Inlägg från: Mad as snow |Visa alla inlägg
  • Mad as snow

Ni som jobbar inom psykiatrin (graviditetspenning)

Enligt lagen om gravida och ammande i arbetslivet är din arbetsgivare skyldig att omplacera dig. Din arbetsgivare får inte riskera din hälsa, inte under några omständigheter. Jag arbetar också inom den här typen av verksamheter och det är arbetsgivarens skyldighet att ordna detta. Om det sedan resulterar i att du går hemma med lön, ägnar dig åt att plantera tomatfrön eller sortera kuvert istället för dina vanliga arbetsuppgifter, så må det vara hänt. Arbetsgivaren är också skyldig att göra en riskbedömning och upprätta en plan för dig så fort du meddelar att du är gravid. En riskbedömning på papper alltså. 

Gällande gravidpenning så har jag inte en aning, men just detta med arbetsgivarens skyldigheter är jag rätt insatt i och din arbetsgivare får inte bara bolla över ansvaret. 

• Mad as snow

(nu låter det förstås som att du och din arbetsgivare är överens och att det är graviditetspenning du vill ha, inte omplacering - men jag har stött på så många som inte inser arbetsgivarens faktiska skyldigheter i detta)

• Mad as snow
    LinneaJosie skrev 2013-05-20 19:31:49 följande:
    Som mad as snow är inne på ska ag i detta fall antingen omplacera dig eller stänga av dig. Chefen lär få påbackning av FK, då säker arbetsmiljö helt och hållet är arbetsgivarens ansvar.
    Yes. Det finns inga gråskalor i den här lagen, den är väldigt tydlig. För egen del fick jag reda på det när jag blev tvingad att arbeta (vad min chef hade planerat ända fram till nionde månaden) med rejält högriskabla människor. Jag kontaktade huvudskyddsombudet och vederbörande var nära att dra min arbetsgivare till Arbetsmiljöverket, vilket hade kunnat resultera i rätt feta böter. En riskbedömning ska göras och kvinnan ska omplaceras, vilket dessutom konstateras i lagen bör göras redan i den första trimestern med tanke på missfallsrisk och annat. Att som arbetsgivare bara bolla över till FK är inte okej någonstans.
  • Mad as snow

liten giraff, ja din chef gjorde fel. Lagen är tydlig och policyn med 60 dagar är bara ordsallad. Riskbedömning ska göras så fort du meddelar att du är gravid och baserat på den ska åtgärder sättas in, omedelbart. Den första trimestern är något att ta hänsyn till dessutom enligt lagtexten, men många arbetsgivare (min inkluderad) tror att det bara är relevant när magen är stor och synlig. Googla på Lagen om gravida och ammande i arbetslivet och läs, det är ganska intressant faktiskt.

• Mad as snow

liten giraff, vi hade heller inget skyddsombud (tills jag blev det) men jag kontaktade det regionala skyddsombudet för Kommunal och vederbörande tog tag i det. Jag ringde också Arbetsmiljöverket och fick bra råd från dem och dit kan alla ringa. Bra att veta för framtiden. Mina chefer hade och har i viss mån noll koll på lagar och regler och allt fick styras upp från grunden. Inte alltid lätt att veta sina rättigheter som enskild arbetstagare men där är verket en bra källa för information och är man med i facket är det bra att kontakta dem. Din arbetsgivare gjorde helt fel och det är bara att läsa innantill i lagen, kanske något att ta upp på nästa medarbetarsamtal om du är kvar då? Vad många arbetsgivare faktiskt inte vet är att de kan få rätt feta böter när de gör såhär, det är inte en liten miss på något sätt.

Svar på tråden Ni som jobbar inom psykiatrin (graviditetspenning)