• Anonym (Muslim)

Muslimsk begravning!

Hej. Det är nu så att min svärmor har gått bort och imorgon är det begravning. Är muslim och vet lite om en muslimsk begravning, såsom bönen och klädsel osv men inte så mycket mer. Eftersom jag aldrig innan har varit på en begravning. Känner mig lite orolig eftersom jag inte direkt har någon stor koll på hur det går till osv. Det kommer komma mycket folk och vill helst göra allt rätt och att det blir en dag att minnas, då den här personen som ska begravas betydde mycket för mig. Ska tillägga att vi är sunni , vet inte direkt om det är olika detta med begravningar i olika länder och familjer men tänkte ifall att. Undrar mest hur en muslimsk begravning går till, vad gör man och vad ska mab tänka på? Är det något man absolut inte ska göra / säga osv. Väldigt tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-21 20:04
    Kan tillägga att jag är kvinna.

• Svar på tråden Muslimsk begravning!
  • Anonym (Muslim)
    omgwtf skrev 2013-05-21 21:58:05 följande:
    Precis det jag menade. Svept i ett (ekologiskt) lakan och bara lagd i jorden. Så vill jag ha det.

Okej det är något att tänka på, fastän jag är väldigt lugn av mig men vet inte hur jag kommer reagera när man väl ska ta farväl liksom. Tack det ska jag lägga på minnet!
  • omgwtf

Vill man gråta på en begravning så ska man få göra det! Sen beror ju allt på stämningen inom just din släkt... man ÄR inte sina traditioner. Kanske kommer det att vara flera som gråter hejvilt.

Är det en släkt som är distanserade och återhållsamma så håller de kanske gråten tillbaka, är det en varm och tight släkt så kommer ingen att bry sig om man gråter.

• Missrebecca

Enligt "gammal" islam så ska inte kvinnan närvara vid begravningen, då de ofta ses som högljudda och till exempel gråter mkt och högt. Men på de jag har varit på så har vi kvinnor fått komma. På några har det varit så att vi ska stå "bakom" männen. Först så har de kistan på något slags ställning där männen står vid sidan och ber en bön högt för den som har avlidit. När man sedan tar kistan till graven så ska männen (först familj ) gå och slänga jorden på kistan tills man inte ser den mer. Nu är detta bara de jag har varit på, vissa är ju väldigt strikta, andra mer "avslappnade" i synen på islam och dess traditioner. Precis som alla andra religioner.

• cupiditas

Omgwtf: jag skrev gråta högt, inte gråta överhuvudtaget. Det är skillnad mellan att fälla tårar och att yla, hulka högt, gråtskrika etc. Som sagt. Begravningar ska vara lugna och tysta, inte hysteriska, det får man vara hemma.

• omgwtf
    cupiditas skrev 2013-05-21 23:04:18 följande:
    Omgwtf: jag skrev gråta högt, inte gråta överhuvudtaget. Det är skillnad mellan att fälla tårar och att yla, hulka högt, gråtskrika etc. Som sagt. Begravningar ska vara lugna och tysta, inte hysteriska, det får man vara hemma.
    Aha OK. Ja jag skulle inte heller ställa mig och skrikgråta i en i övrigt tyst församling. :)

Jag grät på min farmors begravning men det var mest för att farfar började gråta så eländigt... och jag stod bara inte ut så då började jag tjuta också. :(
  • Anonym (Muslim)

Fick nu reda på att kvinnorna står på avstånd från männen, männen står typ vid graven och ber för henne och så. Vi kvinnor skulle tydligen vara på avstånd, sköta det praktiska osv. Men är det någon som vet om kvinnor ska be begravningsbönen eller inte? Fick inte så mycket mer svar än " du ser när du är där och gör som alla andra ". Det är klart att jag ska det men ville ändå bara veta så jag känner mig lite förberedd.

• cupiditas

Omgwtf: ja just det jag menar :) jag är väldigt blödig, skulle kunna gråta på vem som helsts begravning och i synnerhet om jag ser någon annan gråta, så jag förstår dig.

Men vissa tycker att begravningar SKA vara helt hysteriska.. Där jag kommer ifrån är det vanligt att på kristna-ortodoxa begravningar till och med hyra in kvinnor (helt främmande) som ska ställa till "scener", typ skrika, gråta jättehögt, slå sig för bröstet och så skriksjunger de saker som "åååhh Guuud" osv, dvs de har det som ett jobb. Hos oss muslimer är det helt tvärtom, det ska vara så stilla som möjligt då man bl.a. anser att den döde befinner sig i en övergång mellan jordelivet och nästa och att hen ska få ett fridfullt farväl.

• cupiditas

Nej, kvinnor ber inte begravningsbönen. Förutom enstaka undantagsfall som kan uppstå. Jag har gjort det en gång men då var det en massbegravning för 800+ själar och vi var 50.000 människor på plats, kvinnor, män, gamla, barn. Då bad alla och det går då inte heller att splittra män/kvinnor utan man ställde sig där man hann och fick plats. Som sagt, extremt undantagsfall, så du kommer nog inte delta i bönen.

• Anonym (Muslim)
    cupiditas skrev 2013-05-22 00:15:14 följande:
    Nej, kvinnor ber inte begravningsbönen. Förutom enstaka undantagsfall som kan uppstå. Jag har gjort det en gång men då var det en massbegravning för 800+ själar och vi var 50.000 människor på plats, kvinnor, män, gamla, barn. Då bad alla och det går då inte heller att splittra män/kvinnor utan man ställde sig där man hann och fick plats. Som sagt, extremt undantagsfall, så du kommer nog inte delta i bönen.

Okej tack för svar!
  • Anonym (muslimah)
    cupiditas skrev 2013-05-22 00:15:14 följande:

assalamu alaykum, förlåt men det där stämmer inte. Kvinnor får närvara i bönen och det är bara vid graven de inte ska vara med hissa ner den avlidne.

bevis : islamqa.com/en/ref/14522/funeral%20prayer
Svar på tråden Muslimsk begravning!