• Anonym (Informera mig)

Varför bör man gifta sig?

Många jag känner påstår att de gift sig "för barnens skull". För att det är "säkrare" för barnen. Nu vill jag veta, svart på vitt, handen på hjärtat, EXAKT VAD är det som är "bättre" (för minderåriga barn) med gifta föräldrar, och varför (enbart juridiskt) det inte "räcker" med att bara vara sambos? I mitt specifika fall har jag en dotter sen tidigare relation och min nuvarande sambo och jag har två gemensamma barn, samt ett hus tillsammans. Varför bör vi gifta oss, "för barnens skull"? Finns det verkligen handfasta anledningar eller är det en förlegad syn o gammal "skröna", att det är bättre att vara gifta än bara sambos? Någon som kan de här paragraferna?

• Svar på tråden Varför bör man gifta sig?
  • Anonym (Qwe)
    sötare skrev 2013-05-12 11:00:29 följande:
    Men allt det ni skriver om kan man ändå gå till en advokat och få papper skrivet om .

Nej, inte om det finns särkullbarn. Vid sambo ärver särkullbarn med en gång, man kan inte sitta kvar i "orubbat bo" som man kan vid äktenskap.
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (nope) skrev 2013-05-12 11:02:41 följande:
    Stämmer inte. Lisa äger 50 % av bostad och lösöre som samboegendom. Så hon har 50 % även som sambo. Barnen ärver 100 % efter Lars och som mamma till 2 av hans barn kan hon förvalta arvet och bo kvar.

Självklart pratar jag om respektives andel av värdet av hus och bohag! Jag nämner siffror som utgår från 50% av det totala värdet. Jag skrev ju om han dog, då pratar jag såklart om arvet efter honom, inte efter dem båda...
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (nope) skrev 2013-05-12 11:02:41 följande:
    Stämmer inte. Lisa äger 50 % av bostad och lösöre som samboegendom. Så hon har 50 % även som sambo. Barnen ärver 100 % efter Lars och som mamma till 2 av hans barn kan hon förvalta arvet och bo kvar.

Självklart pratar jag om respektives andel av värdet av hus och bohag! Jag nämner siffror som utgår från 50% av det totala värdet. Jag skrev ju om han dog, då pratar jag såklart om arvet efter honom, inte efter dem båda...
  • Anonym (nope)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-05-12 13:25:38 följande:

Man får inte mer av bostad och lösöre för att man är gift. Enda skillnaden är att bilar, sparande och annat räknas in.

• Anonym (-0-0-0-)
    Anonym (nope) skrev 2013-05-12 14:16:56 följande:
    Man får inte mer av bostad och lösöre för att man är gift. Enda skillnaden är att bilar, sparande och annat räknas in.

Jo, som gift ärver då Lisa även Lars del av bostad och lösöre. Förutom att hon även ärver bilar och sparande.
  • Anonym (nope)
    Anonym (-0-0-0-) skrev 2013-05-12 14:19:55 följande:
    Jo, som gift ärver då Lisa även Lars del av bostad och lösöre. Förutom att hon även ärver bilar och sparande.
    Nej, inte när det finns särkullbarn inblandade.

• MaryEllen

Gemensamma barn till gifta föräldrar får ut sitt arv först efter att båda föräldrarna har avlidit. Har man två gemensamma barn, o den ena av makarna har ett barn sedan tidigare (särkullbarn) är det bara särkullbarnet som får ut sitt arv vid förälderns död. De två gemensamma barnens arv går till den efterlevande maken, som förvaltar arvet tills även h*n dör. Från den avlidnes kvarlåtenskap behöver därmed endast en tredjedel räknas av till särkullbarnet, medan hela.den avlidnes kvarlåtenskap.går till de tre barnen om föräldrarNa inte är gifta. Genom testamente kan efterlevande sambo få.hälften av kvarlåtenskapen,.resterande utgör barnens laglott och kan inte testamenteras bort.

En annan aspekt med att vara gifta är.att makar räknas som närmst anhörig till varandra. Skulle.något hända någon av makarna o h*n själv inte är kontaktba, får den andre maken vara delaktig i vården o viktiga.beslut (i.de allra festa fall). Är man inte.gifta räknas normalt föräldrar eller syskon som närmast anhörig, vilket kan försvåra en redan kompliceratd situation om man inte kommer särskilt bra överens.

Men att man ska gifta sig för barnens skull är en sanning med modifikation, man ska gifta sig för

Sin egen skull. Jag har mycket mer att 'tjäna' på att vara gift med min man än våra eventuella barn.

• Anonym (Qwe)
    Anonym (nope) skrev 2013-05-12 14:32:12 följande:
    Nej, inte när det finns särkullbarn inblandade.

Nu är du ute och snurrar...

Okej, vi tar det igen.

Lisa & Lars som gifta

Huset = 100% 1 000 000 kr

Lisa = 50%, Lars 50% 500 000 kr / 500 000 kr

Om Lars dör ärver Lisa 25% av Lars del, barnen får 8% av Lars del var. Då Lena är särkullbarn har hon rätt att få sin del direkt om inte Lars och Lisa skrivit testamente om orubbat bo, då får endast Lena ut sin laglott vilket är hälften av arvslotten, med andra ord 4% av Lars del.

Efter dödsfall vid gifta:

Lisa: 916 000 kr (957 000 vid testamente)

Lena: 83 000 kr (41 000 vid testamente)

Lisa & Lars som sambo

Om Lars dör ärver Lisa 0% av Lars del, barnen får 33% av Lars del var. Då Lena är särkullbarn har hon rätt att få sin del direkt.

Efter dödsfall vid sambo:

Lisa: 500 000 kr

Lena: 166 000 kr

Gemensamt barn 1: 166 000 kr

Gemensamt barn 2: 166 000 kr

Oftast är det den kvarlevande föräldern som blir förmyndare för gemensamma barn men det kan bli en annan förmyndare så de gemensamma barnens arv förvaltas i deras intresse.

Som vanligt är det inte personen som är med i filmen som skrivit brevet och siffrorna är avrundade!
  • Anonym (nope)
    Anonym (Qwe) skrev 2013-05-12 21:59:55 följande:

Nu är du ute och snurrar...
    Okej, vi tar det igen.

Lisa & Lars som gifta

Om Lars dör ärver Lisa 25% av Lars del, barnen får 8% av Lars del var. Då Lena är särkullbarn har hon rätt att få sin del direkt om inte Lars och Lisa skrivit testamente om orubbat bo, då får endast Lena ut sin laglott vilket är hälften av arvslotten, med andra ord 4% av Lars del.

Efter dödsfall vid gifta:
    Lisa: 916 000 kr (957 000 vid testamente)
    Lena: 83 000 kr (41 000 vid testamente)

Lisa & Lars som sambo

Om Lars dör ärver Lisa 0% av Lars del, barnen får 33% av Lars del var. Då Lena är särkullbarn har hon rätt att få sin del direkt.

Efter dödsfall vid sambo:
    Lisa: 500 000 kr
    Lena: 166 000 kr
    Gemensamt barn 1: 166 000 kr
    Gemensamt barn 2: 166 000 kr

Oftast är det den kvarlevande föräldern som blir förmyndare för gemensamma barn men det kan bli en annan förmyndare så de gemensamma barnens arv förvaltas i deras intresse.

Som vanligt är det inte personen som är med i filmen som skrivit brevet och siffrorna är avrundade!
    Hon ärver inga 50 % av hans del. Barnen ärver samtlig kvarlåtenskap efter sin far.
Svar på tråden Varför bör man gifta sig?