• Mimmi85

2 år eller 3 år mellan barnen? Vad tycker ni är bäst?

Har ett barn på 17 månader och vi har börjat fundera på syskon men är lite osäkra på om vi ska vänta ett år eller inte. Har innan jag fick dottern känt att 2 år mellan barnen är bra. Nu börjar jag ändra mej....jag vill byta jobb men om jag börjar nytt jobb å blir gravid blir jag knappast fastanställd och hamnar i ett jobbigt läge och en stress när jag är mammaledig. Om vi istället skaffar barn nu har jag istället kvar mitt gamla jobb som säkerhet men kan under mammaledigheten leta nytt jobb....sen känner jag att det kanske finns många fördelar med att ha 3-3,5 år mellan barnen. Vad tycker ni? Fördelar nackdelar?

• Svar på tråden 2 år eller 3 år mellan barnen? Vad tycker ni är bäst?
  • aysn

Jag vet inte vad som är bäst och det är ju också oerhört individuellt, men för oss har det funkat förträffligt med 2 år mellan barnen (har tre barn och två år mellan alla). Det har inte varit några problem med att "introducera" ett nytt syskon, de har accepterat det mycket snabbt. En tvååring har inte hunnit vänja sig vid att vara ensambarn så länge. Sedan är det nog enklare från en praktisk synpunkt med ett lite äldre barn som kan klara mer själv.

• Sisisisi

Jag har precis tre år mellan mina. Den enda fördelen är väl att vi bara haft ett blöjbarn i taget :) Skaffar jag fler barn nån gång kommer jag välja att ha två år mellan istället.

• Flickan och kråkan

Jag tror att det är svårt att säga något generellt. Nu har jag tätare mellan mina (16 månader), men tittar jag på mina barn så är de väldigt olika. Min äldsta hade en rätt orolig och jobbig tid mellan det att han var 2-2,5 år. Det hade inte varit ultimat att få ett nytt syskon just då. Han var dock en oerhört harmonisk 3-åring så då hade det nog gått väldigt bra. Yngsta hade jag inte velat ha ett syskon till när han var 3. Hade hellre skjutit mig själv i foten tror jag än att ha fått barn mellan det att han var 3-3,5 . 3-års"trots" i kubik. Nu väntar vi en 3:a och det kommer att vara 4 respektive 5,5 år upp till bröderna. Det blir nog bra det med .

Summa summarum. Skaffa barn då ni känner att det passar er och ni faktiskt vill ha barn. Det går inte att säga i förväg vilken åldersskillnad som är bäst

• lövet2

För oss har det varit mer praktiskt att ha 2 år mellan. Då hinner babyn bli några månader gammal innan storasyskonet kommer i trotsåldern, i stället för att babyn kommer mitt i den värsta tiden. Sedan när det gått ett antal år, så funkar skolavslutningarna bättre om det är 2 år mellan. Med 3 års mellanrum, så krockar alltid de viktiga skolavslutningarna med varandra. Kanske inte en stor grej för alla, men med många barn har det varit viktigt för oss att ingen känner sig undanskuffad och bortvald vid sådana "stora" händelser.

• Mercurialis

Vi har nästan tre år mellan våra barn och jag tycker att det har varit helt perfekt. Första barnet var ganska självgående, när andra barnet föddes.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • En blå giraff

Jag har 3 år 9 mån mellan mina. Skulle INTE vilja ha tätare än så. Om syskonet iallafall hinner bli minst 3 år så är hen lite mera självständig och det går att resonera mera. Syskonet har också mer förmåga att kunna vara sysselsatt med något en stund om man behöver sitta med bebisen och amma. Jag skulle t.o.m rekommendera att ha längre emellan barnen än vad jag har. En åldersskillnad på 5-7 år ser jag inte alls som en nackdel heller Glad Kan tillägga att mina barn har mycket glädje av varandra och leker bra trots den åldersskillnaden som det är. Jag tror med bara 2 år emellan att det är risk att man blir väldigt slutkörd som förälder och att man får väldigt lite tid för sitt förhållande och annat.

• Alexi

Jag har själv 3,5 år och 6 år till mina bröder och det är för lång tid för att riktigt växa upp tillsammans och leka ihop osv. Först i tonåren började vi umgås mer, jag och min bror som är närmast i ålder. Vi valde två år prick mellan våra barn, perfekt åldersskillnad har vi tyckt just för att de är så nära i ålder.

• vampyria2

Jag har två år mellan mina två äldsta och bestämde mig för att aldrig någonsin ha så tätt mellan barnen igen, jag hade otur och nummer två hade kolik i 6 månader och har varit ett väldigt "jobbigt" barn...nu är hon 19 år och världens härligaste men första åren var fruktansvärda och stora syster hamnade tyvärr i kläm.

Jag har nu fyra barn och de är 21, 19, 11 och 5 år, jag är super lycklig över att ha många år mellan de andra, jag kunde njuta fullt ut av mina barn när de var små och de stora han ändå få den tid de behövde...så jag skulle helt klart hellre ha 3 år mellan mina än 2 år  

• En blå giraff
    vampyria2 skrev 2013-05-15 20:51:45 följande:
    Jag har två år mellan mina två äldsta och bestämde mig för att aldrig någonsin ha så tätt mellan barnen igen, jag hade otur och nummer två hade kolik i 6 månader och har varit ett väldigt "jobbigt" barn...nu är hon 19 år och världens härligaste men första åren var fruktansvärda och stora syster hamnade tyvärr i kläm.

Jag har nu fyra barn och de är 21, 19, 11 och 5 år, jag är super lycklig över att ha många år mellan de andra, jag kunde njuta fullt ut av mina barn när de var små och de stora han ändå få den tid de behövde...så jag skulle helt klart hellre ha 3 år mellan mina än 2 år  
    Jag funderar på en sladdis när yngsta börjar förskoleklassen Glad Det kan du rekommendera alltså?
  • konichiwa

Min son är 2,5 och han ska få ett syskon om ett halvår, när han är 3 år. Hade hellre haft lite längre men nu blev det som det blev. Hade inte velat ha en bebis när min son var 2 år, han var i sin värsta "springa iväg" fas och stannade inte när jag ropade utan bara fortsatte och det har han kommit över nu. 

Nu förstår han mer och man kan resonera lite, hoppas på att han ska hinna utvecklas en bit till det närmsta halvåret. Vi hade bestämt att ha minst 3 år emellan och det kommer det att bli precis :) Vi blev dock lite förvånade när jag blev gravid efter ett par veckor eftersom att det tog nästan 2 år med första :) Så nu är jag nervös, min lilla plutt känns fortfarande liten...

Svar på tråden 2 år eller 3 år mellan barnen? Vad tycker ni är bäst?