Samsovning och spädbarnsdöd...
Har läst ett abstract från samsovningsstudie o PSD att det är bakterier från föräldrarna som misstänks vara orsaken. Inte kvävning av kudde etc. Kan länka om jag hittar den igen.
Har läst ett abstract från samsovningsstudie o PSD att det är bakterier från föräldrarna som misstänks vara orsaken. Inte kvävning av kudde etc. Kan länka om jag hittar den igen.
Slaeggan: det är inte så svårt att förställa sig att det framför allt är fler, men även andra bakterier i en säng än i ett famn eller ett knä. Många sover nakna, man ligger en eller flera veckor i samma sängkläder, man svettas, läcker bröstmjölk mm. Det finns massa döda hud eller o kvalster.
Men nu spekulerar jag. Bättre jag letar upp artikeln! Ett ögonblick!
Här är en artikel som refererar till ursprungsartikeln i British medical Journal.
mobile.news.com.au/lifestyle/parenting/bed-bacteria-to-blame-for-sids-deaths-among-infants-who-sleep-with-parents-study/story-fnet08xa-1226647904058
Lennartsdotter:
Håller med dig om att man får väga saker mot varandra.
Men bad gäller sömnbristen så är det samma m magläge: barnen sover bättre men man väger ändå fördelarna m ryggsäck högre. Så sömn är sällan mer värderat ön livhanken, om man ska hårddra det.
Och vad gäller andningslarm:
1. Det räddar inte liv. Andningsuppehållet sker efter hjärtstopp, dvs larmet går efter att hjärtat slutat slå.
2. Att ha andningslarm bär man samsover hjälper ju inte- larmet kan registrera den vuxnes rörelser och ej barnets.