Har förskolan något solskyddsansvar?
linedja skrev 2013-05-16 21:08:11 följande:
Jag är förskollärare och jobbar på en avdelning med 23 barn. Vi är tre pedagoger på dessa barn, men verkligheten är att vi oftast bara är två eftersom vi har olika tider och ska hinna klämma in raster. I de bästa av världar skulle jag såklart vilja smörja in barnen med solkräm. Men verkligheten är den att vi inte hinner. Idag var det en flicka som inte var insmord, så självklart hjälpte jag henne... Men faktum är att det tar några minuter. Säg att det skulle ta 3 minuter för varje barn... 3 ggr 23 blir över en timme till att bara smörja in barnen. För ja, vi är bara en pedagog som kan hjälpa barnen med påklädning (vi har stora barn så de fixar det mesta själva) då den ena är på rast och den andra måste gå ut och ta emot de barn som är klara... Så nej, vi hjälper inte barnen med solkräm. De smörjer in sig på morgonen och eftersom vi inte badar (visst de tvättar sig, men knappast ute på axlar och andra mer utsatta partier) så sitter förhoppningsvis skyddet kvar rätt bra under dagen. tycker det är upp till varje förälder hur noga man vill vara med täckande kläder och solhattar.. Det som finns på hyllorna används, och självklart lånar vi ut kepsar om någon saknar... Sen har vi en lummig gård med skuggiga partier och solskydd över sandlådan...Men du beskriver att barnen är stora, de kan faktiskt smörja sig själva rätt så bra med lite övning. Man samtalar om vilka områden som är viktiga att smörja in bara.
Dessutom kan ni antingen se till att börja smörja ett tag innan ni ska ut, eller så kan ni göra som ni gör och släppa ut dem. Ta ut alla märkta solkrämer och ropa på alla barn som ska smörjas. Det gör jag jämt, för då är båda pedagogerna ute på gården och därför kan den ena koncentrera sig på att smörja. Det brukar ta cirka 20 minuter för mig med 18 barn.