• Palma

Samsovning och spädbarnsdöd...

Säger som ovan, detta är inget nytt och givetvis ska man samsova säkert.
    Vi kommer att ha en sån här till babyn: kamcaredesign.jetshop.se/bedinbed-p-82-c-180.aspx

Ibland undrar jag om forskare världen över lever i varsin bubbla och inte kommunicerar med varandra...

• Palma

Uffesson, en snugglenest kan du ha om du vill samsova säkert. Eller en sån liten babysäng man sätter ihop med förälderns säng, "bedside crib".
    Vi ska köpa en sån här kamcaredesign.jetshop.se/bedinbed-p-82-c-180.aspx

När vi var i USA sist kunde man inte köpa spjälskydd, kuddar eller täcken till vaggor/spjälsängar pga att man kommit fram till att det ökar risken för PSD. Barnen sover i sovpåse eller med tunn filt. Och när min bror fick barn i Norge för 8 år sedan fick de inte samsova pga ökad risk för PSD. Det är lite läskigt hur man kan säga så olika i olika länder.

• Palma

Flickan och kråkan, av någon anledning kan jag inte läsa ditt inlägg. Ser bara att du citerat mig. Kanske för att jag använder appen?

• Palma

Nu loggade jag in via nätet och då ser jag.

Det du skriver har du rätt i, det är stora skillnader på hur vi sover i olika länder.

Men man blir ju lite fundersam som gravid och nojjig. När vi var i USA och de i butiken fasade när jag frågade om kudde... Här rek det ju tom (för att förhindra platt huvud) Sedan var det något om takfläkt också. Tror de rek att man skulle ha takfläkt? Det kanske är pga att många röker inomhus?

Vad tycker du om en sådan korg "bedinbed" som jag länkat till? Vi har litet sovrum men rätt stor säng. Dessutom en 4 åring som fortfarande vill sova med oss ibland.

• Palma

Njae, så kan man inte säga. I den gruppen alla barnen överlevt sitt första år, sov 91% i egen säng. Av de barn som dog sov endast 78% i sin egen säng.
    Det är en stor signifikant skillnad.
    OBS! Nu skriver jag dessa siffror ur minnet och reserverar mig mot att de inte är korrekta.

• Palma

EllisBell: Du måste alltså jämföra siffrorna med kontrollgruppen för att de ska säga något.

• Palma

Är det så att vi räddar 10% av barnen som skulle dött av psd om vi låter spädbarn under 3 månader sova i egen säng är det ju värt det.
    Nu vet man ju aldrig, men forskarna och läkarna menar att de kommer att ändra råden till föräldrar utifrån dessa resultat.

Svar på tråden Samsovning och spädbarnsdöd...