• Anonym (Muslim)

Muslimsk begravning!

Hej. Det är nu så att min svärmor har gått bort och imorgon är det begravning. Är muslim och vet lite om en muslimsk begravning, såsom bönen och klädsel osv men inte så mycket mer. Eftersom jag aldrig innan har varit på en begravning. Känner mig lite orolig eftersom jag inte direkt har någon stor koll på hur det går till osv. Det kommer komma mycket folk och vill helst göra allt rätt och att det blir en dag att minnas, då den här personen som ska begravas betydde mycket för mig. Ska tillägga att vi är sunni , vet inte direkt om det är olika detta med begravningar i olika länder och familjer men tänkte ifall att. Undrar mest hur en muslimsk begravning går till, vad gör man och vad ska mab tänka på? Är det något man absolut inte ska göra / säga osv. Väldigt tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-21 20:04
    Kan tillägga att jag är kvinna.

• Svar på tråden Muslimsk begravning!
  • Anonym (Muslim)
    cupiditas skrev 2013-05-21 20:52:32 följande:
    Vet du något om det är en typiskt muslimsk begravning eller en begravning som mer följer kulturella traditioner istället? Ha "modesty" i åtanke vad gäller dress code, svart vet jag inget om att det är ett måste dock.. Ha något på huvudet, en scarf, lite slappt du behöver ju inte beslöja dig till max, men lite iaf pga respekt. Männen ber en bön efter imamen, kvinnor deltar inte i bönen så svar ja, ni kommer hålla er lite på avstånd.

Det är nog mer åt en typisk muslimsk begravning. Dom följer ganska starkt religionen och dess lagar om man säger så. Okej då vet jag det. Tack!
  • Lilia
    cupiditas skrev 2013-05-21 20:54:16 följande:
    Nej kvinnor är inte alls mindre värda enligt Islam, uttala dig inte hejvilt. Varför kvinnor inte deltar hinner jag dock inte besvara just nu men återkommer gärna om ingen annan hinner före.. Är lite stressad och skriver från en mobil med totalt spräckt glas :)

Om man tittar på de muslimska sederna är det så, kvinnan ska ha slöja för att mannen inte ska bli attraherad av henne, kvinnor och män får inte vara tillsammans i moskén, kvinnor och män behandlas olika vid begravningar, ja, det finns många exempel. (Det finns många exempel i kristendomen också som sagt.)
  • Anonym (Muslim)
    puss skrev 2013-05-21 20:42:37 följande:
    Har du nyss blivit muslim? Fråga mån av dem du ska gå med vad som kommer hända. Hoppas det blir fint.

Nej har varit det snart i 5 år. Får försöka göra det. Tack.
  • omgwtf
    puss skrev 2013-05-21 20:58:19 följande:
    Det låter fint i såna fall.
    Jag vill bli kremerad helst men om jag skulle begravas hel så skulle jag nog också vilja vara naken. :) Och utan kista. Absorberas upp som jag är av moder jord. Vad ska man med kläder till egentligen när man är död.

Min pappa begravdes naken med ett  linnetyg omkring sig, det fanns ingen anledning att försöka snygga upp honom då han blev så sargad vid dödsolyckan. Det var fint. :)
  • omgwtf
    omgwtf skrev 2013-05-21 21:13:19 följande:
    Jag vill bli kremerad helst men om jag skulle begravas hel så skulle jag nog också vilja vara naken. :) Och utan kista. Absorberas upp som jag är av moder jord. Vad ska man med kläder till egentligen när man är död.

Min pappa begravdes naken med ett  linnetyg omkring sig, det fanns ingen anledning att försöka snygga upp honom då han blev så sargad vid dödsolyckan. Det var fint. :)
    Eller, i kyrkan kan jag ju ligga i en kista så folk slipper se min nakna kropp men när de ska gräva ner mig i jorden kan jag lika bra vara naken.
  • omgwtf

Jo men jag hörde någon som hade sett en man begravas naken på den närmsta kyrkogården. Han hade bara ett tyg omkring sig och han las i jorden utan kista. Han var väl muslim men jag skulle också vilja begravas så fast jag inte är muslim.

Borgerlig begravning då, kan man få det som man vill då? Jag tycker kremering är lite otäckt, nu när jag tänker efter skulle jag vilja begravas naken i jorden.... ingen behöver ju titta på som inte vill.

• cupiditas

Man täcker personen i lakan (ingen kista!) så man sänker ju inte bara ner en spritt språngande naken människa i graven bara sådär. Väldigt fint tycker jag iaf.

Ts: jag kommer inte på något man ska eller inte ska säga förutom att muslimska begravningar ska hållas på en väldigt lugn och "tyst" nivå. Så inget ojjande, högt gråtande, skrikande osv efter den döde då denna ska få ett lugnt och fridfullt farväl.

En fras man brukar säga när man beklagar sorgen: inna lillahi wa inna ilayhi rajioun. Betyder ungefär to God we belong and to Him we shall return.

• omgwtf
    cupiditas skrev 2013-05-21 21:47:41 följande:
    Man täcker personen i lakan (ingen kista!) så man sänker ju inte bara ner en spritt språngande naken människa i graven bara sådär. Väldigt fint tycker jag iaf.

Ts: jag kommer inte på något man ska eller inte ska säga förutom att muslimska begravningar ska hållas på en väldigt lugn och "tyst" nivå. Så inget ojjande, högt gråtande, skrikande osv efter den döde då denna ska få ett lugnt och fridfullt farväl.

En fras man brukar säga när man beklagar sorgen: inna lillahi wa inna ilayhi rajioun. Betyder ungefär to God we belong and to Him we shall return.
    Precis det jag menade. Svept i ett (ekologiskt) lakan och bara lagd i jorden. Så vill jag ha det.
Svar på tråden Muslimsk begravning!