• Anonym (Informera mig)

Varför bör man gifta sig?

Många jag känner påstår att de gift sig "för barnens skull". För att det är "säkrare" för barnen. Nu vill jag veta, svart på vitt, handen på hjärtat, EXAKT VAD är det som är "bättre" (för minderåriga barn) med gifta föräldrar, och varför (enbart juridiskt) det inte "räcker" med att bara vara sambos? I mitt specifika fall har jag en dotter sen tidigare relation och min nuvarande sambo och jag har två gemensamma barn, samt ett hus tillsammans. Varför bör vi gifta oss, "för barnens skull"? Finns det verkligen handfasta anledningar eller är det en förlegad syn o gammal "skröna", att det är bättre att vara gifta än bara sambos? Någon som kan de här paragraferna?

• Svar på tråden Varför bör man gifta sig?
  • Anonym (Qwe)

Vid dödsfall ärver gifta varandra, som sambo inte!

Ex: Lars och Lisa är sambo. De har 2 gemensamma barn, Lotta och Liam. Lars har en dotter, Lena, sedan tidigare. Lars omkommer i en bilolycka, då ärver Lena 33%, Lotta 33% och Liam 33%, Lisa ärver inget.

Om Lars och Lisa varit gifta ärver Lisa 50 %, Lena 16%, Lotta 16% och Liam 16 %. Eftersom att barnen är omyndiga är det Lisa som blir förmyndare för hennes barn och därför förvaltar hon 82% av arvet och Lena 16%. Detta gör att Lena har större möjlighet att bo kvar i eventuellt hus!

Siffrorna stämmer inte helt då jag har avrundat siffrorna!

• Anonym (gifta sig)

Det är kanske snarare för er skull ni bör gifta er.

Skulle någon av er dö så får barnen ut hela sitt arv och den kvarvarande sambon blir helt utan. Skulle ni däremot skriva testamente så får barnen endast ut del av arvet, sin laglott. Den kvarvarande sambon får sin del, men kommer ändå tvingas avstå från ganska mycket och kan kanske inte ha kvar huset.

Som gifta ärver alltid partnern i första hand och barnen först när båda har dött. Man kan alltså bo kvar i sitt hus och ha kvar alla tillgångar.
    Det är möjligt att "klara" sig från att sälja hus mm om man har en livförsäkring eller mycket sparpengar så att man kan köpa ut barnen om den ena dör.

Om du dör så får dock alltid din tidigare dotter sin laglott direkt, även om ni är gifta.

• Anonym (gifta sig)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-05-12 10:50:08 följande:

Ex: Lars och Lisa är sambo. De har 2 gemensamma barn, Lotta och Liam. Lars har en dotter, Lena, sedan tidigare. Lars omkommer i en bilolycka, då ärver Lena 33%, Lotta 33% och Liam 33%, Lisa ärver inget.
    Om Lars och Lisa varit gifta ärver Lisa 50 %, Lena 16%, Lotta 16% och Liam 16 %. Eftersom att barnen är omyndiga är det Lisa som blir förmyndare för hennes barn och därför förvaltar hon 82% av arvet och Lena 16%. Detta gör att Lena har större möjlighet att bo kvar i eventuellt hus!

Du menar nog "det gör att LISA har större möjlighet att bo kvar i eventuellt hus.
    Dessutom kommer Lisa förvalta 82% även om barnen inte varit omyndiga. Hon förvaltar deras del tills hon dör.
    Bra sammanställning i övrigt.
  • sötare

Men allt det ni skriver om kan man ändå gå till en advokat och få papper skrivet om .

• Anonym (Informera mig)

Så, om min sambo dör och allt går till våra gemensamma barn, så är det inte JAG som förvaltar deras arv utan någon utomstående kan helt sonika bestämma vad som skall säljas av (hans del i bostad?) trots att jag äger halva och vi bor kvar?

• Anonym (nope)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-05-12 10:50:08 följande:

Stämmer inte. Lisa äger 50 % av bostad och lösöre som samboegendom. Så hon har 50 % även som sambo. Barnen ärver 100 % efter Lars och som mamma till 2 av hans barn kan hon förvalta arvet och bo kvar.
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (gifta sig) skrev 2013-05-12 10:57:02 följande:
    Du menar nog "det gör att LISA har större möjlighet att bo kvar i eventuellt hus.

Dessutom kommer Lisa förvalta 82% även om barnen inte varit omyndiga. Hon förvaltar deras del tills hon dör.

Bra sammanställning i övrigt.

Självklart Lisa
  • Anonym (nope)
    Anonym (Informera mig) skrev 2013-05-12 11:00:48 följande:
    Så, om min sambo dör och allt går till våra gemensamma barn, så är det inte JAG som förvaltar deras arv utan någon utomstående kan helt sonika bestämma vad som skall säljas av (hans del i bostad?) trots att jag äger halva och vi bor kvar?
    Nej. Blir arvet stort kopplas överförmyndare in. Oavsett om ni var gifta eller inte. Det är för att du inte ska kunna stjäla deras pengar eller göra dumma investeringar men det kan man göra ändå i verkligheten.
  • Anonym (X)
    sötare skrev 2013-05-12 11:00:29 följande:
    Men allt det ni skriver om kan man ändå gå till en advokat och få papper skrivet om .
Svar på tråden Varför bör man gifta sig?