Inlägg från: maggank |Visa alla inlägg
  • maggank

Har förskolan något solskyddsansvar?

linedja skrev 2013-05-16 21:08:11 följande:
    Jag är förskollärare och jobbar på en avdelning med 23 barn. Vi är tre pedagoger på dessa barn, men verkligheten är att vi oftast bara är två eftersom vi har olika tider och ska hinna klämma in raster. I de bästa av världar skulle jag såklart vilja smörja in barnen med solkräm. Men verkligheten är den att vi inte hinner. Idag var det en flicka som inte var insmord, så självklart hjälpte jag henne... Men faktum är att det tar några minuter. Säg att det skulle ta 3 minuter för varje barn... 3 ggr 23 blir över en timme till att bara smörja in barnen. För ja, vi är bara en pedagog som kan hjälpa barnen med påklädning (vi har stora barn så de fixar det mesta själva) då den ena är på rast och den andra måste gå ut och ta emot de barn som är klara... Så nej, vi hjälper inte barnen med solkräm. De smörjer in sig på morgonen och eftersom vi inte badar (visst de tvättar sig, men knappast ute på axlar och andra mer utsatta partier) så sitter förhoppningsvis skyddet kvar rätt bra under dagen. tycker det är upp till varje förälder hur noga man vill vara med täckande kläder och solhattar.. Det som finns på hyllorna används, och självklart lånar vi ut kepsar om någon saknar... Sen har vi en lummig gård med skuggiga partier och solskydd över sandlådan...
    Det känns lite som en bortförklaring över att inte ta sitt ansvar som förskollärare och pedagog mest. Jag kan mycket väl se in i din situation, jag känner igen mig otroligt mycket i hur det är att ha många barn och vara ensam och samtidigt hinna smörja allihopa.

Men du beskriver att barnen är stora, de kan faktiskt smörja sig själva rätt så bra med lite övning. Man samtalar om vilka områden som är viktiga att smörja in bara.

Dessutom kan ni antingen se till att börja smörja ett tag innan ni ska ut, eller så kan ni göra som ni gör och släppa ut dem. Ta ut alla märkta solkrämer och ropa på alla barn som ska smörjas. Det gör jag jämt, för då är båda pedagogerna ute på gården och därför kan den ena koncentrera sig på att smörja. Det brukar ta cirka 20 minuter för mig med 18 barn.
  • maggank
    hammarhajen skrev 2013-05-19 06:10:14 följande:

Hjälp. Vilken förälder. Det finns människor till ALLT. Ja, det är dyrt med solskydd. Ja, det kostar att ha barn.

Ert förskolesystem är bra, det är inte det jag vänder mig emot. Men sådana föräldrar får mig att se rött, de som anser att barn ska vara kostnadsfria och samhället bjussa på allt. Hade en mamma sagt så till mig hade den barnsliga, trostiga delen av min personligeht velat skrota systemet med gemensam solfaktor. Vissa föräldrar behöver uppenbaligen utbildas i ämnet "föräldraansvar och utgifter som kommer när man skaffar barn".
    Men det är väl ganska orimligt för alla föräldrar att behöva köpa TRE tuber solkräm? En tub kostar ju mellan 110-150 kr/styck. Det är alltså landa på cirka 450 kr per gång du behöver köpa ny. Det är inte alla som har råd med det.

Jag tycker att det är vettigt att det är förskolan som ska stå för solkrämen. Dessutom förenklar det vårt arbete när vi bara har en tub att bry oss om och inte behöver tvätta händerna mellan varje gång man smörjer in ett barn, när de har olika solkrämer och märken.
  • maggank
    hammarhajen skrev 2013-05-20 14:15:25 följande:

Varför är det orimligt att köpa solkräm till sitt eget barn? Ja, det är dyrt men barn och livet kostar. Hudkräm, tvål, mediciner, blöjor och allt annat kostar ju också. Eller ska förskolan börja tvätta håret på barnen efter varje utelek också (schampo och balsam kostar ju!!!) och stå för astmamedicin och insulin för de som behöver?

Blir det saftigt att köpa två tuber solkkräm på en gång får man väl bära den fram och tillbaka, som man gör med favvonallen, nappen och så. Precis samma gäller ju med typ gummistövlaroch overall - antingen har man dubletter eller bär fram och tillbaka. Eller prioritera. Om förskolan bjussar på solkräm är det ju toppen och en fin förmån, men knappast en rättighet. Solkräm ingår ju i föräldraansvaret, hur trist utgift det än är
    Jag förstår dig. Men man måste ta hänsyn till låginkomsttagare och ensamstående också. Det går inte att ställa orimliga krav. Och som Frida Li sa i ett inlägg så blir det svårt att barnen ska dela på samma tub om de går på olika avdelningar. Jag säger ju inte att de inte ska behöva köpa solkräm överhuvudtaget, de måste ju ändå ha en tub hemma i vilket fall som helst. Men kan vi underlätta för föräldrar och för oss själva genom att ha en egen tub som vi samlar ihop tio kronor från varje förälder till, så ser jag verkligen inte vad problemet är? Vad är det som är så upprörande egentligen?
Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?