• Vera06

Kosttillskott under amning?

Hej! Jag är i v.37 med mitt tredje barn. Har efter de två första alltid kommit igång förhållandevis snabbt med träning, men denna gång har jag drabbats av foglossningsbesvär (mest smärta främst i ländryggen) & varit sjukskriven sedan januari (jobbar som sjuksköterska). Har inte kunnat röra mig nämnvärt förutom sjukgymnast (bassäng"träning") samt gravidvattengympa 1 gång/vecka. Har således gått upp mer i vikt än tidigare graviditeter samt känner riktigt hur musklerna förtvinat i kroppen.

Jag undrar därför om ni har någon erfarenhet hur länge efteråt man kan tänkas ha ont, alltså innan man kan börja med promenader, kanske cykla e.d? 

Jag undrar även vad ni anser om energidrycker (typ Celcius) samt proteinshakes under amning? Dricker varken kaffe eller te & riktigt saknar att få dricka en Celcius innan powerwalken på morgonen (när jag nu kan komma igång med dem..).. På förpackningarna står det ju oftast att de ej rekommenderas under grav. eller amning men jag tänker vilka ämnen de anser passerar över i modersmjölken som ej är bra för barnet, eller är det för att företagen helt enkelt inte vet & därför garderar sig genom sådan märkning?    

Tacksam för svar!   

• Svar på tråden Kosttillskott under amning?
  • Träningsexpert Elmina

Hej

Det är svårt att säga hur länge du kommer att ha besvär efter förlossningen, hos väldigt många försvinner problemen strax efteråt hos andra inte.

Man vet inte hur energidrycker och proteinshakes påverkas barnet genom amning (svårt att forska på) och därför avråds gravida och ammande. 

lycka till och hoppas du blir besvärsfri snabbt efter förlossningen! 

Svar på tråden Kosttillskott under amning?