Inlägg från: MajaMu |Visa alla inlägg
  • MajaMu

Samsovning och spädbarnsdöd...

Hej, Jag läste just på DN om en ny studie som visat på samband mellan plötslig spädbarnsdöd och samsovning. Kanske kommer svenska riktlinjer att ändras så man avråder alla föräldrar att samsova. Jag blir lite ledsen av att läsa det. Samsovning har så många fördelar. Visst är PSD fruktansvärt men hur värderar man den ökade risken, det är ju ändå väldigt ovanligt, mot allt det positiva barnet får av samsovning. Hur tänker ni kring detta? www.dn.se/nyheter/vetenskap/samsovning-okar-risken-for-barnet

• Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...
  • MajaMu

Nej, det står ju inte mycket om hur studien gjorts. Givetvis finns det antaganden och förenklingar som i all forskning. Jag tycker det vore synd om Socialstyrelsen ändrade sina rekommendationer som läkaren i artikel (vem det nu är) antydde, och om människor blir oroliga och undviker att samsova fast de vill. Jag har också svårt att tro att det borde spela någon roll att man i samma säng så länge man inte ligger packade som sillar. Jaja, för min egen del är den tiden över. Jag blir glad om nån tassar in och kryper ned hos mig under natten men för tillfället händer det inte så ofta. Tänk att man kan känna sig lite "ledsen" för att barnen sover gitt hela natten - det hade jag aldrig trott för bara ett år sedan.

Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...