Inlägg från: hammarhajen |Visa alla inlägg
  • hammarhajen

Har förskolan något solskyddsansvar?

Frida Li skrev 2013-05-17 22:08:28 följande:
    Arbetar som förskollärare för de mindre barnen och vi gör så att vi samlar in 10kr av föräldrarna och köper en tub med solskyddsfaktor och smörjer alla barnen vid behov. Det blev ganska jobbigt om varje barn hade en egen tub, och om någon förälder glömt ta med kräm, hur skulle vi göra då? "Låna" av någon annan? Sen så sa en förälder, att det blev dyrt för henne att köpa solskyddsfaktor till sina två barn, och sedan ha en tub hemma. Så därför bestämde vi att avdelningen skulle ha en gemensam, fungerar väldigt bra!

Hjälp. Vilken förälder. Det finns människor till ALLT. Ja, det är dyrt med solskydd. Ja, det kostar att ha barn.

Ert förskolesystem är bra, det är inte det jag vänder mig emot. Men sådana föräldrar får mig att se rött, de som anser att barn ska vara kostnadsfria och samhället bjussa på allt. Hade en mamma sagt så till mig hade den barnsliga, trostiga delen av min personligeht velat skrota systemet med gemensam solfaktor. Vissa föräldrar behöver uppenbaligen utbildas i ämnet "föräldraansvar och utgifter som kommer när man skaffar barn".
  • hammarhajen
    Frida Li skrev 2013-05-19 19:56:44 följande:
    Det var en ensamstående mamma, som själv är fsk och som vet exakt vad det innebär att ha barn men tyckte att det var dyrt för henne att köpa tre st solkrämer.

Tre? Barnen kan väl dela tub på förskolan. Och det gäller en hel sommar, man lär knappast klara en hel säsong på en tub i alla fall.

Och i vilket fall - det kostar att ha barn.  
  • hammarhajen
    maggank skrev 2013-05-19 20:27:33 följande:
    Men det är väl ganska orimligt för alla föräldrar att behöva köpa TRE tuber solkräm? En tub kostar ju mellan 110-150 kr/styck. Det är alltså landa på cirka 450 kr per gång du behöver köpa ny. Det är inte alla som har råd med det.