Nya rön om samsovning
Sedan sägs det ju att om man samsover ska barnet sova med huvudet uppe i höjd med föräldrarnas huvud, utan kudde, med egen filt, på ett eget utrymme i sängen osv, så att de inte hamnar inne under föräldrarnas täcke där det blir varmt och oventilerat, men frågan är om det är så lätt att följa alla gånger. Vi har inte samsovit "med flit", men visst har det hänt att både jag och barn somnat i samband med liggamning, barnet med huvudet inne vid mitt bröst och kroppen innanför mitt täcke. Väldigt lätt hänt att man somnar till och sveper täcket över både sig själv och barn.
Nu har vi alltid haft för avsikt att lägga tillbaka barnet i dess egen säng när det ätit och någon av mig och pappan har därför oftast varit vaken till dess, men ibland har det ändå inte blivit så. Misstänker starkt att det är minst lika lätt att somna och missa "säkerhetsreglerna" om man vet att barnet ska ligga kvar i sängen hos en.
Jag har aldrig känt mig bekväm med samsovning, när barnen är små bebisar är jag rädd att råka lägga mig på dem, putta dem ur sängen, kväva dem med täcket, PSD, så jag vågar knappt somna med dem i sängen. När barnen blir lite större lägger de sig på tvären, knör ut mig på kanten, sparkar mig i ansiktet och håller på.