Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

Har förskolan något solskyddsansvar?

Frida Li skrev 2013-05-17 22:08:28 följande:
    Arbetar som förskollärare för de mindre barnen och vi gör så att vi samlar in 10kr av föräldrarna och köper en tub med solskyddsfaktor och smörjer alla barnen vid behov. Det blev ganska jobbigt om varje barn hade en egen tub, och om någon förälder glömt ta med kräm, hur skulle vi göra då? "Låna" av någon annan? Sen så sa en förälder, att det blev dyrt för henne att köpa solskyddsfaktor till sina två barn, och sedan ha en tub hemma. Så därför bestämde vi att avdelningen skulle ha en gemensam, fungerar väldigt bra!

Hjälp. Vilken förälder. Det finns människor till ALLT. Ja, det är dyrt med solskydd. Ja, det kostar att ha barn.

Ert förskolesystem är bra, det är inte det jag vänder mig emot. Men sådana föräldrar får mig att se rött, de som anser att barn ska vara kostnadsfria och samhället bjussa på allt. Hade en mamma sagt så till mig hade den barnsliga, trostiga delen av min personligeht velat skrota systemet med gemensam solfaktor. Vissa föräldrar behöver uppenbaligen utbildas i ämnet "föräldraansvar och utgifter som kommer när man skaffar barn".
  • hammarhajen
    Frida Li skrev 2013-05-19 19:56:44 följande:
    Det var en ensamstående mamma, som själv är fsk och som vet exakt vad det innebär att ha barn men tyckte att det var dyrt för henne att köpa tre st solkrämer.

Tre? Barnen kan väl dela tub på förskolan. Och det gäller en hel sommar, man lär knappast klara en hel säsong på en tub i alla fall.

Och i vilket fall - det kostar att ha barn.  
  • hammarhajen
    maggank skrev 2013-05-19 20:27:33 följande:
    Men det är väl ganska orimligt för alla föräldrar att behöva köpa TRE tuber solkräm? En tub kostar ju mellan 110-150 kr/styck. Det är alltså landa på cirka 450 kr per gång du behöver köpa ny. Det är inte alla som har råd med det.

Jag tycker att det är vettigt att det är förskolan som ska stå för solkrämen. Dessutom förenklar det vårt arbete när vi bara har en tub att bry oss om och inte behöver tvätta händerna mellan varje gång man smörjer in ett barn, när de har olika solkrämer och märken.

Varför är det orimligt att köpa solkräm till sitt eget barn? Ja, det är dyrt men barn och livet kostar. Hudkräm, tvål, mediciner, blöjor och allt annat kostar ju också. Eller ska förskolan börja tvätta håret på barnen efter varje utelek också (schampo och balsam kostar ju!!!) och stå för astmamedicin och insulin för de som behöver?

Blir det saftigt att köpa två tuber solkkräm på en gång får man väl bära den fram och tillbaka, som man gör med favvonallen, nappen och så. Precis samma gäller ju med typ gummistövlaroch overall - antingen har man dubletter eller bär fram och tillbaka. Eller prioritera. Om förskolan bjussar på solkräm är det ju toppen och en fin förmån, men knappast en rättighet. Solkräm ingår ju i föräldraansvaret, hur trist utgift det än är
  • hammarhajen
    maggank skrev 2013-05-20 16:47:07 följande:
    Jag förstår dig. Men man måste ta hänsyn till låginkomsttagare och ensamstående också. Det går inte att ställa orimliga krav. Och som Frida Li sa i ett inlägg så blir det svårt att barnen ska dela på samma tub om de går på olika avdelningar. Jag säger ju inte att de inte ska behöva köpa solkräm överhuvudtaget, de måste ju ändå ha en tub hemma i vilket fall som helst. Men kan vi underlätta för föräldrar och för oss själva genom att ha en egen tub som vi samlar ihop tio kronor från varje förälder till, så ser jag verkligen inte vad problemet är? Vad är det som är så upprörande egentligen?

Det är inte ett dugg upprörande att ni gör som ni gör Förstår det absolut av PRAKTISKA skäl.

Men jag tycker att det är upprörande om föräldrar anser att det är för dyrt att köpa solkräm och ta med till förskolan. Ni är jättesnälla som fixar och donar, men det ska inte FÖRVÄNTAS av er av ekonomiska anledningar. Visst kostar solkräm, men det gör ju gummistövlar och vantar också... Man kan ju tänka att stövlarna är dyra för ensamstående, så förskolan borde hålla med sådana också. Blöjor är dyrt.. så de borde vara gratis överallt.  
Svar på tråden Har förskolan något solskyddsansvar?