• MotStrömmen

Snabb förlossning

Jag hade en snabb förlossning med min första, 5 h. Är nu gravid igen och har inte så många veckor kvar till förlossning nr 2.
    Och jag är livrädd för att få en lika snabb eller snabbare förlossning.
    Kände att jag inte hann med alls förra gången...

Min barnmorska är sjuk just nu, så jag kan inte prata med henne om det..

Nån som hade en snabb första förlossning, hur förberedde ni er inför er andra och hur blev den?

Vet inte riktigt va jag ska ta mig till.. :(

Har även drygt 2,5 h bilresa till förlossningen och de stressar mig massor oxå..

• Svar på tråden Snabb förlossning
  • MotStrömmen
    mammabear skrev 2013-05-22 15:22:36 följande:
    Min bästis födde tvåan på vardagsrumsgolvet, dom hann inte in. Med trean fick hon igångsättning tre veckor innan BF.

Min värsta mardröm! :o
  • LillaVanilla

Ettan tog 18 h från vattenavgång till bebis. Värkar ca 12 h varav 50 min krystvärkar.
    Tvåan tog 3,5 h på förlossningen. Småvärkar hemma så åkte in för undersökning.
    Trean tog 10,5 h från vattenavgång, men värkarna kom mycket senare. Hade värkar 2 h innan vi åkte in. Han vara på förlossningen ca 25 min.
    Det har alltså gått fortare och fortare. Mitt råd är att vara konstruktiv och informativ när du pratar med bm eller annan. Jagar du upp dig och blir hysterisk eller börjar gråta kan de tro att anledningen till önskad igångsättning är annan än ren oro för att föda i hallen. Lycka till!

• Marengen

Tog ca 15h från vatten avgång tills hon va född MEN jag han bara vara inne på förlossnings rummet ca 15min innan hon va ute. Blev hemskickad efter kontroll efter vattenavgång, låg hemma med lite sammandragningar tills jag fick en krystvärk hemma så vi åkte in. Blev inskickad i ett mottagningsrum och ingen hade tid. Fick grymt ont, när väl bm kom va jag fullt öppen och bebis på väg ut, då blev det fart på personalen :).
    Är nu i vecka 39, va på TUL i veckan för jag ville ha igångsättning eftersom första va så stor(4930g) men det fick jag inte. Hoppas jag känner mer denna gång så vi kommer in i tid och att jag hinner med lite bättre :)

• MotStrömmen
    LillaVanilla skrev 2013-05-26 17:54:26 följande:
    Ettan tog 18 h från vattenavgång till bebis. Värkar ca 12 h varav 50 min krystvärkar.

Tvåan tog 3,5 h på förlossningen. Småvärkar hemma så åkte in för undersökning.

Trean tog 10,5 h från vattenavgång, men värkarna kom mycket senare. Hade värkar 2 h innan vi åkte in. Han vara på förlossningen ca 25 min.

Det har alltså gått fortare och fortare. Mitt råd är att vara konstruktiv och informativ när du pratar med bm eller annan. Jagar du upp dig och blir hysterisk eller börjar gråta kan de tro att anledningen till önskad igångsättning är annan än ren oro för att föda i hallen. Lycka till!

Tack! :)

Gråta offentligt är inte riktigt min grej :p

Men jag ska fundera ut hur jag ska formulera mig för att dom ska ta de på allvar :)
  • MotStrömmen
    Marengen skrev 2013-05-26 18:11:07 följande:
    Tog ca 15h från vatten avgång tills hon va född MEN jag han bara vara inne på förlossnings rummet ca 15min innan hon va ute. Blev hemskickad efter kontroll efter vattenavgång, låg hemma med lite sammandragningar tills jag fick en krystvärk hemma så vi åkte in. Blev inskickad i ett mottagningsrum och ingen hade tid. Fick grymt ont, när väl bm kom va jag fullt öppen och bebis på väg ut, då blev det fart på personalen :).

Är nu i vecka 39, va på TUL i veckan för jag ville ha igångsättning eftersom första va så stor(4930g) men det fick jag inte. Hoppas jag känner mer denna gång så vi kommer in i tid och att jag hinner med lite bättre :)

Oj, åk in tidigare den här gången!! :D

Synd att dom inte lyssnade på din oro. :/ hoppas att det kommer ut en 3000+ "grammare" denna gång :) lycka till!
  • Marengen

MotStrömmen: de uppskattade vikten till ca 4100g på TUL så blir ingen liten denna gång heller..

• Maria07

Med min första var jag inne på förlossningen i 40 minuter. Var beredd på att andra skulle gå fort...bara inte så fort som det gick. Jag ringde BB för att övertala dem att jag ville åka in (det var 30 minuter innan) motvilligt gick de med på det, man kan ju alltid åka hem igen sa de. När jag skulle sätta mig i bilen till BB kände jag bebisen på väg ut så det blev till att vända in igen och fort få fram handdukar och strax därefter låg han på köksgolvet och skrek.  Ambulansen kom strax efter han var född och vi åkte in friska och glada, nöjda över att inte kommit iväg även om vi bara har 20 minuter till BB. Anledningen att vi inte åkte med en gång efter vi ringt var att vi väntade på barnvakt. 

Min barnmorska sa till mig efter att när om jag ska ha en nummer 3 så ska jag åka in på minsta lilla signal utan att ringa.
    Kan tillägga att min mans värsta mardröm var att jag skulle föda hemma. Men det löste sig bra ändå Skrattande 

• MotStrömmen

Vilken upplevelse!! :o
    Hur gjorde ni mer ert barn? Hur gammalt var barnet?
    Så jävla typiskt förlossningen att inte à en på allvar!

Det är en av sakerna som gör mig mest nervös, vart gör vi av sonen(?) närmaste barnvakt bor 4 mil bort... Han får väl trauma för livet om han skulle se de där.. :/

• MotStrömmen
    Marengen skrev 2013-05-27 20:49:23 följande:
    MotStrömmen: de uppskattade vikten till ca 4100g på TUL så blir ingen liten denna gång heller..

Får hoppas på det och inte ett gram mer :D
  • Maria07

Det var på natten och hon sov djupt, tack och lov. Hon var 5 och ett halvt år gammal och sov i ett rum utan dörr några meter från där lillebror är född. 

Barnvakten kom en liten stund innan sonen föddes och hjälpte till med handdukar medans maken ringde 112. Om det hade varit dagtid skulle hon fått vara på förskolan oavsett om det var en dag hon skulle vara där eller ej. 

Sköterskan jag pratade med på BB bad nästan om ursäkt när vi kom in. 

Svar på tråden Snabb förlossning