• Natulcien

Nya rön om samsovning

Det beror naturligtvis på hur man samsover. Och eftersom man inte kan styra över hur folk sover så är det ju enklast att avråda helt. Så uppfattar jag det hela.

Jag och sonen samsov de första två månaderna, för att underlätta nattamning. Men det var säker samsovning det handlade om då. Vi sov på en fast madrass på golvet bredvid vår säng. Sonen hade egen gallerfilt och jag sov i samma ställning och mycket lätt. Svalt sovrum. Ingen rökning eller alkohol.

• Natulcien
    Tangent skrev 2013-05-22 15:07:41 följande:
    Intressant. Har läst att amning minska risken för psd. Undrar de barn som samsovit ammats och om de samsovit på ett säkert sätt. Jag hade aldrig orkat med så många amningstillfällen om vi inte samsovit.
    Ja, man undrar ju...
    Det är så otroligt många variabler inblandade, så man kan ju inte bara nöja sig med ett enda forskningsresultat så där...
  • Natulcien
    LinneaJosie skrev 2013-05-22 15:46:30 följande:

Kanske är det just alla variabler som gör samsovning komplicerat? Dvs det är kanske svårt att göra allt rätt, särskilt i sömnen, och kanske är det därför riskerna ökar. Det är vanskligt att rekommendera något om risken är stor att majoriteten utöver detta något på ett osäkert sätt.
    Ja visst...eftersom man inte kan styra hur folk sover så väljer man att avråda helt. Så är man på den säkra sidan s.a.s.
    Själv sov jag helt annorlunda när jag samsov med sonen, faktiskt. D.v.s. mycket lätt och ibland inte alls. Så min sömn blev ju försämrad, tyvärr. Det var därför vi bara samsov de första två månaderna, och sedan sov ju sonen ändå hela nätterna så då fick han sova bredvid oss istället.
    Men sover man tungt och djupt så är det ju såklart osäkrare....
Svar på tråden Nya rön om samsovning