Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Jag behöver komplettera amningen med ersättning. Fler?

Evel skrev 2013-05-21 01:05:24 följande:
    Och dem som säger att man ska amma hela tiden för att öka produktionen.
    Hur gör man om barnet inte vill amma.
    Väcker ni dem när dem sover?
    Ja. Går de inte upp i vikt och de somnar ifrån maten så måste man väcka dem.
  • skogsvitter
    Evel skrev 2013-05-21 00:58:05 följande:
    Hej!
    Jag måste också komplettera med ersättning på kvällen. Har dock problem med det då hon vägrar äta det. Tyvärr så hinner hon alltid somna efter 20min på ena bröstet så hon är inte intresserad av att amma mer. Hon skriker ofta vid amning och innan hon ens fått tag på bröstet.
    Vet inte vad jag ska göra..
    Ibland äter hon riktigt bra och jag hör att hon får i sig mycket och känner det men det är tyvärr sällan.
    Hon är 2månader och fram till 1månad så ökade hon bra i vikt men nu står hon ofta still.
    Några råd?
    Har du kollat att hon verkligen har rätt grepp? Försök väcka henne till henne om hon somnar och lägg henne vid det andra bröstet. Jag fick lov att börja amma från båda brösten varje gång med min äldsta dotter.
  • skogsvitter
    Tallkotten skrev 2013-05-16 21:49:02 följande:
    johannawe

sonen tog ett tag på sig att nå födelsevikten, men sen tog han ett rejält viktskutt och vid vägningen förra veckan hade han planat och idag dessutom gått ner lite   
    Låter ju absolut som en tillväxtperiod och då måste man ju börja amma mer, tex amma från båda, amma tätare eller maratonamma under några timmar i sträck i ett par dagar. Att inte amma på flera timmar så som du skrev tidigare, då kommer din mjölk sina rätt så omgående...
  • skogsvitter

Låter som att hon har ont, kan hon ha råkat få öroninflammation? Min äldsta hade det i den här åldern, hon betedde sig just så här!  Det låter som klassiskt beteende vid öroninflammation, det gör väldigt ont att ligga i amningsposition. Det kan också vara reflux, samma sak där att själva positionen kan vara obehaglig eller tom smärtsam. Det kan också vara att hon kopplat amningen till smärta, vilket kan vara resultat av reflux då det är vanligt att de får ont efter amningen, men det kan också vara allergi mot komjölk. Så jag skulle råda dig precis som så många andra att också sluta med alla komjölksprodukter Evel. Laktosfritt räcker då inte utan alla mjölkprodukter måste bort.

Allergi mot komjölk påverkar förövrigt ofta vikten negativt, men å andra sidan är det ju inte så konstigt om hon tappar i vikt när hon verkar ha så svårt för att äta och uppenbarligen då får ont av amningen av någon anledning. Hoppas ni hittar vad som är fel!

Svar på tråden Jag behöver komplettera amningen med ersättning. Fler?