Rhino skrev 2013-05-29 14:46:17 följande:
Givetvis är resultatet mer komplext än vad det framstår i DN:s artikel, men för att fler ska kunna ta till sig artikelns resultat så förenklas den. Det är synd att DN framställer resultatet som en sanning då det ju som sagt krävs fler än en studie för att kunna göra det. Men å andra sidan låter det som att många studier som kommer fram till ungefär samma sak har gjorts eftersom en professor i barnmedicin (som en tycker skulle vara väl medveten om vad som krävs för att kunna acceptera ett påstående som sanning) säger följande;
"– Om man vill minimera risken för plötslig spädbarnsdöd pekar det mesta på att det bästa är att barnet sover på rygg i egen säng"
Jag funderar på om en lätt förkastar resultatet för att en inte vill acceptera att så kan vara fallet. Att samsovning medför stora risker för barnet, framförallt innan de uppnått 3 månaders ålder. För det innebär ju ofta många känslomässiga fördelar att samsova och dessutom är det bekvämt att slippa gå upp och hämta barnet mitt i natten när det vill ammas. Är det därför det är så svårt att acceptera ovanstående tro?
Vilken brittisk studie är det? Det du skrev om co-sleeping vs. bedsharing lät mycket intressant, det vill jag läsa mer om.
Självklart finns det känslomässiga faktorer inblandade. Det är ju lite grand som debatten vad gäller amning - ersättning. Den är dock klart känsligare för sällan man ser stora rubriker för kopplingen ersättning - psd.
Däremot tror jag inte att det enbart är av den anledningen som man kan ha svårt att acceptera ovanstående. För egen del så har jag inte svårt att acceptera studiens resultat, men däremot generaliserande slutsatser av den typen du citerar ovan (barnläkaren) för jag anser inte att den tolkningen stämmer överens med studiens resultat. Särskilt inte när man även tittar på andra studier. Uttalandet är inte felaktigt, men har stora brister.
Co-sleeping kontra bed-sharing tas upp i den aktuella studien. Begreppen är fortfarande lite oklar ibland. En del anser att co-sleeping är ett paraplybegrepp för såväl bed-sharing som att sova på annan yta än förälder men i direkt närhet. Andra skiljer på begreppen. AAP förspråkar ett begreppsbyte till bed-sharing och room-sharing för att undvika missförstånd. Begreppsförvirringen är ju inte heller irrelevant i sammanhanget.
Här är den brittiska studien:
www.bmj.com/content/339/bmj.b3666.pdf%2Bhtml
Här är en av forskarnas kommentarer kring hur hans/deras studie har tolkats i media m.m.
www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2009/oct/16/sudden-infant-death-syndrome-children