• Anonym (Präst?)

Jobb som är Präst fast utan gudgrejen?

Som rubriken lyder - Finns det något jobb som präst fast utan gudgrejen? Jag menar, jag skulle vilja ha ett jobb som är lite varierande, hjälpa utsatta människor på olika sätt, hemlösa, barn, människor som behöver prata ect, men jag är verkligen inte troende. Gud är verkligen inte min grej - även fast jag är väldigt intresserad utav religion, mer ur en "fakta synpunkt", diskutera dom olika religioner, jämföra osv. Jag är verkligen inte troende.

Någon som har något förslag?

• Svar på tråden Jobb som är Präst fast utan gudgrejen?
  • Anonym (kristen)

Fundera inte ens på präst om du inte är troende. Jag är kristen och skulle ta det som ett hån om jag fick reda på att min prälle inte var kristen. Dessutom är det en fyraårig utbildning och otroligt mycket teologi. Du kan aldrig komma undan kristendomen som präst, och kolla bara på den klassiska begravningsbönen "Den gode herden":

Herren är min herde, mig skall intet fattas, han låter mig vila på gröna ängar; han för mig till vatten där jag finner ro, han vederkvicker min själ; han leder mig på rätta vägar, för sitt namns skull. Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig; din käpp och stav, de trösta mig.

Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn; du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Godhet allenast och nåd skola följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall åter få bo i herrens hus, evinnerligen.

Det är liksom Fadern, sonen och den helige anden för hela slanten, visst att präster jobbar med folk men det är, tro det eller ej, allt som oftast kristna människor som faktiskt är religiösa. 
    Om du tror att du ett helt yrkesliv kan fejka den tro som krävs för ett prästyrke, så varsågod, men det känns otroligt respektlöst att du ens överväger saken. Jag skulle då aldrig någonsin acceptera att bli vigd av en präst utan tro. När mina närstående begravs så ska det vara en person som fungerar som en länk mellan Gud och oss. Hade du tänkt gå runt och välsigna folk och sen småfnissa lite åt alla dessa idioter som tror på en gubbe som bor i molnen, eller vadå? 

Tänk igen.  
  • Psychopath
    Olympia skrev 2013-05-18 12:54:27 följande:
    Tyvärr har kyrkan fördomar på präster som inte tror på gud.
    Nä men fan vad diskriminerande! TS bör kontakta DO ifall han inte får jobb tycker jag... Nån måtta får det väl vara.Förvånad
  • shakennotstörd
    Anonym (kristen) skrev 2013-05-19 03:32:13 följande:
    Fundera inte ens på präst om du inte är troende. Jag är kristen och skulle ta det som ett hån om jag fick reda på att min prälle inte var kristen. Dessutom är det en fyraårig utbildning och otroligt mycket teologi. Du kan aldrig komma undan kristendomen som präst, och kolla bara på den klassiska begravningsbönen "Den gode herden":

Herren är min herde, mig skall intet fattas, han låter mig vila på gröna ängar; han för mig till vatten där jag finner ro, han vederkvicker min själ; han leder mig på rätta vägar, för sitt namns skull. Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig; din käpp och stav, de trösta mig.

Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn; du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Godhet allenast och nåd skola följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall åter få bo i herrens hus, evinnerligen.

Det är liksom Fadern, sonen och den helige anden för hela slanten, visst att präster jobbar med folk men det är, tro det eller ej, allt som oftast kristna människor som faktiskt är religiösa. 
    Om du tror att du ett helt yrkesliv kan fejka den tro som krävs för ett prästyrke, så varsågod, men det känns otroligt respektlöst att du ens överväger saken. Jag skulle då aldrig någonsin acceptera att bli vigd av en präst utan tro. När mina närstående begravs så ska det vara en person som fungerar som en länk mellan Gud och oss. Hade du tänkt gå runt och välsigna folk och sen småfnissa lite åt alla dessa idioter som tror på en gubbe som bor i molnen, eller vadå? 

Tänk igen.  
    Jag är kristen och blev inte ens antagen till Sv.Kyrkans grundkurs som är en utbildning på Folkhögskolenivå som alla yrkesgrupper inom Sv. kyrkan numera ska genomgå. Jag var tydligen kristen på fel sätt!  Men mitt motiv till att gå kursen var inte heller att jag tänkte mig ett arbete inom sv.kyrkan.
  • shakennotstörd

Jag tror TS har en mycket grumlig bild av vad det innebär att vara präst i Sv.kyrkan!

• Doofie

Vill du tjäna pengar på det?

Don't hate me because i'm beautiful.
  • Försöker
    shakennotstörd skrev 2013-05-19 07:04:16 följande:
    Jag är kristen och blev inte ens antagen till Sv.Kyrkans grundkurs som är en utbildning på Folkhögskolenivå som alla yrkesgrupper inom Sv. kyrkan numera ska genomgå. Jag var tydligen kristen på fel sätt!  Men mitt motiv till att gå kursen var inte heller att jag tänkte mig ett arbete inom sv.kyrkan.
    Vilken av folkhögskolorna var det som inte tog in dig för att du är kristen på "fel sätt" och vem var det som uttryckte det så?
  • shakennotstörd
    Försöker skrev 2013-05-19 07:11:51 följande:
    Vilken av folkhögskolorna var det som inte tog in dig för att du är kristen på "fel sätt" och vem var det som uttryckte det så?

Jag fick ingen motivering alls- detta är mitt egen analys.

• Anonym (kristen)
    shakennotstörd skrev 2013-05-19 07:04:16 följande:
    Ja jag vet inte, jag är inte medlem i Svenska Kyrkan. Dom är ju knappt kristna längre. 
  • shakennotstörd
    Anonym (kristen) skrev 2013-05-19 16:14:19 följande:
    Ja jag vet inte, jag är inte medlem i Svenska Kyrkan. Dom är ju knappt kristna längre. 

Det är väldigt fel att dra alla i Sv.kyrkan över en kam. Det finns varmt kristna bibeltroende människor där också - samt en hel del andra tyvärr bland företrädarna. Men det är dom som är väldigt liberalteologiska som syns och hörs mest. 

Att säga att det inte finns kristna bland Sv.kyrkans medlemmar eller personal är lögn. Och det är ju inte speciellt kristet. Vem som är kristen och inte tillkommer det inte oss att varken döma eller spekulera i!
  • Anonym (kristen)
    shakennotstörd skrev 2013-05-19 18:53:25 följande:

Det är väldigt fel att dra alla i Sv.kyrkan över en kam. Det finns varmt kristna bibeltroende människor där också - samt en hel del andra tyvärr bland företrädarna. Men det är dom som är väldigt liberalteologiska som syns och hörs mest. 

Att säga att det inte finns kristna bland Sv.kyrkans medlemmar eller personal är lögn. Och det är ju inte speciellt kristet. Vem som är kristen och inte tillkommer det inte oss att varken döma eller spekulera i!
    Ja, det är lögn men det har jag ju å andra sidan inte påstått. 

• Anonym (civila samhället)

Ideella sektorn. Jobba på Röda Korset, Rädda Barnen, Scouterna eller liknande. 

• Colisa
    Anonym (Präst?) skrev 2013-05-17 23:52:41 följande:

Ja jo jag förstår din tanke.. :) MEN typ kurator är ju bara att lyssna. Jag vill ju hjälpa ungdomar, hemlösa. Ni vet, fixa julafton för hemlösa, stötta ungdomar, hjälpa fd kriminella in i samhället osv :).
    Socionom är inte det "bara att vända papper"?

Haha :) Var det ironi eller seriöst? ^^    
    Sent ute med att svara men....
    Socionom är ju en utbildning, socionomer kan jobba med olika saker, t ex som kurator. Mja, många kuratorer gör mer än att lyssna, hjälper tydligen folk med kontakter med olika myndigheter, rådgivning, information om vart man ska vända sig osv.

Kolla Yrken A-Ö på arbetsförmedlingens hemsida. www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html , avdelningen Socialt arbete, så hittar du info om dem och flera andra yrken.

Att jag gillade formuleringen? Seriöst! Alltså, jag tyckte det lät rätt kul, men jag förstår precis vad du menar, så jag tycker det var en bra beskrivning!
  • Anonym (Präst?)

Tänk igen.  
    Fast jag har aldrig sagt att jag vill jobba som präst. Jag vill ha ett jobb som liknar prästen - när man hjälper olika människor i olika situationer.

Läs om. 
  • Anonym (Präst?)
    Doofie skrev 2013-05-19 07:10:31 följande:
    Vill du tjäna pengar på det?

Nja. Jag vill kunna leva på det. Men jag har alltid sagt att jag vill ha ett jobb där jag trivs och som jag vill gå till, än ett jobb som gör mig rik men har ångest varje dag över att gå dit.
  • Anonym (Präst?)
    Colisa skrev 2013-05-19 22:21:25 följande:
    Sent ute med att svara men....
    Socionom är ju en utbildning, socionomer kan jobba med olika saker, t ex som kurator. Mja, många kuratorer gör mer än att lyssna, hjälper tydligen folk med kontakter med olika myndigheter, rådgivning, information om vart man ska vända sig osv.

Kolla Yrken A-Ö på arbetsförmedlingens hemsida. www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Y... , avdelningen Socialt arbete, så hittar du info om dem och flera andra yrken.

Att jag gillade formuleringen? Seriöst! Alltså, jag tyckte det lät rätt kul, men jag förstår precis vad du menar, så jag tycker det var en bra beskrivning!

Tack för ditt svar! Ska kolla på länken och det andra!

Haha vad bra Glad.  
  • Anonym (Socionom)

Håller med om socionom, väldigt bred utbildning. Visst finns pappersvändartjänster men även ett stort utbud av arbeten som du söker.

• Anonym (Håller med)
    Fundera inte ens på präst om du inte är troende. Jag är kristen och skulle ta det som ett hån om jag fick reda på att min prälle inte var kristen. Dessutom är det en fyraårig utbildning och otroligt mycket teologi. Du kan aldrig komma undan kristendomen som präst, och kolla bara på den klassiska begravningsbönen "Den gode herden": Herren är min herde, mig skall intet fattas, han låter mig vila på gröna ängar; han för mig till vatten där jag finner ro, han vederkvicker min själ; han leder mig på rätta vägar, för sitt namns skull. Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig; din käpp och stav, de trösta mig. Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn; du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Godhet allenast och nåd skola följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall åter få bo i herrens hus, evinnerligen.  Det är liksom Fadern, sonen och den helige anden för hela slanten, visst att präster jobbar med folk men det är, tro det eller ej, allt som oftast kristna människor som faktiskt är religiösa.  Om du tror att du ett helt yrkesliv kan fejka den tro som krävs för ett prästyrke, så varsågod, men det känns otroligt respektlöst att du ens överväger saken. Jag skulle då aldrig någonsin acceptera att bli vigd av en präst utan tro. När mina närstående begravs så ska det vara en person som fungerar som en länk mellan Gud och oss. Hade du tänkt gå runt och välsigna folk och sen småfnissa lite åt alla dessa idioter som tror på en gubbe som bor i molnen, eller vadå?  Tänk igen.  

• Anonym (Präst?)
    Anonym (Håller med) skrev 2013-05-21 00:13:06 följande:

Läs vad jag kommenterade till den. jag är inte intresserad utav att jobba som präst. Jag söker ett jobb som är likvärdet på vissa sätt. Snacka om att se det man vill se...
Svar på tråden Jobb som är Präst fast utan gudgrejen?