Varför tror ni inte månlandningen har hänt?
Jag är så nyfiken på folk som säger att "vi" aldrig varit på månen. Jag har sett en del dokumentärer och läst om den och vet att många är skeptiska. Varför? Skulle det vara så konstigt att det är sanning?
Jag är så nyfiken på folk som säger att "vi" aldrig varit på månen. Jag har sett en del dokumentärer och läst om den och vet att många är skeptiska. Varför? Skulle det vara så konstigt att det är sanning?
Synd man inte får följa diskussionen om 200 år. Ifall det inte skett några nya långfärder då heller så kan man ge sig fan på att hårdnackade propagandister 2220 hävdar samma sak; Det är för dyrt, tekniken blev bortglömd, finns ingen anledning när man redan varit där osv. Gruppen har antagligen krympt men likt Bagdad Bob finns det några som aldrig ger upp.
Varför är frågan viktig för dig?
Det finns alltid lättlurade människor som går på konspirations teorier. Det är som dom som tror att jorden är platt. Dom kommer alltid med teorier som kanske kan låta riktiga för någon helt utan kunskaper om vetenskap. Men för någon med någon form av bildning är dom helt galna. Att människan varit på månen är helt klart. Och alla teorier som kommit som skulle visat på att det inte varit så har motbevisats.
Ja, det vore en ganska hemsk värld om alla hela tiden var uppriktiga med vad de tyckte och tänkte.
En uppriktig fråga: Finns det någonting som skulle kunna få dig att tro på att USA var på månen? Jag tror du skulle hävda att alla bevis är fejk oavsett.
Det finns kvar utrustning på månen som fortfarande fungerar. Men det är naturligtvis inget du accepterar.
Jag brukar inte avfärda konspirationsteorier per automatik som vissa gör. Inte heller brukar jag ägna mig åt att se ned på andra människor med andra åsikter än mina. Jag är övertygad om att en del av konspirationsteorierna innehåller i alla fall vissa sanningar, även om slutsatsen som dras utifrån det kanske inte alltid är logisk eller förnuftig.
När jag hör en konspirationsteori, är det första jag försöker fundera ut om det finns något logiskt eller vettigt motiv bakom. Finns det någon som skulle tjäna på att vilseleda den stora massan i aktuell fråga? Kan jag inte komma på något möjligt motiv, är jag ett steg närmre att hålla den teorin för osann.
Folk har i allmänhet svårt att förstå vad vetenskap är och vad den kan visa (eller bevisa). Det gäller i lika grad konspirationsteoretiker som dem som hånar konspirationsteoretikerna. Det finns en övertro eller missförstånd angående vetenskap idag.
I fråga om just månlandningen så anser jag att det faktiskt finns motiv för att fejka en sådan, Kalla Krigets Space Race. Därmed inte sagt att jag anser det troligt att den var fejkad.
Jag läser "Carrying the fire an astronaut´s journeys" av Michael Collins nu och kan varmt rekommendera den. Mycket läsvärd.
Pojekt LOLA
www.nasa.gov/centers/langley/multimedia/project-lola.html
Bevisar ingenting men kan ge lite funderingar.
Jag brukar inte avfärda konspirationsteorier per automatik som vissa gör. Inte heller brukar jag ägna mig åt att se ned på andra människor med andra åsikter än mina. Jag är övertygad om att en del av konspirationsteorierna innehåller i alla fall vissa sanningar, även om slutsatsen som dras utifrån det kanske inte alltid är logisk eller förnuftig.
När jag hör en konspirationsteori, är det första jag försöker fundera ut om det finns något logiskt eller vettigt motiv bakom. Finns det någon som skulle tjäna på att vilseleda den stora massan i aktuell fråga? Kan jag inte komma på något möjligt motiv, är jag ett steg närmre att hålla den teorin för osann.
Folk har i allmänhet svårt att förstå vad vetenskap är och vad den kan visa (eller bevisa). Det gäller i lika grad konspirationsteoretiker som dem som hånar konspirationsteoretikerna. Det finns en övertro eller missförstånd angående vetenskap idag.
I fråga om just månlandningen så anser jag att det faktiskt finns motiv för att fejka en sådan, Kalla Krigets Space Race. Därmed inte sagt att jag anser det troligt att den var fejkad.
På exakt samma sätt skulle det finnas starka skäl att avslöja en bluff också och som jag visade i inlägg #53 vore en bluff oerhört enkel för Sovjetunionen att avslöja, vilket hade varit en massiv propagandaseger för dem!
I just detta fall är det helt enkelt en löjlig konspirationsteori.