Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

bästa bärselen?

Flickan och kråkan skrev 2013-05-14 20:00:17 följande:
    Jag hade inte satsat på någon babybjörn om jag hade varit dig. Nu har de i och för sig kommit med comfort carrier och one som är mer ergonomiska - de tidigare är ju helt oergonomiska för såväl barn som bärare, så ingen sådan - men de har rätt kort användningstid för en rätt dyr penning. Barnet växer ur dem snabbt. De sitter inte i ordentlig grodposition särskilt länge. Såg deras film och bilder om "one" och de äldre barnen blev hängande med benen. men har man bara tänkt att bära första månaderna så fungerar de säkert.....men som sagt dyr då.

Jag tycker som många andra att sal är det absolut bästa till nyfödd, men vill man hellre ha bärsele så bör man satsa på en ergonomisk. Finns ju många att välja på. Vilken som är bäst beror framför allt på vilken kroppsform man har som bärare - lång/kort, smal/kraftig etc. Sedan har de lite olika lösning på att bära just nyfödd.

Ergonomiska bärselar:

Manduca
    Ergo
    Beco
    Boba
    Connecta
    Pikkolo
    Tula
    Pognae
    m.fl.

Vi använder inte vagn alls så bär från de föds tills de är sådär 3-4 år.  
    Lägg till Stokke också..
  • Sweet life
    Delapitated skrev 2013-05-16 19:50:26 följande:
    Jag rekommenderar varmt baby Björns bärsele! Jag använde den från att barna var ca 3 veckor tills att yngsta fyllde ett. Eller ja på dagen är väl att ta i, jag har nog använt den efter också nån gång:) jag har aldrig fått till det här med sjal så jag kan inte uttala mig om dem. Men jag har haft min bärsele till bägge mina barn och de har älskat att vara i den. Dessutom märks det inte ens att den är använd:) lång hållbarhet dessutom:)
    Ja, om du vill att barnets höft, rygg och ben ska ta skada så är ju babybjörns selar super!
  • Sweet life
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-16 20:03:00 följande:
    Nej, den är inte ergonomisk för bäraren. Den lägger inte vikten på bärarens höfter utan man bär med axlar och rygg. Ingen höjdare. 
    Jag bär iaf med höften när jag använder min.. Precis som med en ryggsäck..
  • Sweet life
    Flickan och kråkan skrev 2013-05-16 20:17:51 följande:
    Den har precis som en del babybjörnar ryggplatta just för att den inte lägger vikten på höfterna som en ryggsäck som man vandrar med eller ergonomisk bärsele. Tittar man på stokkes egen instruktionsfilm så är det också tydligt att vikten inte läggs på höften:

" rel="nofollow" target="_blank">

Då är det nog jag som har kort rygg, "höftbältet" ligger på höften på mig och jag känner ju att det är höften som tar upp tyngden och inte ryggen. Har haft en BB tidigare, så jag märker verkligen skillnaden..
  • Sweet life
    Delapitated skrev 2013-05-17 06:29:40 följande:
    Sweet life: nu frågade hon vad vi andra tyckte. Jag tycker exakt vad jag skrev. Och jag vill givetvis inte att mina barn ska ta skada, vilket de heller inte gjort. Men det är kul att stöta på en expert:)
    Bra att du vet det? För jag antar att dina barn är vuxna? Eftersom rygg och höftskador inte är något som behöver märkas av direkt efter användning utan kan dyka upp flera år efter användandet.

Vem som helst som läst lite anatomi vet att en babybjörnsele inte är bra för en bebis, eller bäraren heller för den delen.
Svar på tråden bästa bärselen?