Inlägg från: maggank |Visa alla inlägg
  • maggank

Har förskolan något solskyddsansvar?

linedja skrev 2013-05-16 21:08:11 följande:
    Jag är förskollärare och jobbar på en avdelning med 23 barn. Vi är tre pedagoger på dessa barn, men verkligheten är att vi oftast bara är två eftersom vi har olika tider och ska hinna klämma in raster. I de bästa av världar skulle jag såklart vilja smörja in barnen med solkräm. Men verkligheten är den att vi inte hinner. Idag var det en flicka som inte var insmord, så självklart hjälpte jag henne... Men faktum är att det tar några minuter. Säg att det skulle ta 3 minuter för varje barn... 3 ggr 23 blir över en timme till att bara smörja in barnen. För ja, vi är bara en pedagog som kan hjälpa barnen med påklädning (vi har stora barn så de fixar det mesta själva) då den ena är på rast och den andra måste gå ut och ta emot de barn som är klara... Så nej, vi hjälper inte barnen med solkräm. De smörjer in sig på morgonen och eftersom vi inte badar (visst de tvättar sig, men knappast ute på axlar och andra mer utsatta partier) så sitter förhoppningsvis skyddet kvar rätt bra under dagen. tycker det är upp till varje förälder hur noga man vill vara med täckande kläder och solhattar.. Det som finns på hyllorna används, och självklart lånar vi ut kepsar om någon saknar... Sen har vi en lummig gård med skuggiga partier och solskydd över sandlådan...
    Det känns lite som en bortförklaring över att inte ta sitt ansvar som förskollärare och pedagog mest. Jag kan mycket väl se in i din situation, jag känner igen mig otroligt mycket i hur det är att ha många barn och vara ensam och samtidigt hinna smörja allihopa.

Men du beskriver att barnen är stora, de kan faktiskt smörja sig själva rätt så bra med lite övning. Man samtalar om vilka områden som är viktiga att smörja in bara.