Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Samsovning och spädbarnsdöd...

Som jag skrev i den andra tråden på samma ämne...

...det handlar naturligtvis om hur man samsover. Och eftersom man inte kan styra över hur folk sover så är det ju enklast att avråda helt...

• Natulcien
    Förväntanstid skrev 2013-05-29 15:02:32 följande:
    I England ger man rådet att aldrig låta en bebis ärva madrass från äldre syskon/släktingar pga att det ökar risken för psd. Detta beror på bakterietillväxt som sker i madrassen efter den använts ett tag. De flesta föräldrar byter knappast madrass inför samsovningen. Bara en tanke... (Jag har själv samsovit med mitt barn)
    Nu känner jag inte till det vetenskapliga underlaget för det påståendet... men spontant så känns det ju ganska överdrivet. Självklart lägger man inte en nyfödd på en gammal sunkmadrass med ingrodd skit...men en bebismadrass som ett syskon har haft och sovit på 1-2 år lär knappast vara så ingrodd med bakterier...

Vi har en ökad skara barn med allergier också p.g.a. överdriven renlighet...
  • Natulcien
    Förväntanstid skrev 2013-05-31 09:02:49 följande:

Det finns om man googlar lite, gjorde det själv när mitt barn var i psd-ålder. Jag hade nämligen fått en gammal madrass av min loppis-tokiga mamma. Jag slängde den. Dessutom verkar du totalt missat min poäng. Om barn som sover på gammal madrass riskerar psd så måste ju detta även gälla barn som sover på sina föräldrars (gamla/över 1 år) madrasser. Den pyttelilla ökningen psd för samsovande spädisar skulle alltså kunna bero på detta.
    Nej, jag missade ingen "poäng", som du kallar det. Jag bara opponerade mig mot att madrasser skulle bli farliga efter 1 år. Jag har googlat, men hittar inget vetenskapligt belägg för att det är så. Bara spekulationer och att man har hittat "eventuella samband". Inget klarlagt således.
    Däremot ska man nog vara på sin vakt både med nya och gamla madrasser vad gäller kemikalieinnehåll,  flamskyddsmedel etc. Det känns mer hälsovådligt än lite kvalster.
  • Natulcien
    Förväntanstid skrev 2013-06-04 21:11:27 följande:

Ja det finns alltså studier som pekar på det och du väljer då att hellre gå efter personliga gissningar. Det är helt ok för mig men meningen med mitt inlägg var inte reta upp någon forum-heltidare utan bara att delge min kunskap om en möjlig orsak, varken mer eller mindre.
    Eh va? Vad är det för studier? Som jag skrev så hittade jag alltså endast hypoteser och "eventuella" samband. Inga vetenskapliga bevis. Kan du inte länka till de vetenskapliga bevisen, eftersom jag alltså inte har hittat dem?

Sen vet jag inte vad det är för "forumheltidare" du yrar om, och hur det är relevant här..? Men det var kanske andra trådar du blandade in?
  • Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2013-06-18 22:12:18 följande:
    Det handlar inte om att stå över. Jag har läst den sista studien och har inga problem med resultaten i den. Det den visar är att samsovning för just barn under 3 månader ökar även om föräldern inte är alkoholpåverkad eller röker och även om mamman ammar. Det som är lite lurigt är att den inte alls tar hänsyn till hur man samsover på andra sätt. I USA t.ex. så är det jättevanligt att man samsover med väldigt mycket bolster och kuddar och mjuka madrasser. I det perspektivet är det ju inte så märkligt att risken ökar. Jag är nyfiken på om resultatet skulle bli det samma om man undersökte andra omständigheter kring hur man samsover. Vi väljer t.ex. att inte ha kuddar och täcken och ser dessutom till att barnen när de är så små har riktigt gott om utrymme och så att säga sover "själva" fast ändå med oss (säger inte att alla andra gör så, men det går att samsova på det viset också). Har svårt att tro att risken då skulle bli större än vid sidovagn (det blir ju i praktiken detsamma) vilket man fortfarande rekommenderar och inte anser vara förenat med ökad risk.

För mig handlar det inte om att bortförklara utan att hitta vad det verkligen är som utgör en risk. Tar man t.ex. barn som sover i spjälis så är det förenat med hög risk att sova på mage i spjälsäng. Det är inte spjälsängssovandet som är det farliga utan magläget ur det perspektivet. Troligtvis är det detsamma vad gäller samsovning. Det handlar i stor utsträckning om hur man samsover. I många delar av världen (som asien exempelvis) är samsovning utbrett men ändå har man världens lägsta frekvens av psd. Man har andra rutiner/vanor vad gäller omständigheterna runt sovande - fastare sovytor etc.
Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...