Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

Varför är vi rädda för satanism?

Jag förstår inte riktigt varför vissa är så upprörda över Crowley, vad är så hemskt med honom? Vidrig är väl att ta i? Lite slarvig och kanske opåtlitlig men vidrig? Crowley hade ett stort intresse för ockultism och mörk magi men satanist var han knappast. Han skrev en hel del bra texter och har onekligen haft stort inflytande på den moderna ockultismen men man ska inte heller överskatta honom. Då tycker jag nog nästan att hans efterträdare Kenneth Grant är mer intressant.

• jaghopparhögt
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-21 19:52:04 följande:
    Nej, jag tror att du har fel där. Satanismen är en religion bland många, visserligen "friare" än de flesta men ändå en religion som drar till sig sökare av olika slag. Det är något annat som är skrämmande, förmodligen ligger grunden i just satanism som kopplas ihop med djävulsdyrkan som i sin tur innebär ondska.
    Vet inte om jag håller med om att satanism är en religion, snarare ett samlingsnamn för olika ockulta inriktningar.
    Varför anser du att djävulsdyrkan innebär ondska och varför är du helt övertygad om att djävulsdyrkan och satanism skulle vara två helt skilda saker?
    Själv tycker jag att djävulsdyrkan är något som inte existerar, dom enda som dyrkar något vad jag vet är abrahamiterna.  Så namnet i sig är helt felaktigt eftersom det aldrig varit tal om att dyrka någon.

• jaghopparhögt
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-26 09:59:45 följande:
    Ja, det skulle man kunna säga också. Man kan också kalla det för en livsåskådning eller en filosofi. Den diskvalificerar sig från religion om man med religion menar gudstro.

Jag anser inte att det gör det, det är en allmän bild som följer av Satan som symbolik för ondska. Dyrkan av Satan blir då tätt sammankopplat till ondska. Djävulsdyrkan och satanism är skilda eftersom djävulsdyrkan innebär en dyrkan av just djävulen som entitet, satanism enligt Church of Satan innehåller inget sådant eftersom den är ateistisk i sin grund.

Men det finns väldigt lite som tyder på att djävulsdyrkan (teistisk satanism) bedrivs i någon som helst utsträckning, det finns lite smågrupperingar här och där men de är få och med få medlemmar.
    Vad menas med entiteten djävulen? Jag håller inte med dig alls, jag har pysslat med ockultism i snart 15 år och skulle garanterat kallas för djävulsdyrkare av svensson och jag har aldrig stött på någon som helst form dyrkan av entiteten djävulen eller ens dyrkan överhuvudtaget,  varken i min kontakt med andra människor eller litteratur. Hela det begreppet känns som ett abrahamitiskt begrepp, någon abrahamiter säger som andra.

CoS är väl inte heller ateistisk, LaVey beskriver ju flera olika ockulta ritualer i sina böcker.
  • jaghopparhögt
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-05-26 16:46:43 följande:
    Lucifer, Satan, djävulen. Som en personlig gud. Praktiseras som sagt av ett fåtal små grupper. Men många blandar samman satanism med djävulsdyrkan och däri ligger en stor del av problemet, att man helt enkelt inte förstår vad satanism är.

Det senare är en extrem minoritet men säger man "satanism" tror väldigt många att det handlar om just djävulsdyrkan. Det är inte konstigt att du inte stött på det eftersom det är mycket ovanligt, men det finns. Här exempelvis: theisticsatanism.com/

Jo, CoS är ateistisk, det finns ingen teistisk gud i satanismens läror och Peter Gilmore har flertalet gånger uttryckt att satanism är ateistisk. Ockulta ritualer har ingenting med den saken att göra.
    Glömde svara på detta, förlåt.
    Okej du verkar ha en väldigt strikt och tydlig uppdelning mellan satanism och djävulsdyrkan.
    Kan man få lite exempel? Kan du ge exempel på vad som är satanism och vad som är djävulsdyrkan?
    T e en grupp som Order of the nine angles, vad räknar du dom som?
    sv.wikipedia.org/wiki/Order_of_Nine_Angles

Jag tycker själv att Anton LaVey och hans anhängare tyvärr har lite för mycket att säga till om vad som är satanism och vad som inte är det.
  • jaghopparhögt
    amatullah99 skrev 2013-07-18 20:07:03 följande:
    Ej rädd men råder alla människor att de inte ens öppnar   dörren som leder till satanism 
    Varför inte det nu då?
  • jaghopparhögt
    amatullah99 skrev 2013-07-18 20:10:20 följande:
    Förstår inte din fråga ? Vad menar du ?
    Varför avråder du folk från det?
  • jaghopparhögt
    mycketsaft skrev 2013-07-18 20:20:00 följande:
    Haha, skulle någon säga att han eller hon var satanist så skulle jag ha svårt att kväva mitt skratt. Det gäller nog i princip alla jag känner med. Jag tror inte det är så många som är rädda för satanister, däremot är det nog många som tycker att de är lite töntiga.
    Varför är det töntigt?
  • jaghopparhögt
    mycketsaft skrev 2013-07-18 21:57:59 följande:

Vad är INTE töntigt med det?
    Jag vet inte, det var inte jag som sa att det var töntigt :p
    Jag har pysslat med ockultism i olika former sedan 15 år tillbaka och de flesta skulle nog kalla det för satanism. Jag tycker inte att det är särskilt töntigt.
  • jaghopparhögt
    mycketsaft skrev 2013-07-18 22:09:03 följande:

Jag googlade bara satanist, och det där var inte ens det värsta :p
    Jag tycker inte att några hårdrockare har så mycket med saken att göra.
Svar på tråden Varför är vi rädda för satanism?