Inlägg från: Rikard |Visa alla inlägg
  • Rikard

Varför är vi rädda för satanism?

Religioner har en förmåga att förvrida moralen hos människor och korrumpera människans inbyggda etiska kompass, så att de kan göra de mest galna saker. Detta gäller de stora etablerade religionerna, så varför skulle inte detta kunna gälla även satansimen?

Själv är jag mest nyfiken på vad satanism egentligen är för slags tro.
    Finns det någon satanistisk lära?
    Vad är satanisternas inställning till gudar?

• Rikard
    Guapa skrev 2013-05-13 19:09:01 följande:
    Jag minns att jag valde satanismen när vi skulle skriva ett arbete om olika religioner i skolan (för typ hundra år sedan). Det finns faktiskt en satanistisk tro och lära och den hänger ju lite på att gud finns med (Lucifer bedrog gud och blev kastad ner i underjorden..) Om man jämförde den kristna läran och vad det står för (medmänsklighet, hjälpa andra, inte synda, tukta efter annans kvinna, inte stjäla osv osv) så är väl satanismen om det motsatta- synden, det sexuella, man behöver endast bry sig om de som är nära, alla andra kan man skita i. Man gör saker uteslutande för sitt eget bästa, även om det innefattar stöld och bedrägeri. Ja, satanismen är väl typ som vi lever idag :) Sköt dig själv och skit i andra helt enkelt!  (om jag minns rätt)
    Minns du om satanisterna hade några förställningar om en tillvaro efter döden?
    Hur såg de i så fall ut?
  • Rikard

Är det en vanlig uppfattning bland troende (judar, kristna, muslimer) att Satan finns på riktigt och att satanism därmed är på riktigt?
    Tror troende i allmänhet att Satan eller hans demoner kan flyga i folk så att de blir besatta om man ägnar sig åt satanism?

• Rikard
    FruLiNi skrev 2013-05-14 08:17:46 följande:

Enligt Jehovas Vittnen är det Satan som regerar och styr världen. Först efter Harmageddon så kommer Jesus och de smorda att regera tillsammans med gud. JV`s anser att Ouijabord, anden i glaset osv påkallar onda makter.
    Men är detta med Satan och demoner en allmän spridd uppfattning bland troende, eller är det bara inom små sekter som Jehovas vittnen som man tror detta.
  • Rikard
    Selfish Geene skrev 2013-05-14 08:38:43 följande:
    Satanism finns "på riktigt" även andra religioner inte erkänner Satans existens, kristendomen finns ju trots att både judarna och muslimerna förnekar att Jesus är en gud

Fast huvudfrågan var om dagens judar, kristna och muslimer i allmänhet tror att Satan finns på riktigt, och att satanisterna därmed dyrkar en filur som finns på riktigt. (Alltså att satanismen ÄR på riktigt, inte ifall satanismen FINNS på riktigt, om du förstår distinktionen.)
  • Rikard
    dirpower skrev 2013-05-14 11:16:28 följande:
    Eftersom att satan finns så är det på riktigt. Satan bryr sig bara om att fördärva Guds skapelse så de som dyrkar Satan blir mycket förvirrade.

Satan tillhör det förlorande laget och just nu jobbar satan för fullt med att förvilla människor på jorden så att mängder med människor går miste om det eviga livet med Gud. Även ditt liv tillhör Satan om du inte överlämnar ditt liv till den som är större. Eftersom att jag vet att du ignorerar budskapet från de människor som tror, så vet jag också att din fråga inte söker ett svar från de som tror för ditt hjärta är hårt och ditt sinne är tillstängt.

Jag lyssnade nyligen på flera människor som varit en kortis i helvetet (youtube) och deras berättelser är alldeles för trovärdiga för att kunna förnekas. Beskrivningen av helvetet är långt värre än jag först förstod.

Dessa människors historier kommer du med säkerhet inte att lyssna på eftersom att du väljer att helt enkelt bortse från vad som är sant. Om du lever i förnekelse tills din förgängliga kropp slutligen dör så behöver du bittert ångra din okunskap.
    Jag blir så IN I HELVETE FÖRBANNAD på er oförskämda troende som anser er ha rätten att tala om för mig  vad jag egentligen tror och tänker och vilka mina egentliga syften är. Ni kräver ideligen respekt för er djävla vidskepelse, men ni har inte tillräckligt med respekt för att ta era medmänniskors övertygelser på allvar utan avfärdar dem på ert arrogant överlägsna sätt genom att hävda att ni vet bättre vad vi tänker och känner än vad vi själva gör.

SLUTA MED DET!!!

• Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-14 18:22:09 följande:
    [36:60] Befallde Jag er inte, ni söner av Adam, att inte tjäna Djävulen, som är er svurne fiende
    Är det inte en form av polyteism att tro på Satan också?
  • Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-14 18:38:26 följande:
    Så klart inte! Vet du om Lusifers historia?
    Jag trodde att jag kände till Lucifers (=Ljusbärarens) historia och var ganska säker på att den fallne ängeln nämndes i Bibeln, men en sökning på Bibeln.se gav faktiskt inte en enda träff. (Det kan vara ett stavningsproblem, men jag försökte med flera olika varianter.) Ordet morgonstjärnan ger en del träffar. Morgonstjärnan = Venus = Lucifer i romersk mytologi. Jag känner också till att man ibland har satt likhetstecken med den talande ormen i Paradiset och Satan.

Intressant var också att upptäcka att orden Satan och djävul bara står att finna på några enstaka ställen Gamla testamentet, medan det förekommer frekvent i Nya testamentet. Tydligen såg den där Jesus och hans adepter ett större behov av att skrämma folk med straff och helvete.

För mig är det inte alls självklart att tron på både Satan och gud är monoteistisk. För mig känns det som en dualistiskt världsåskådning.

Särskilt muslimer och judar brukar ha svårt för treenigheten, att gud kan uppträda som fadern, sonen och den heliga anden. Därför är jag lite nyfiken på hur de får ihop det där med monotesim och tron på Satan.

• Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-14 19:09:47 följande:
    Den versen jag skrev ovan är från Koranen och jag är muslim så jag kan berätta hur Gud och djävelun förhåller sig till varann om du tycker det är intressant...
    Ja, jag är nyfiken på om muslimer tror att Satan finns på riktigt och hur ni i så fall får ihop det med en monotesistisk tro.

Nämns namnet Lucifer i Koranen? (Jag hade en bra sajt med hela Koranen tidigare, men hittar den inte nu, så jag kan inte kolla.)
  • Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-14 20:33:16 följande:
    Till att börja med Lucifer är nog latinskt men motsvarar "Iblis" som står i Koranen...

Du måste förstå en sak att Lucifer och dennes ras är skapelse av Gud precis som Adam (ra) och Hans ras.
    Därför är det så att vi muslimer tror inte att Lucifer är något skapare utan skapelse som lever i en annan dimension.

Hur vi har blivit lärt oss från Koranen om Djävulen är så här;  Allah swt innan skapade människan skapade Lucifer och dennes ras, de betjänade och dyrkade Allah. Allah swt talar i Koranen att de är skapta av "rökfri eld", man gissar nu på att det är fotoner eftersom 1400 år sen fanns ingen el då kunde man inte säga va det var. Hur som helst de var lydiga Allah swt och betjänade Allah swt. Lucifer dvs Iblis fadern till alla rasen till Luciferianer bad, betjänade, dyrkade så mkt till Allah så den fick komma in i Paradiset levande.
    Sen Allah swt skapade Adam (ra) och sa till Iblis buga för honom. Iblis blev förbannad och tyckte att den skulle inte buga för en som skapats av jord då den tyckte va mkt högre än Adam (människan).

Allah swt sa till Iblis ( Iblis va inte dåligt laddat namn förrän den lydde ej Allah ) att den skulle kastas ut från H*ns paradis och Allah swt förbannelse skulle vara över den. Lucifer (Iblis) sa till Allah swt "ge mig tid till domedagen, jag ska bevisa dig att många av de Adamrasen ska dra med mig till helvete, jag ska förvilla de och lura de till helvete de som troende är undantag" så fick den lov tills domedagen. Sen dess kämpar Lucifer och dennes ondfulla avundsjuka rasen kämpar för att lura människan.

Som sagt de har andra egenskaper än människan och lever i en annan dimension så har de lite olika krafter dock kan ej utföras om människan är inte mottaglig.
    Jag kan berätta lite mera om de om det låter intressant...
    För mig låter det fortfarande som två gudar, varav den ena är skapare. Men så ser det ju ut i en andra polyteistiska religioner. Alla gudar är inte skapande gudar.

Jag frågar mig dock om detta verkligen är en berättelse om gud. På mig verkar det mer handla om ett par dagisbarn. Hur kan man dyrka en så omogen och fjantig gud?
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?