• Anonym (TS)

Varför tror ni inte månlandningen har hänt?

Jag är så nyfiken på folk som säger att "vi" aldrig varit på månen. Jag har sett en del dokumentärer och läst om den och vet att många är skeptiska. Varför? Skulle det vara så konstigt att det är sanning?

• Svar på tråden Varför tror ni inte månlandningen har hänt?
  • erper

Det konstiga är att det inte blåser på månen.
    Det konstiga är också hur man kan ta perfekta bilder med den osmidiga kamerauterustningen man hade med sig. och det konstiga är hur en och samma bild kan vara tagen med flera dagars mellanrum och på helt olika platser.

Månlandningen är kanske san men filmen är till 100% fake.

• Fobiker

Mythbusters har som redan nämnts spräckt flera myter kring månlandningen och rätat ut de vanligaste frågetecknen. Det finns mer att läsa på den här siten:  http://www.clavius.org/

Efter en faktagranskning finns det i princip inga rationella skäl att tvivla på månlandningarna. Personligen anser jag att den som kollat upp fakta och fortfarande tror att månlandningarna är fake, gör så bara för att hen vill tro att de är fake.

• vackerkvinna
    Anonym (TS) skrev 2013-05-13 15:34:56 följande:

Jag är så nyfiken på folk som säger att "vi" aldrig varit på månen. Jag har sett en del dokumentärer och läst om den och vet att många är skeptiska. Varför? Skulle det vara så konstigt att det är sanning?

Bästa beviset för att månlandningen var en stor gigantisk lögn är 2 st.

1. Första intervjun med Neil Armstrong efter att han har varit på månen. Innan dess var det ingen problem men just denna kan vem som helst fatta att han ljuger.

2. är självklart ljudet. Sättet hur huvudkontoret talar med austrouneterna är bevis på att de gjorde på jorden.
    (När du ser en reporter i Hong Kong eller Iraq tala med huvudkontoret i USA säg ABC eller CNN så hör du att ljudet tar en stund.)
    Detta kan alla uppleva om man ringer långt bort, och detta är år 2015
    men 1969 så kan du höra tydligt hur dem har konversation som om de är bakom huset. Även med den bästa teknologi så går det inte.

Jag är så tacksam att jag är muslim... utan min religion så hade jag säkert varit dum korkad människa..och trott på det här och vad "vetenskapsmän" säger
  • Threezool
    vackerkvinna skrev 2015-02-11 10:11:14 följande:

1. Första intervjun med Neil Armstrong efter att han har varit på månen. Innan dess var det ingen problem men just denna kan vem som helst fatta att han ljuger.

2. är självklart ljudet. Sättet hur huvudkontoret talar med austrouneterna är bevis på att de gjorde på jorden.
    (När du ser en reporter i Hong Kong eller Iraq tala med huvudkontoret i USA säg ABC eller CNN så hör du att ljudet tar en stund.)
    men 1969 så kan du höra tydligt hur dem har konversation som om de är bakom huset. Även med den bästa teknologi så går det inte.

Jag är så tacksam att jag är muslim... utan min religion så hade jag säkert varit dum korkad människa..och trott på det här och vad "vetenskapsmän" säger
    Vart ljuger han menar du? Om du har sett dokumentärer om månlandningen och hur kollegor har beskrivit Neil så vet man att han är introvert av sig och sitter hellre tyst och jobbar. Så jag kan mycket väl förstå att det blev lite uppehåll här och var när han pratade då alla inte är bekväma med detta.

Sedan tar det 2.556 sekunder för en laser att nå den reflekterade spegeln man lade ut på månen och sedan komma tillbaka till jorden igen. Det är då denna fördröjningen man hade i kommunikationen och mäter du det med din egen klocka så ser du att det passerar rätt fort och medför inga större fördröjningar.

En notis också är att radiovågor är en del av den elektromagnetiska skalan och därav färdas även de i ljusets hastighet.
  • ölburk2
    Selfish Geene skrev 2013-05-13 15:53:25 följande:

Är det någon som försöker ta sig till Månen?
    Kineserna har i december 2013 landat obemannat där, å kommer längre fram att fortsätta med bemannade månlandningar påstår dom..
    Har en känsla av att kineserna snart blir ledande även vad gäller utforskningen av rymden å planeterna i vår närhet..
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Threezool
    ölburk2 skrev 2015-02-11 10:33:33 följande:
    Kineserna har i december 2013 landat obemannat där, å kommer längre fram att fortsätta med bemannade månlandningar påstår dom..
    Har en känsla av att kineserna snart blir ledande även vad gäller utforskningen av rymden å planeterna i vår närhet..

De ligger bra till men de är långt ifrån ledande, NASA håller på att utveckla Orion som ska kunna ta astronauter utanför ELO (Earth low orbit).

Med den så är det tänkt att man efter att ha fångat in en asteroid och satt den i en omloppsbana runt månen så ska de åka dit och utföra olika experiment och ta hem prover av asteroiden. Detta är planerat till runt 2025 om jag inte mins fel.

Sedan längre fram så ska man skicka astronauter till Mars med Orion och eventuellt även landa där om teknologin tillåter. Detta är planerat till runt 2035.

Du kan se testet av Orion de gjorde förra året som var obemannad men är då den kapsel de kommer att använda sig av. Det var riktigt spektakulärt. =)

<iframe width="560" height="315" src="www.youtube.com/embed/t_5Gna6CCrs?start=2956" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

• Threezool

Verkar som att den inte riktigt ville inkludera videon korrekt men jag skickar med länken till Youtube här:

Det är 1min innan uppskjutningen. =)

• Threezool

Gick tydligen inte det heller att sätta den en viss tid in, uppskjutningen är i alla fall vid 49min in. =)

• ölburk2
    vackerkvinna skrev 2015-02-11 10:11:14 följande:

Det räcker med att kommentera Nr2.

Vad gäller ljudet så färdades ljudet lika fort 1967 som idag, eftersom det är ljusets hastighet vi talar om, å det har inte förändrats.
    Tar vi elektroniken så var det en direkt kommunikation, som inte påverkades av en massa elektronik å uplinks/downlinks.
    Skulle det sändas ljud mellan Månen å Jorden idag med direktlänk, så skulle det inte ske mycket snabbare, eller på ett annorlunda sätt, inte mer än vad själva elektroniken förmår, å den är i princip försumbar när sändningen sker direkt utan "mellanhänder".

Att vi har fördröjningar idag, är inget konstigt, många ggr sänds inte ens ljud å bild på samma sätt, eller via samma länk/trådar/elektronik/satelliter/m.m.
    Å hur konstigt det än kan verka, så är det svårare att sända ljud än bild när man blandar in en massa elektronik, med direktlänk är det däremot relativt lätt.

Jag skulle kunna skriva massor om ljud/bildöverföring, då jag har en relativt gedigen utbildning i ämnet å lång erfarenhet av det, men det skulle antagligen bli helt obegripligt för de flesta, så jag avstår.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • vackerkvinna
    ölburk2 skrev 2015-02-11 10:57:45 följande:
    Det räcker med att kommentera Nr2.

Vad gäller ljudet så färdades ljudet lika fort 1967 som idag, eftersom det är ljusets hastighet vi talar om, å det har inte förändrats.
    Tar vi elektroniken så var det en direkt kommunikation, som inte påverkades av en massa elektronik å uplinks/downlinks.
    Skulle det sändas ljud mellan Månen å Jorden idag med direktlänk, så skulle det inte ske mycket snabbare, eller på ett annorlunda sätt, inte mer än vad själva elektroniken förmår, å den är i princip försumbar när sändningen sker direkt utan "mellanhänder".

Att vi har fördröjningar idag, är inget konstigt, många ggr sänds inte ens ljud å bild på samma sätt, eller via samma länk/trådar/elektronik/satelliter/m.m.
    Å hur konstigt det än kan verka, så är det svårare att sända ljud än bild när man blandar in en massa elektronik, med direktlänk är det däremot relativt lätt.

Jag skulle kunna skriva massor om ljud/bildöverföring, då jag har en relativt gedigen utbildning i ämnet å lång erfarenhet av det, men det skulle antagligen bli helt obegripligt för de flesta, så jag avstår.

helt ofattbart att det finns människor som yttrar sig utan någon logik.

Gå å titta på de andra månlandningarna och du ser att nasa crew har konversation med de på månen som om de är på jorden. ALLTSÅ JAG FATTAR ATT DET ÄR 2-3 sekunder och det är JUST det jag pratar om.

Låt oss säga 1 sek...men om du lyssnar på dem andra månlandningar så finns inte 1 sek dröjning. Han på jorden säger akta kabeln, akta den...och nollan på "månen" säger direkt, alltså de har konversation på samma sätt som två personer från samma land har när det ska finnas MINST 1 sek.... om man nu är naiv och tror att ljud färdas så snabbt..

jag avskyr korkade människor som inte ser helheten och ska påpeka saker utan att tänka efter.

Svar på tråden Varför tror ni inte månlandningen har hänt?