Inlägg från: Rikard |Visa alla inlägg
  • Rikard

Varför är vi rädda för satanism?

VojneVojne skrev 2013-05-14 23:21:21 följande:
    Kan du definiera Gud? vad är gud för dig?

Varför tycker du att Gud är fjantig?
    Jag är för trött för att ge mig in i en gudsdefinition just nu. Men jag har gjort det förut och ska säkert kunna påminna mig hur jag formulerade mig den gången. Jag ber att få återkomma när jag inte är så mosig i huvudet.

När det gäller guds fjantighet, så handlade det specifikt om den berättelse du återgav om guden och djävulen som käbblade som förorättade dagisbarn. Guden och djävulen i din berättelse framstod som extremt fjantiga, med sin barnsliga vadslagning om människornas själar för att den ena var svartsjuk på människorna. I allmänhet skulle jag dock inte säga att gud framställs som fjantig, utan snarare grym och osympatisk. I vilket fall så är det en filur jag aldrig skulle nedlåta mig till att dyrka ens om hen fanns.
  • Rikard

Guden kan ju börja med att finnas.
    Det hade faktiskt imponerat lite på mig.

• Rikard

Hela tanken på gudar är så bisarr för mig att jag har svårt att fantisera ihop hur en bra gud skulle vara. Det är lättare att säga några egenskaper som en gud av god kvalitet INTE bör ha:
    1) Gudar ska inte hänga upp sig på bagateller som hur folk klär sig. Det är ovärdigt för gudar.
    2) Gudar ska inte vara så självupptagna att de kräver dyrkan och bön. Det är opassande för gudar.
    3) Gudar ska inte ge orimliga straff för bagatellartade förseelser ... ja, faktiskt inte ens för grova brott. En gud bör vara mer storsint än en människa.
    4) Gudar ska inte bete sig som den där guden i Gamla testamentet. Den guden är ju närmast en kriminell psykopat.

• Rikard
    Rikard skrev 2013-05-15 00:48:13 följande:
    Hela tanken på gudar är så bisarr för mig att jag har svårt att fantisera ihop hur en bra gud skulle vara. Det är lättare att säga några egenskaper som en gud av god kvalitet INTE bör ha:
    1) Gudar ska inte hänga upp sig på bagateller som hur folk klär sig. Det är ovärdigt för gudar.
    2) Gudar ska inte vara så självupptagna att de kräver dyrkan och bön. Det är opassande för gudar.
    3) Gudar ska inte ge orimliga straff för bagatellartade förseelser ... ja, faktiskt inte ens för grova brott. En gud bör vara mer storsint än en människa.
    4) Gudar ska inte bete sig som den där guden i Gamla testamentet. Den guden är ju närmast en kriminell psykopat.
    VojneVojne skrev 2013-05-15 00:56:56 följande:
    Hmmm
    1) Jag tror inte Gud bry sig va du har på dig och Koranen har H*n sagt Allah swt ser på era hjärta, det va en bra poäng från dig :)
    2) Då vill jag fråga dig en sak, om du köper en snygg bil eller nåt båt eller gör nåt fint, vill du inte ha lite beröm? varför Gud skulle inte ville ha det?
    3) Like what?
    4)Den Guden kännar jag inte till...
    1) Men du känner till att det finns andra som inbillar sig att guden bryr sig om hur folk klär sig? Vems gudsuppfattning är den riktiga? Varför kan inte den där guden komma och reda ut frågetecknen? (Svaret är naturligtvis för att guden inte finns, men det har tyvärr en del fortfarande inte insett.)

2) Att gud kräver bekräftelse som ett dagisbarn gör bara guden ovärdig i mina ögon.

3) Du känner inte till att guden påstås skicka folk till helvetet? Hur kan du ha missat det? Eller menar du att helvetet är ett rimligt straff? I så fall är din tro verkligen skrämmande. Hur kan en människas medkänsla bli så skadad av religionen?

4) Det är snart 30 år sedan jag läste Koranen, som jag till stora delar fann nästan oläsbar, så jag kan inte ge exempel från den boken, men i Bibeln finns det hur många exempel som helst på hur guden uppmanar till bland annat förintelse av hela folk bara för att nämna de mest uppseendeväckande brotten mot mänskligheten som guden uppmanar till.

• Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-15 23:12:32 följande:
    Så här är det Rikard, innan våra kroppar skapades skapades våra själar. Allah swt samlade oss alla på ett ställe ( Kaulebela) och fråga det oss, vem är er skapare, vi sa DU och vi ska endast dig betjäna. Sen vi tog på oss "kroppdressen" och kom till jorden då hade vi stängd av 90% av hjärnan så vi inte kan komma ihåg allt. För vi ska hålla vårt löfte vi gav till Allah utan komma ihåg allt annars blir inget test. Därför är det mkt frågetacken men den som vill kan reda på mkt ändå...

De andra kommentarerna kan ej svara, jag upplever inte så som du och därför är det jätte svårt för mig att förstå hur du tänker precis som du inte förstår hur jag tänker...

Det kanske du kan läsa igen nu finns det massa nya Översättningar av Koranen.. :)
    Vad grundar du dessa teorier om själar som skapas innan kropparna osv.
    I mina ögon är detta inget annat än grundlöst struntprat.

• Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-14 23:21:21 följande:
    Kan du definiera Gud? vad är gud för dig?
    Jag lovade att jag skulle återkomma med en utläggning om vad som definierar en gud när jag var mindre mosig i huvudet. Jag vet inte om det är så mycket bättre nu eftersom vi har en sjukt jobbig period på jobbet nu, men jag gör ett försök.

Först kan vi ju konstatera att det finns en rad olika slags gudar. Dels har vi de ensamma gudarna som vi hittar inom islam, kristendom och modern judendom (judendomen var inte monoteistisk från början). Sedan har vi de polyteistiska religionerna som hinduismen, japansk shintoism, asatron och de grekiska och romerska mytologierna där man har en hel pantheon av gudar.

Ibland anses guden eller gudarna ha skapat världen, men all religion har inte den uppfattningen. Asatrons skapelseberättelse är helt annorlunda på den punkten och jag kan rekommendera en läsning inte minst för underhållningsvärdet.

De ensamma gudarna påstås ju ofta vara allsmäktiga, men det gäller inte de religioner där man har en hela grupper av gudar. Där har gudarna istället olika ansvarsområden och dessa gudarna kan till och med dö (vilket ju i och för sig även kristendomens gud gör när han uppträder som Jesus enligt den kristna tron).

Generellt kan man väl säga att en gud är ett övernaturligt väsen som har övernaturliga krafter. En gud har också en vilja och ett känsloliv och ska aktivt kunna ingripa på något sätt (därför anser jag det fel när en del religiösa påstår att ateister har slumpen som gud, eftersom slumpen saknar dessa egenskaper).

Exakt var gränser går för en gud och andra övernaturliga väsen har jag inte riktigt klart för mig.
    Bibeln, som sägs handla om en ensam gud, pratar om "gudaväsen" som inte är guden utan att riktigt klargöra vad det är. Dessa gudaväsen sägs gilla jordiska tjejer och får barn med dem. Intressant är också att det man i början av Bibeln använder uttrycket Elohim vilket är plural för gudar, samt att guden i Bibelns absoluta inledning säger "Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss" -. också plural.

Ibland har ju även naturliga fenomen ansetts vara gudar. Det mest kända exemplet är väl solen. Det är väl ett minne av solgudsdyrkan som man hittar i kristendomens tal om "låt ditt ansikte skina över oss oss", samt tankarna på att det är skadligt att skåda guden. Vulkaner har också ansetts vara gudar och det är ganska tydligt i Bibeln att det är en vulkangud som avses när Israels folk är vid berget Sinai och får stentavlorna. Läs 2 Mosebok 19 och framåt och tänk vulkan, så är den kopplingen väldigt uppenbar.

Hur vet man att Balder, Afrodite,Jehova, Allah, Isis eller Shiva är en gudar, men inte ärkeängeln Mikael eller Satan. Jag har faktiskt inget bra svar på det och skulle gärna höra vad andra har för idéer kring detta.
  • Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-16 23:22:07 följande:
    Om jag hade sagt från Koranen och hadither skulle vara nåt grund för dig? Du kommer ju ändå inte tro på det så spelar ingen roll väl?
    Om man inte kan styrka Koranens påstående med något annat så är det inte mer än en text i en bok hopfantiserad av en man som hette Mohammed för snart halvannat årtusende sen, och det imponerar inte det minsta på mig.

Däremot anser jag att det är intressant att läsa Koranen och sätta sig in i vad som påstås där, eftersom en så stor del av mänskligheten tror att detta är sant och försöker leva efter det.
  • Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-17 03:47:12 följande:

Jag kan bara svara för islam och andra får tala för sig. Allah swt säger i Koranen ;

In the name of God, Most Gracious, Most Merciful
    Say: (He) is Allah, the One and Only!
    Allah, the Eternal, Absolute;
    He begetteth not nor is He begotten.
    And there is none like unto Him. (Koranen 112)

(Säg: ”H*n är Allah – En, Gud, den Evige, den av skapelsen Oberoende, av vilken alla beror. Han har inte avlat och inte blivit avlad, och ingen finns som kan liknas vid Honom.”)

Vad har detta med diskussionen om hur man definierar gudar att göra?
    Att Muhammed påstod att det bara finns en gud är ingen nyhet, men det ändrar ju inte att även Zeus, Tor, Horus och Kali betraktas som gudar i sina respektive religioner.
  • Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-17 07:56:52 följande:
    Visste du att Hz Muhammed sav va analfabet och står info i Koranen att Han skulle inte ens drömma om vi upptäcker nyligen så som universen expanderar, bing Bang, hur ett embryo blir ett barn osv... Så det Koranen är inte skriven av honom till att börja med, sen det som versen förtydligar säger inte andra religioner utan står enbart i Koranen... Hur vet jag att satan och änglar inte Gud och Gud är Gud för mig är att som versen säger, Gud kan inte vara som nån och ska inte lik nån, ska inte ha mänskliga egenskaper, ska inte vara nåt material... Gud skall kännas i hjärta som man känner kärleken, man ska bli varmt i hjärtat när man tänker hen, det ska va över dig men ändå i dig, Hen ska vara så nära dig så nära som andedräkt, ge dig trygghet, glädje jag ska inte kunna förklara Hen för ska inte finnas nåt ex att ge men ändå man ska Hen genom Hens verk osv...

Jag har inte kunnat se de här lilla sakerna jag tog upp de där entiteter du har räknat upp...
    1) Jag har inte påstått att Muhammed skrev Koranen, bara att han hittade på den. Att han kunde mycket om dåtidens världsbild och vetenskap är inte alls konstigt, även om han var analfabet. Att vara analfabet betyder inte att man är allmänt okunnig. Jag har i ett muslimskt land arbetat tillsammans med en person som vara analfabet men talade fyra språk. Forskning visar också att analfabeter generellt sätt har bättre minne än läskunniga.

2) Koranens påstådda vetenskapliga rön är antingen sådant som redan var känt sedan flera hundra år eller sådant som måste tolkas verkligt generöst för att ses som betydelsefulla vetenskapliga påståenden. Man kan ju också fråga sig varför den där guden är så förbolt elak att hen inte informerar om mer jordnära vetenskap som hade kunnat rädda liv och förbättra livet för människor långt innan vetenskapen gjorde dessa rön halvtannat årtusende senare.

3) Menar du att Mars, Freja, Anubis, Durga och Athena inte är gudar? I så fall betyder ju det att de mycket väl kan finnas, eftersom Koranen bara uttalar sig om andra gudars existent, eller hur?
  • Rikard

Om någon människa upprepar mänsklig kunskap, som Muhammed gjorde när han hittade på Koranen, så är det mer sannolikt att han har hört det från andra människor än att han hört det från någon gud. Det hade varit lite mer imponerande om Muhammed hittat på sin religion i en del av världen som inte redan hade den judisk-kristna kulturen. Låt oss säga i Sydamerika. Men sånt händer aldrig.

Vojne, du gör ett tankefel när du pratar om vad som definierar gudar. Du blandar ihop definitionen med existensen. Du tror bara på en gud och då resonerar du att en definition av gudar också innebär att endast din gud utpekas. Men om man resonerar på det sättet skulle jag inte kunna definiera någon gud över huvud taget eftersom jag inte tror på någon gud alls.

• Rikard
    dirpower skrev 2013-05-17 22:33:55 följande:
    För mig är det verkligen inte lättast att tro på det för min egen del även om jag tror det är helt rätt.
    Jag tror på det lika mycket som jag tror på "Arbeta inte för den föda som är förgänglig...", men ändå jobbar jag för att kunna ställa mjölk på bordet.
    Om jag försöker gå på vatten så kommer jag att misslyckas eftersom att jag inte har tro för det ännu.

Även om jag tror att bibeln är sann så kan jag ändå inte tillämpa allt ännu för det tar tid att bygga upp sin fulla tillit.

Just nu är det enklare saker jag har fått tro för och mer kommer med tiden. 
    Det har inte slagit dig att orsaken till att du inte kan gå på vatten kanske inte beror på att du tror för lite, utan på att det faktiskt inte går att gå på vattnet?
  • Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-18 05:58:04 följande:

Då är det dryggt två miljarder gör det felet... nåväl så är det i alla fall...
    Det är intressant att du tydligen inte ens kan förstå skillnaden mellan en definition av vad en gud är och frågan om gudar existerar.

Jag ska försöka med ett exempel som inte involverar gudar, eftersom jag har märkt att så fort man blandar in begreppet gud så fördunklas tänkandet.

Jultomten.
    Jag vågar gissa på att du inte tror på tomten.
    Men skulle du kunna definiera tomten. Jag tror det. Du skulle förmodligen ha en uppfattning om vad jultomten gör, när han uppträder och kanske lite annat. Du kan alltså definiera tomten, fast du samtidigt är övertygad om att han inte finns.

Omvänt finns det saker som existerar fast vi inte har definierat dem. Virus, t.ex. har ju funnits hela tiden, fast man inte hade upptäckt dem och därför inte definierat dem. Vad som finns idag som vi ännu inte har upptäckt kan vi naturligtvis inte veta. Det ligger i sakens natur.

Definition och existens har alltså inget nödvändigt samband.
    Alltså behöver en frågan om vad som definierar en gud inte ha något med gudars eventuella existens att göra.

Eller förnekar du att romarna, grekerna, vikingarna, egypterna, hinduerna trodde/tror att deras gudar var gudar?

• Rikard
    VojneVojne skrev 2013-05-18 05:58:04 följande:

Då är det dryggt två miljarder gör det felet... nåväl så är det i alla fall...
    För övrigt tror jag inte alls att två milliarder människor gör felet att blanda ihop definition med existens.
    Min erfarenhet är att det finns många intelligenta muslimer som jag bedömer inte skulle ha några problem med att se att det är två helt olika saker.
  • Rikard

Men inser du nu att definition och existens inte behöver ha med varandra att göra?

Om ditt resonemang skulle gälla - att definition och existens hör ihop - så kan skulle ju jag helt sakna uppfattning om begreppet gud, emedan jag inte tror på sådana. Då skulle begreppet gud för mig vara lika meningslöst som ordet pölm, men så är det naturligtvis inte.

Jag vet inte om du gör dig larvig eller om du faktiskt inte förstår resonemanget kring Jultomten. Byt då ut Tomten i mitt exempel mot Näcken eller skogsrå eller vad som helst, så kanske du till slut inser att man jan definiera något som inte finns.

• Rikard
    AndersFl skrev 2013-05-19 06:11:16 följande:
    Märkligt att det bara är två personer som deltagit i tråden de sista 20 sidorna..
    Det stämmer inte riktigt. Vi är fler än två.
    Å andra sidan så diskuteras inte trådens ämne längre.
    Kanske för att de flesta tar satanism på lika stort allvar som de tar asatro.
  • Rikard
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-21 13:42:59 följande:
    Satanism är, i mångas ögon, ondskans religion. Man pratar om offer av både människor (inklusive spädbarn) och djur, man pratar om rituella våldtäkter och alla möjliga övergrepp i religionens namn. Man tillber även Satan som en gud.

I verkligheten är de flesta som identifierar sig som satanister LaVey-satanister, en icke-teistisk religion där Satan används som en symbol för den egna viljan och egna behov. Det handlar inte om djävulsdyrkan, Church of Satan är ateistisk och ska man blanda in gudsbegreppet alls så innebär det i stort sett att varje människa är sin egen gud.

Problemet med den här sammanblandningen är uppenbar.

Sedan fanns det en period i främst USA som kallades The Satanic Panic, detta skedde under 80-talet och spädde på bilder av djävulsdyrkare som drog in ungdomar i sekter som offrade djur och människor och i allmänhet utövade vad man kallar SRA (Satanic Ritual Abuse). Exakt vad de påstods göra skiljer sig men det handlar om allt från våldtäkter för att se till att kvinnor inte är oskulder till offrande av stora grupper djur till bebisfabriker där kvinnor tvingades föda barn för att utöka den satanistiska armén.

Något av det värsta var att man ansåg att flera dagis och skolor drevs av satanister som regelbundet genomförde övergrepp på barnen, det mest tydliga exemplet var McMartin preschool där det hävdades att barn spolats ner i toaletter ner till stora underjordiska komplex där de utsattes för flera timmars övergrepp i Satans namn och det var flygande häxor och demoner i varje hörn. Inga som helst bevis fanns för det men gott om barn som vittnade om samma sak, i praktiken påhejade och "coachade" av poliser, föräldrar och kristna intressegrupper.

Det finns mycket lite belägg för att något sådant här faktiskt har hänt, det finns enstaka isolerade småhändelser men inget som tyder på att det förekommit i någon större skala.

Så såg det ut då, även i Sverige i mindre skala. Nu är vi då tillbaka 2013, de som var barn under den här tiden har nu egna barn och tonåringar. Många av dessa bryr sig mindre om bevis och belägg än om den egna uppfattningen och så blandar de ihop satanism med djävulsdyrkan och offer. Och de har minsann hört om "många" situationer där satanister varit inblandade och det är mord här och våldtäkter där, alla inspirerade av djävulsdyrkan.

Råttan i pizzan helt enkelt.

Om någon kallar sig själv satanist så kan man vara ganska säker på att denne värdesätter den egna viljan, sin egen (och generellt andras) integritet och vill bli lämnad ifred. Vanligen lämnar de också andra ifred, helt i enlighet med Church of Satan.

Kan man inte den här distinktionen mellan djävulsdyrkan och satanism så har man i min mening diskvalificerat sig från diskussionen, det är en större skillnad än mellan judendom-kristendom-islam.
    Tack CDSJGRD GCEHCS IAGOTSE, jag älskar och beundrar dig, trots att du har ett nick som ingen vettig människa orkar försöka stava rätt. Du är alltid saklig, sansad och intressant. Önskar att jag hade lite mer av de egenskaperna själv.

Ser du några likheter med myterna om satanism och djävulsdyrkan och tidigare århundradens häxprocesser, där barn vittnade om hur de först till Blåkulla där häxorna bolade med djävulen, eller de påstående som gjorts i vår tid om pedofila nätverk och rituella barnmord.
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?