Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Dottern på 6 mån har lite mongolveck, Downs?

Om hon inte är sen på något sätt utan bara har sneda ögon så behöver du inte oroa dig. OM du oroar dig så begär att BVC skickar iväg ett blodprov så du får veta, det är ändå dom som gett dig dessa tankar så det får de ställa upp på.

Det är mycket ovanligt att det missas på BB men jag känner två par som fått veta sent. Min syster har en vän där de misstänkte ds på barnet och tog rutinplodprov men det var inget. Där fanns det lite samepåbrå så ingen trodde egentligen det var ds.

/ Mamma till tjej med ds  

• Anonym (Anna)

Hur är det ts, har du begärt blodprov?

• Anonym (Anna)
    eagel skrev 2013-06-14 14:21:51 följande:
    Din dotter har med all säkerhet ingen Down. Sånt ser man direkt vid förlossningen (dvs förlossningspersonalen ser det) samt att man måste uppfylla minst 12 av Halls kriterier. Finns misstankar tas det prover direkt vid anslutningen till förlossningen. Du kan vara lugn!
    Nej så är det inte alltid, för det mesta men inte alltid. För bekanta till oss fick läkarna misstanke vid 7mån alder på bebisen, det gjordes blodprov och det var standard Trisomi 21. Vi träffade dem på en ds-träff som habiliteringen anordnade när de vetat om diagnosen i 2 månader.
  • Anonym (Anna)
    eagel skrev 2013-06-14 14:40:43 följande:
    Ytterst ovanligt isf. Det känns ju redan på bebisen när det kommer ut.
    Men så envis! Du är ju själv förälder till barn med ds, hur kan du vara så kategorisk? Jag har också barn med ds. Jag skulle alltså kunna ge dig address och telefonnummer till två barn under tio år som jag känner där läkarna inget misstänkte från början. Ena var åtta månader när de tog blodprovet, andra var 2-3 veckor. Jag skriver att det är mycket ovanligt att det missas på BB, men ja det händer.
Svar på tråden Dottern på 6 mån har lite mongolveck, Downs?