Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Nya rön om samsovning

Tangent skrev 2013-05-22 15:07:41 följande:
    Intressant. Har läst att amning minska risken för psd. Undrar de barn som samsovit ammats och om de samsovit på ett säkert sätt. Jag hade aldrig orkat med så många amningstillfällen om vi inte samsovit.
    Ja, barnen i studien ammades. 

Jag tyckte att det intressanta var att risken inte är ökad om barnet är över 3 månader, dvs även den här studien visar att barn över 3 månader som ammas och där föräldrarna inte röker eller har druckit samt inte sover tillsammans i en soffa inte löper ökad risk.

Det intressanta blir ju då VAD det är för barn just under 3 månader som kan utgöra en risk. Jag tänker spontant täcken, kuddar, att barnet ligger väldigt tätt med näsan mot förälderns mage eller liknande och när de är så små inte klarar av att reglera andningen själv. 

När man pratar om säker samsovning så är det ju inte enbart att man inte ska vara rökare och vara opåverkad av alkohol utan även vad man väljer för underlag och hur man bäddar ner barnet så att säga. Det verkar man inte ha tagit någon hänsyn till.

Intressant var också - om jag inte läst fel - att positionen när man just samsover inte utgör någon utökad risk, men däremot när barnet sover i spjälsäng. Före 3 månaders ålder så innebär enligt studien sidoläge och magläge ingen utökad risk när man samsover, men när man låter barnet sova i spjälsäng. Märkligt!? Eller har jag missuppfattat?
  • Flickan och kråkan
    En blå giraff skrev 2013-05-22 16:16:32 följande:

För mig är det också så att jag troligen hade slutat amma mycket tidigare om jag inte hade fått samsova med mina små. Hade aldrig orkat gå upp så många ggr/natt för att sedan vakna igen och lägga tillbaka barnet efter amningen. Så det känns lite som pest eller kolera. Jag skulle troligen samsova ändå om jag fick ett barn nr 3 även om jag vet att det innebär en högre risk. Man kan ändå inte skydda de små mot allting, så resonerar jag. Och att ha en fullständigt slutkörd mamma tror jag också innebär en risk för ett litet barn faktiskt.

Men man kan ju även lösa det på ett rätt smidigt sätt utan att man ökar risken. Vi har t.ex. våra barn sovandes i vanliga sängar som står helt i kloss med vår dubbelsäng. För mig innebär det att samsova och man slipper gå upp etc för amning, man rullar bara intill, men enligt studien så praktiserar vi enbart co-sleeping vilket inte utgör någon utökad risk. Det är när man delar samma säng = samma madrass som risken enligt studien ökar. 
Svar på tråden Nya rön om samsovning