Inlägg från: Lille Skrutt |Visa alla inlägg
  • Lille Skrutt

Samsovning och spädbarnsdöd...

Om man har gått om yta så att barnet inte ligger hud mot hud, inga täcken och kuddar utan endast lakan, då borde samsovning vara lika säkert som att ha bebis i sidovagn/spjälsäng bredvid vuxensängen. Men under sådana omständigheter är det liksom ingen större vits med samsovning längre utan då kan man ju lika gärna välja sidovagn kan jag känna.

• Lille Skrutt

Nu har du nog misstolkat mitt inlägg . Jag menar inte att samsovning är lika med hudkontakt annars är det meningslöst. Samsovning är att finnas i närheten för barnet. Men för ett spädbarn under tre månader så ser jag ingen skillnad mellan att ha babyn invid sig i en sidovagn eller invid sig i sängen på en egen yta? Jag tycker det är samma sak. I båda fallen så ligger ju föräldern bredvid, i samma höjd och finns i närheten och barnet kan krypa intill om det vill (fast som nyfödda så låg mina rätt så stilla). Spjälsäng blir ju iofs inte samma sak,men om man själv ligger intill spjälsängen så kan man ju snabbt svara på barnets signaler. För barnen över tre månader däremot kan man ju samsova säkert i samma säng.

Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...