• Frustrerad far

Umgängestvist! HJÄLP!

Hejsan alla lyckliga föräldrar!

Jag har ett fruktansvärt jobbigt problem och har ingenstans att vända mig och hoppas nu att kunna få ett annat perspektiv på min situation!

Jag och min ex-sambo har 2 barn, 2 och 3 år gamla. Hon valde att flytta ifrån mig för ca 5 månader sedan pga stormigt förhållande! Jag jobbar som lastbilschaufför och ligger ute i veckorna och en del helger och jobbar, trivs fruktansvärt bra med mitt jobb, jag har barnen varje gång jag är hemma och det är ungefär hälften av tiden på en månad. Nu har hon börjat bråka och vill att vi ska ha barnen varannan vecka vilket är helt omöjligt för min. 

Hon själv gå hemma och är sjukskriven med reumatism och har vart det i snart 1 år, chanserna för henne att komma ut i arbetslivet är väldigt små, hon säger att vi ska ha barnen varannan vecka inget annat gäller, hon är less på att anpassa sig efter mitt jobb, nu hade jag ett nytt jobb på gång där jag kommer att jobba måndag-torsdag, då jag kommer kunna hämta ungarna på dagis på torsdag och lämna dom på söndag, ungefär 3,5 dagar i veckan, det passade inte heller, hon hävdar fortfarande att varannan vecka är bäst!

Vi provade ett månad att ha barnen varannan vecka och det funkade inte alls för våra barn, dom vart väldigt ängsliga mot slutet av veckan och saknade mamma/mig och dom märkte även på dagis att dom vart annorlunda!

Nu hör till saken att min ex är fruktansvärt labil och har väldigt svårt att bestämma sig hon kan komma och säga en sak ena veckan och en annan en annan dag!

Vad ska jag göra? Jag vill verkligen inte sluta på mitt jobb för jag älskar verkligen det och jag mår bra när jag kommer och är glad och så vidare...

Det finns mycket mer att säga om hur hon och jag är men vad tycker ni jag ska göra? Vi har en tid bokad hos familjerätten och jag är rädd att dom kommer ställa sig på hennes sida enbart för att hon är mamma!

Synpunkter ideer ?

• Svar på tråden Umgängestvist! HJÄLP!
  • Frustrerad far

...värt att tillägga, min känsla är att det mest är för att hon vill jävlas med mig, hon märker att jag mår bra och har ett jobb jag trivs med och hon mår dåligt över det och kan inte se att någon annan än henne själv har det bra.

Hon ringde för övrigt i dag och kallad mig en massa hemskheter! 

• Anonym (ordningåreda)

Skulle också bli irriterad om jag var tvungen att leva efter mitt ex schema. Och jag skulle bli utmattad om jag var tvungen att ligga i 'krig' med exet jämt. Så jag skulle om jag var du göra allt jag kunde (som byta jobb) för att få till ett regelbundet lagligt avtalat schema och sen hålla mig till det, och slippa ha med labila exet att göra. Den sköter sitt och jag sköter mitt. Frid och sinnesro. (Talar av egen erfarenhet).

Lycka till! 

• Kjell2

Se till att få till ett möte med familjerätten. Ett schema där du har torsdag till söndag är inte orimligt.

Om mamman är helt olämplig som umgängesförälder bör du kanske at en rejäl funderare på din jobbsituation och överväga att ha barnen på heltid med kortare dag/helgumgänge för mamman.

• Anonym (Håller med ovan)

(Kjell 2s inlägg)

Ta det i rätten, du har inget att förlora på det och förhoppningsvis slipper du tjafs därefter  

• Anonym (:))
    Frustrerad far skrev 2013-05-14 19:18:47 följande:
    Hejsan alla lyckliga föräldrar!

Jag har ett fruktansvärt jobbigt problem och har ingenstans att vända mig och hoppas nu att kunna få ett annat perspektiv på min situation!

Jag och min ex-sambo har 2 barn, 2 och 3 år gamla. Hon valde att flytta ifrån mig för ca 5 månader sedan pga stormigt förhållande! Jag jobbar som lastbilschaufför och ligger ute i veckorna och en del helger och jobbar, trivs fruktansvärt bra med mitt jobb, jag har barnen varje gång jag är hemma och det är ungefär hälften av tiden på en månad. Nu har hon börjat bråka och vill att vi ska ha barnen varannan vecka vilket är helt omöjligt för min. 

Hon själv gå hemma och är sjukskriven med reumatism och har vart det i snart 1 år, chanserna för henne att komma ut i arbetslivet är väldigt små, hon säger att vi ska ha barnen varannan vecka inget annat gäller, hon är less på att anpassa sig efter mitt jobb, nu hade jag ett nytt jobb på gång där jag kommer att jobba måndag-torsdag, då jag kommer kunna hämta ungarna på dagis på torsdag och lämna dom på söndag, ungefär 3,5 dagar i veckan, det passade inte heller, hon hävdar fortfarande att varannan vecka är bäst!

Vi provade ett månad att ha barnen varannan vecka och det funkade inte alls för våra barn, dom vart väldigt ängsliga mot slutet av veckan och saknade mamma/mig och dom märkte även på dagis att dom vart annorlunda!

Nu hör till saken att min ex är fruktansvärt labil och har väldigt svårt att bestämma sig hon kan komma och säga en sak ena veckan och en annan en annan dag!

Vad ska jag göra? Jag vill verkligen inte sluta på mitt jobb för jag älskar verkligen det och jag mår bra när jag kommer och är glad och så vidare...

Det finns mycket mer att säga om hur hon och jag är men vad tycker ni jag ska göra? Vi har en tid bokad hos familjerätten och jag är rädd att dom kommer ställa sig på hennes sida enbart för att hon är mamma!

Synpunkter ideer ?

Min synpunkt är att då mamman ändå alltid är hemma bör och ska anpassa sig till ditt jobb.

Och nr 1 är hur barnen mår. I den lilla åldern är min åsikt att man har en viss flexibilitet. Men även kontinuitet.

Har ni kontaktat soc för att skriva ett umgängesavtal, annars gör det. Avtal på umgänge som man skriver där tillsammans har laga kraft. 

Ta med er schema och sätt er ner där med de och skriv ihop ett fungerande umgänge.

• Hur03

Du har ett jobb du trivs med och ser sällan barnen, hon är sjukskriven pga en sjukdom man kan må väldigt dåligt av och ska dra det tunga lasset samt bråka med en oförstående ex? Nej st rimligt är att du går in och hjälper till mer för barnens skull och hennes är vv långt för barnen då kan ni byta var fjärde dag. Som förälder får man offra sig för barnens skull

• Frustrerad far
    Hur03 skrev 2013-05-15 11:01:51 följande:
    Du har ett jobb du trivs med och ser sällan barnen, hon är sjukskriven pga en sjukdom man kan må väldigt dåligt av och ska dra det tunga lasset samt bråka med en oförstående ex? Nej st rimligt är att du går in och hjälper till mer för barnens skull och hennes är vv långt för barnen då kan ni byta var fjärde dag. Som förälder får man offra sig för barnens skull
    Vi har barnen växelvis, jag ser dom lika mycket som hon gör. Vi har lika stor börda, jag betalar även mer än vad hon gör, hon har även allt barnbidrag.

Men du säger alltså att jag ska säga upp mig från mitt väll betalda jobb som jag trivs med och skaffa ett jobb som jag garanterat kommer att tjäna mindre på och förmodligen må sämre av att jobba med bara för hon ska få det bättre ? Jag letar jobb och har ett på gång där vi kommer att ha barnen 4 dagar var, men det funkar inte för henne heller.
  • Kjell2
    Frustrerad far skrev 2013-05-15 11:17:15 följande:
    Vi har barnen växelvis, jag ser dom lika mycket som hon gör. Vi har lika stor börda, jag betalar även mer än vad hon gör, hon har även allt barnbidrag.

Men du säger alltså att jag ska säga upp mig från mitt väll betalda jobb som jag trivs med och skaffa ett jobb som jag garanterat kommer att tjäna mindre på och förmodligen må sämre av att jobba med bara för hon ska få det bättre ? Jag letar jobb och har ett på gång där vi kommer att ha barnen 4 dagar var, men det funkar inte för henne heller.

Det är väl snarare ur barnens synvinkel du ska se det. Vad är bäst för dem?

Att vara med mamma måndag till torsdag och sen med dig torsdag till söndag eller
    heltid hos dig och enstaka dagar hos mamma.

Hur som helst lär både du och barnen ha mycket att vinna på ett fastställt schema så ni vet vad som gäller. Det kan du få med hjälpa av FR och funkar inte det TR.
  • Hur03
    Frustrerad far skrev 2013-05-15 11:17:15 följande:
    Vi har barnen växelvis, jag ser dom lika mycket som hon gör. Vi har lika stor börda, jag betalar även mer än vad hon gör, hon har även allt barnbidrag. Men du säger alltså att jag ska säga upp mig från mitt väll betalda jobb som jag trivs med och skaffa ett jobb som jag garanterat kommer att tjäna mindre på och förmodligen må sämre av att jobba med bara för hon ska få det bättre ? Jag letar jobb och har ett på gång där vi kommer att ha barnen 4 dagar var, men det funkar inte för henne heller.

Oj nu handla det om ekonomin som du inte nämnt ett dugg innan. Hon må ha all världens bidrag men vet du ts barnbidrag är inte mycket och tro mig man mår inte bättre i sin sjukdom för man har barnbidraget ibland kan det hjälpa att barnen är hos pappan för att de (barnen) ska få slippa se mamman med värken men okej för dig kanske det är pice of cake att ha värk i kroppen ta hand om livliga barnaår de får en vettig uppväxt som barn har rätt till
  • Frustrerad far
    Kjell2 skrev 2013-05-15 11:33:32 följande:

Det är väl snarare ur barnens synvinkel du ska se det. Vad är bäst för dem?

Att vara med mamma måndag till torsdag och sen med dig torsdag till söndag eller
    heltid hos dig och enstaka dagar hos mamma.

Hur som helst lär både du och barnen ha mycket att vinna på ett fastställt schema så ni vet vad som gäller. Det kan du få med hjälpa av FR och funkar inte det TR.
    Det är ju det jag jobbar för att det ska bli, vi har ett fast schema nu som funkar för barnen, dom mår bra av det! Vi har provat haft dom varannan vecka och det mår dom inte bra av. Jag ser allt ur barnens synvinkel, mår inte jag bra kommer dom inte heller att må bra!
Svar på tråden Umgängestvist! HJÄLP!