglig så blir det konstigheter.

Är det konstigt att en företagare inte vill ha anställda som håller på med något som är olagligt och/eller kan påverka dem under arbetstid?
    Om man med ett urinprov kunde avgöra vilka som fifflat med skatten, begått våldsbrott eller stulit saker kan du ge dig fan på att man skulle göra sådana prov också...
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Tveksamt
    klyban skrev 2018-03-15 16:53:38 följande:

Hur vet du att dom hållit på med nått olagligt?

Det finns inget som garanterar detta, du vet om det int eär olagligt att ha metaboliter i sig.

man får även köra bil på dessa, och uppenbart varför också = saknar psykoaktiva egenskaper(som andra kan kalla berusning).

Nykterhet är en annan sak, och det ska inte förekomma i arbetet.

Men där finns idag bara blodprov för få svar, att göra urintest eller salivtest, kommer inte säga mer än en konsumtion skett någon gång.

Även så betalar arbetet för dåligt för äga även folks fritid.

Jag menar inte på något sätt att ett utslag på ett drogtest är lika med att personen gjort något olagligt. Ett utslag på ett drogtest visar på att personen har rester av en drog i kroppen. Det finns mängder med lagliga droger precis som det finns mängder med olagliga droger. Det finns många lagliga sätt att få i sig ämnen som kan ge utslag på ett drogtest.

Ett positivt drogtest kan man däremot använda som en start för att utreda vad det är som har hänt.

?Lasse, vi ser ett utslag för XXX här i ditt drogtest från förra månaden, vad är det som har hänt??

?Det är inget allvarligt, jag fick en ny sorts smärtstillande för min ryggvärk sedan operationen i vintras. Jag kommer in till dig efter fikat så kan vi snacka om saken.?
    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
Svar på tråden Drogest vid nyanställning?