• Anonym (Längtar)

    Att adoptera från Kina med SN

    Ringde vår handläggare för AC igår och hon berättade att om vi väljer Kina och ett barn med SN så får vi skicka våra papper direkt och kommer vara hemma nästa vår =)

    Blev så klart JÄTTE glad men är ändå lite orolig för att få ett barn med SN, kommer vi att klara det?

    Någon som vill dela med sig av erfarenheter eller tankar... 

  • Svar på tråden Att adoptera från Kina med SN
  • Ellie
    223 skrev 2013-05-19 19:43:37 följande:
    Vad är SN?
    SN = Special Needs = Särskilda behov.
  • fabbemam

    Jag har både erfarenhet och tankar men hinner inte dela med mig ikväll. Kolla gamla trådar så kanske du hittar intressanta tankar. Det finns gamla trådar som är nyare än den som du fått länk till ovan. Sök på SN, Kina, 72- timmarslistan etc.

  • Anonym (Längtar)
    fabbemam skrev 2013-05-19 20:42:45 följande:
    Jag har både erfarenhet och tankar men hinner inte dela med mig ikväll. Kolla gamla trådar så kanske du hittar intressanta tankar. Det finns gamla trådar som är nyare än den som du fått länk till ovan. Sök på SN, Kina, 72- timmarslistan etc.
    Kan inboxa dig, vet att du har MASSVIS av erfarenhet =)
  • Anonym (Längtar)
    fabbemam skrev 2013-05-19 20:42:45 följande:
    Jag har både erfarenhet och tankar men hinner inte dela med mig ikväll. Kolla gamla trådar så kanske du hittar intressanta tankar. Det finns gamla trådar som är nyare än den som du fått länk till ovan. Sök på SN, Kina, 72- timmarslistan etc.
    Hittar ingen bra tråd så vet du om någon får du gärna höra av dig =)
  • fabbemam

    Du får gärna inboxa mig. Här kan jag berätta lite allmänt men m du inboxar får du lite mer personliga svarGlad.
    SKa leta om jag hittar någon gammal tråd....

  • fabbemam

    En tråd om att välja att adoptera ett barn som man i förväg vet har ett SN och omgivningens reaktioner:

    www.familjeliv.se/Forum-4-294/m68334986.html

    En tråd om Kina o SN:

    www.familjeliv.se/Forum-13-244/m62255281.html

    Undrar om inte detta är en av de trådar jag tänker på men TS och MASSOR av inlägg är liksom borta nu... Om du även läser citaten så kanske du får ett litet sammanhang:

    www.familjeliv.se/Forum-4-294/m66285535-1.html

    En tråd om skillnaden mellan SN O SF:

    www.familjeliv.se/Forum-4-294/m65870453.html

    Denna länk har jag för mig handlar endel om SN men jag är inte säker:





    Konstigt jag har också svårt att hitta vilka trådar jag tänker på, troligen har det smugit sig in SN diskussioner i andra trådar. Här kommer i alla fall en film om tankar kring SN:

    Här kan du kolla på en film om SN, kansek kan den lugna dig:





    Till sist i detta inlägg vill jag säga att jag känner MÅNGA föräldrar till barn med SN och de är absolut inga SUPER människor som klarar en massa mer än andra utan helt vanliga föräldrar.

  • Anonym (Längtar)
    fabbemam skrev 2013-05-20 20:44:46 följande:
    En tråd om att välja att adoptera ett barn som man i förväg vet har ett SN och omgivningens reaktioner:

    www.familjeliv.se/Forum-4-294/m68334986.html

    En tråd om Kina o SN:

    www.familjeliv.se/Forum-13-244/m62255281.html

    Undrar om inte detta är en av de trådar jag tänker på men TS och MASSOR av inlägg är liksom borta nu... Om du även läser citaten så kanske du får ett litet sammanhang:

    www.familjeliv.se/Forum-4-294/m66285535-1.htm...

    En tråd om skillnaden mellan SN O SF:

    www.familjeliv.se/Forum-4-294/m65870453.html

    Denna länk har jag för mig handlar endel om SN men jag är inte säker:


    " rel="nofollow" target="_blank">



    Konstigt jag har också svårt att hitta vilka trådar jag tänker på, troligen har det smugit sig in SN diskussioner i andra trådar. Här kommer i alla fall en film om tankar kring SN:

    Här kan du kolla på en film om SN, kansek kan den lugna dig:


    " rel="nofollow" target="_blank">



    Till sist i detta inlägg vill jag säga att jag känner MÅNGA föräldrar till barn med SN och de är absolut inga SUPER människor som klarar en massa mer än andra utan helt vanliga föräldrar.
    Tack för att du tog dig tid att svara. Kram till dig !!!
  • fabbemam

    Vad tänker du på när du undrar om ni kommer att klara det?

    Alla barn har sina egna behov. Det speciella med SN är att man får en liten ledtråd om att det finns ett eller flera behov redan innan man åker. Jag känner som sagt många som adopterat barn med SN och inga av dem är supermänniskor. Det kommer oavsett SN att bli ERT barn och man gör liksom ALLT för SITT barn, utan att tänka på att det är extra jobb.

    Fördelen med att faktiskt få tänka ut och välja bort SN man inte känner att man mäktar med är att man om man tex vet med sig att det kommer att vara tillräckligt svårt att vara hemma för vård av barn vid vanliga förkylningar så kan det ju vara smart att välja ett SN som inte innebär många o långa läkarbesök/sjukhusvistelser. Om man lever ostrukturerat o "rörigt" kan man ju välja bort grava synskador som kräver var sak på sin plats osv.

    Är detta svar vad du tänkt dig eller är det något annat du funderar över, vet inte om jag förstod dig rätt?

Svar på tråden Att adoptera från Kina med SN