• JsN

Vill lära mig att dricka kaffe

Nu ville du ju inte ha en massa åsikter om huruvida man måste dricka kaffe eller inte utan råd på hur man "lär sig" dricka det. Som alla smaker är ju kaffe in lärd smak. (Inte många tycker om vin eller öl första gången heller, för att inte prata om bebisar och första smakisarna *ler*)

Det blir mildare med mjölk och socker i. Jag personligen tycker att mjölk är mycket bättre än grädde, då jag tycker att garvsyran framträder tydligare i eftersmaken om man tar grädde. JAg skulle börja att dricka kaffet med MYCKET mjölk (varm mjölk) och ev lite socker och inte prova så mycket första gångerna.

Ett alternativ kan ju vara att prova något riktigt extremt med en gång *ler* En BRA expresso (Jag föredrar blandningar med lite arabica eftersom de är mindre bittra) med en bit god mörk choklad. Smakerna är intensiva och kompletterar varandra bra det blir en smaksensation i munnen. Volymen blir inte så stor. *njutningsfull suck*

Undvik att lära dig dricka kaffe på cafeer där kaffet står framme på värmning, sånt kaffe är INTE gott. Kaffe ska vara NYbryggt i ren kanna! Har du någon vän som är "kaffefreak"? Be den vännen bjuda dig på gott kaffe! Ska man lära sig så är det lika bra att börja med bra grejer innan man ger sig in på vardagsdrickandet.

Jag älskar kaffe, men blir ständigt mer kräsen. HAr för tillfället nästan gått över till te på jobbet eftersom kaffemaskinen gör så förbenat dåligt kaffe.

• JsN

Skillnaden mellan sån påse och en riktig cappucino är som skillnaden mellan varm choklad från påse som ska blandas med vatten och riktig varm choklad gjord på mjölk...

• JsN

Om vi säger så här... Jag skulle inte komma på tanken att dricka en sådan påse... *ler*

• JsN

Det är en ENORM skillnad i smak på pulvermjölk och riktig mjölk. Däri ligger stora skillnaden.

Att värma riktig mjölk och smaksätta med nescafé blir betydligt godare och lika mild kaffesmak (Till mitt morgon"kaffe" har jag 2 tsk nescafé till 3dl mjölk)

• JsN

På café vill du nog hellre prova en latte än en cappucino. LAtten innehåller mer mjölk i förhållande till kaffe än vad en cappucino gör.

• JsN

(Öka mängden socker, det är MASSOR i påsen)

• JsN

Cappucino är också baserat på expresso. En expresso kan smaka allt från runt och mycket till beskt eller surt beroende på bönor etc så det är svårt att generalisera så. En latte består av rätt mycket mjölk, medans en capucino har mindre mjölk (och mer skum) Sen gör en massa ställen sina olika... JAg brukar när jag kommer till ett nytt ställe berätta vad jag vill ha isf att beställa från menyn...

Svar på tråden Vill lära mig att dricka kaffe