• MotStrömmen

Snabb förlossning

Jag hade en snabb förlossning med min första, 5 h. Är nu gravid igen och har inte så många veckor kvar till förlossning nr 2.
    Och jag är livrädd för att få en lika snabb eller snabbare förlossning.
    Kände att jag inte hann med alls förra gången...

Min barnmorska är sjuk just nu, så jag kan inte prata med henne om det..

Nån som hade en snabb första förlossning, hur förberedde ni er inför er andra och hur blev den?

Vet inte riktigt va jag ska ta mig till.. :(

Har även drygt 2,5 h bilresa till förlossningen och de stressar mig massor oxå..

• Svar på tråden Snabb förlossning
  • Mabaja

Min första fl tog 6 tim. Det var mest kaos och fokus på att övertala om att få komma in.

Min andra fl tog 5 tim och var lång, seg och lite halvtråkig. Men fick sjukt mycket bättre respons från sjukhuset så tror mycket beror på det.

• MotStrömmen

Överläkaren pratade med mig dagen innan sonen föddes, runt 17 tiden. (Han skulle kommit tidigare men fick ett akut-kejsarsnitt)
    Han sa att jag skulle bli utskriven, men att eftersom klockan blivit för mycket så fick jag ligga kvar till dagen efter.
    Han berättade även att han trodde de var läääänge kvar tills de var dags åt mig, han trodde bestämt att jag skulle gå över tiden.

Klockan 02 går vattnet, följt av intensiva värkar och klockan 07 är sonen född.
    Då var jag i 39+3.

Inne på förlossningen var det kaos.
    Jag hann få epidural, sen så fanns de knappt ngn personal. Sa till flera gånger att jag trodde att de va dags, att jag tyckte de tryckte på.
    Till svar fick jag: "mm de kan kännas så" och liknade. Tillslut blir jag arg och den nonchalanta barnmorskan kollar hur mycket öppen jag är. Helt plötsligt bryter kaoset ut.
    "Oj, måste hämta en annan barnmorska!!"

En annan barnmorska kommer in, presenterar sig, 28 min senare är sonen ute. Hon var där inne i 30 min.

Vill verkligen inte att de ska bli så igen.

Överläkaren kom och ursäktade du dagen efter :)

• LitenBlomma

Det låter som när jag födde sista.
    Vi var inne för kontroll av vattenavgång. Fick värkarna på förlossningen.
    40 min till 6 cm öppen. Då kopplades ctg bort för jag skulle kissa. BM följde med mig in på toa men jag bad henne att gå ut för jag kände att det var dags att bajsa. Hon fick ryta till ordentligt innan jag gick med på att gå tillbaka till rummet istället. Hann bara lägga mig i sängen så drog hon av mina kläder och en BM till rusade in och sa att jaha nu blir det barn. Och plopp så var hon ute.

12 min från 6 cm till bebis på magen.

• MotStrömmen
    LitenBlomma skrev 2013-05-22 17:58:42 följande:
    Det låter som när jag födde sista.

Vi var inne för kontroll av vattenavgång. Fick värkarna på förlossningen.

40 min till 6 cm öppen. Då kopplades ctg bort för jag skulle kissa. BM följde med mig in på toa men jag bad henne att gå ut för jag kände att det var dags att bajsa. Hon fick ryta till ordentligt innan jag gick med på att gå tillbaka till rummet istället. Hann bara lägga mig i sängen så drog hon av mina kläder och en BM till rusade in och sa att jaha nu blir det barn. Och plopp så var hon ute.

12 min från 6 cm till bebis på magen.

Haha vilken syn och upplevelse. Tur du hann ut från toan :p
  • kiwwi
    MotStrömmen skrev 2013-05-22 15:23:17 följande:

Oj oj, vilken upplevelse!!! :o
    Skönt att de gick bra ändå och att du kunde hantera situationen. :)

Tack så mycket för tipsen. Ska ta ett snack med gubben ikväll. :)

En viktig grej jag glömde förresten med förberedelser om du nu inte skulle få igångsättning, kolla you tube och fråga runt hur det kan vara om barnet har navelsträngen runt halsen och hur man ska göra för att lirka loss den, det är vanligare än man tror att den sitter runt halsen på väg ut. Min man kände även i munnen för att kolla så inget slem fanns där och stoppade upp. Tänk positivt att det här klarar ni om det händer!

Men hoppas på att du får igångsättning, verkar väldigt lämpligt för din del:)  
  • MotStrömmen
    kiwwi skrev 2013-05-22 22:05:42 följande:
    En viktig grej jag glömde förresten med förberedelser om du nu inte skulle få igångsättning, kolla you tube och fråga runt hur det kan vara om barnet har navelsträngen runt halsen och hur man ska göra för att lirka loss den, det är vanligare än man tror att den sitter runt halsen på väg ut. Min man kände även i munnen för att kolla så inget slem fanns där och stoppade upp. Tänk positivt att det här klarar ni om det händer!

Men hoppas på att du får igångsättning, verkar väldigt lämpligt för din del:)  

Ska be mannen kolla, får se om jag törs kolla med :p

Men tack för tipset. Jag hoppas oxå på igångsättning. Min värsta mardröm skulle besannas om jag måste föda hemma eller på vägen dit :o
  • allie3

Vi har två timmar till förlossningen.

Första tog 17 timmar från första värk men de var bara dom 5 sista timmarna då jag var säker på att de var på gång. Tvåan tog 6 Tim. Trean fyra timmar. Blir intressant hur de blir med fyran vill gärna hinna in jobbigt när man har så långt att köra.

• MotStrömmen
    allie3 skrev 2013-05-25 19:13:19 följande:
    Vi har två timmar till förlossningen.

Första tog 17 timmar från första värk men de var bara dom 5 sista timmarna då jag var säker på att de var på gång. Tvåan tog 6 Tim. Trean fyra timmar. Blir intressant hur de blir med fyran vill gärna hinna in jobbigt när man har så långt att köra.

Ja, svårt att när man ska åka, när det är så långt. Men hoppas att ni hinner in :)
Svar på tråden Snabb förlossning