• MajaMu

    Samsovning och spädbarnsdöd...

    Hej, Jag läste just på DN om en ny studie som visat på samband mellan plötslig spädbarnsdöd och samsovning. Kanske kommer svenska riktlinjer att ändras så man avråder alla föräldrar att samsova. Jag blir lite ledsen av att läsa det. Samsovning har så många fördelar. Visst är PSD fruktansvärt men hur värderar man den ökade risken, det är ju ändå väldigt ovanligt, mot allt det positiva barnet får av samsovning. Hur tänker ni kring detta? www.dn.se/nyheter/vetenskap/samsovning-okar-risken-for-barnet

  • Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...
  • carro93

    Funderar mest på hur det kan påverka? Skulle barnet ha lättare för att helt plötsligt sluta andas bara för att jag ligger i samma säng? Nä det låter inte troligt i mina öron.

  • Pissenisse
    carro93 skrev 2013-05-21 22:24:27 följande:
    Funderar mest på hur det kan påverka? Skulle barnet ha lättare för att helt plötsligt sluta andas bara för att jag ligger i samma säng? Nä det låter inte troligt i mina öron.
    Så tänker jag också, det är ju helt ologiskt att det skulle påverka något att fler sover i sängen. Det måste ju gälla osäker samsovning som att om man delar täcke och sover på varann då de små inte reglera värmen, eller att de får täcket över sig. 
  • Mälaröbo

    Forskning är forskning och ingen sanning!
    Man får själv värdera riskerna och göra sina val.
    Napp minskar risken, men ändå använder inte alla napp.
    Rökning under graviditeten, ökar risken och ändå röker vissa. Osv,osv.

    Trots allt får vi inte glömma att majoriteten av alla bebisar överlever trots att man inte följer alla riktlinjer!

  • lövet2

    En stor studie för ett par år sedan, kom fram till att riskerna var ungefär 50/50 när man jämförde samsovning och sovande i egen säng. Vad gör den här studien mer sanningsenlig?

    Dessutom glömmer jag inte studien på 80-talet, som kom fram till att över 50% av de svenska barn som dött i PSD under ett år, hade sovit på lammskinn. Då trodde de att de kommit på svaret på gåtan PSD ...

  • MajaMu

    Nej, det står ju inte mycket om hur studien gjorts. Givetvis finns det antaganden och förenklingar som i all forskning. Jag tycker det vore synd om Socialstyrelsen ändrade sina rekommendationer som läkaren i artikel (vem det nu är) antydde, och om människor blir oroliga och undviker att samsova fast de vill. Jag har också svårt att tro att det borde spela någon roll att man i samma säng så länge man inte ligger packade som sillar. Jaja, för min egen del är den tiden över. Jag blir glad om nån tassar in och kryper ned hos mig under natten men för tillfället händer det inte så ofta. Tänk att man kan känna sig lite "ledsen" för att barnen sover gitt hela natten - det hade jag aldrig trott för bara ett år sedan.

  • Dr Mupp

    Inget nytt med andra ord. Ja det är högre risk för PSD vid farlig samsovning. Jag har läst den gamla studien som visade att om man samsover i soffor, vattensängar och liknande så ökar risken för att bebisen ska dö. Säker samsovning dvs i en fast säng där bebisen har eget täcke och kudde så fanns det ingen ökad risk.

    Artikeln på DN är värdelös men jag skulle gissa att de som vanligt inte gjort skillnad på säker och farlig samsovning.  


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Flickan och kråkan

    Det var ju inte så mycket nyheter om man ska vara ärlig när man läste den aktuella studien. Den enda skillnaden var väl just att man sett en ökad risk för barn under 3 månader (även om man undantar riskfaktorer som rökning, alkohol, soffor m.m.) och det är ju något man pekat på tidigare (om än ej med säkerhet) i de svenska rekommendationerna kring sovarrangemang. Man säger dock i studien att det inte sett någon ökad risk för barn över 3 månader där barnet ammar, föräldrarna inte är rökare, inte är alkoholpåverkade och inte sover på en soffa:


    "no increased risk of SIDS when bed sharing, namely breast-fed infants over 3 months whose parents do not smoke, and whose mother does not take 2 or more units of alcohol or drugs and does not cosleep on a sofa."


     Jag skulle tippa på - när det gäller just barn under 3 månader - att det handlar om täcken och liknande som man har i sängen eller att de ligger väldigt tätt med näsan intill förälderns kropp eller liknande. Det är ju av den anledningen man även avråder från att bära nyfödda i vagga i sjal exempelvis.

  • Natulcien

    Som jag skrev i den andra tråden på samma ämne...

    ...det handlar naturligtvis om hur man samsover. Och eftersom man inte kan styra över hur folk sover så är det ju enklast att avråda helt...

  • DexX

    Kan någon förklara, 22% hade sovit tillsammans med föräldern/ föräldrarna när de dog, alltså hade 78% inte gjort de? Så förstår inte artikelns mening :P ( är nyvaken så kan vara därför) så förklara gärna :P

Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...