• Anonym (Möjligt?)

Vad tjänar en personlig assistent?

Jag har en kompis som precis börjat sitt nya jobb. Har jobbat kanske 1 månad och fått sin första lön. Hon är väldigt lat av sig och tar inte vilket jobb som helst för hon vill ha det bekvämt. Men iallfall så har hon fått ett jobb som personlig assistent åt en äldre herre och jobbar natt. Hon säger att hon får ut efter skatt 29.000-32.000 kr i månaden. Jag tycker det låter väldigt mycket eller det kanske stämmer? Jag har en annan kompis som har ett liknande jobb och får inte alls ut så mycket och hon har jobbat i många år. 
    Min kompis är väldigt speciell och vill gärna tävla om saker, förstår inte varför. Jag har ett jobb (kontor)  som jag också precis börjat och tjänar 30.000 kr efter skatt och gör mer jobb än henne.

• Svar på tråden Vad tjänar en personlig assistent?
  • Wilmis07
    Anonym (Molly) skrev 2013-05-22 22:51:51 följande:
    För att få en lön efter skatt på 32.000kt, krävs en lön före skatt på ca 45.000kr. Även om hon har en ashög grundlön, jobbar tokmycket OB-tider - nej, det är inte rimligt. Inte om hon har sovande jour (jourersättningen är rätt låg) och arbetar max heltid. Varje timme med personlig assistans genererar i 275kr/h (schablonbeloppet). Dessa 275kr/h ska täcka allt med assistansen; löner (inkl sociala avgifter, OB etc), omkostnader (t ex personliga assistentens fika om brukare och assistent fikar), administrationen (all personal runt omkring; lönenissarna, revisorn etc) - ja, allt som rör assistansen. Det är då omöjligt att betala ut en lön om 45.000kr - då skulle ju assistansanordnaren gå back asmycket på varje utförd assistanstimme! Och en lön på 45.000kr kostar betydligt mer för arbetsgivaren än bara 45.000kr.
    Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • MissEofc

Jag jobbade som pa förra året, tjänade 100 i timmen.
    Skitföretag och skitlön.
    Vi slavade helt ärligt och fick göra uppgifter ensamma som det är krav på att två måste göra.
    Blev inte kvar där speciellt länge kan jag säga.

• Anonym (Jag)
    Anonym (persass) skrev 2013-05-22 20:12:33 följande:
    Hur mycket jobbar du för att få ut 25000 i månaden. Låter helt osannolikt med en timlön på 120 i timmen,fast Ob tillkommer på det. 120 kr i timmen ger en månadslön på drygt  20000,det blir en hel del ob som du måste jobba sen då.... Och är det sovande natt så brukar det bara vara en del av natten man får fullt betalt,sen är det jourersättning som gäller.

Själv jobbar jag 87% och har ut mellan 15500 och 17000 i månaden. Jobbar dygnets alla timmar,med sovande jour.
    Jag jobbar mycket, jag har jobbat 280 timmar som mest en månad. Det är inte osannolikt då det är det jag brukar plocka ut. Jag får även min semesterersättning utbetalt varje månad då jag är timmis.
  • laney

Jag jobbar för ett privat företag , och tjänar ca 27000 efter skatt , många kvällar och nätter dock .

• Anonym (persass)
    Anonym (Jag) skrev 2013-05-23 17:08:33 följande:
    Jag jobbar mycket, jag har jobbat 280 timmar som mest en månad. Det är inte osannolikt då det är det jag brukar plocka ut. Jag får även min semesterersättning utbetalt varje månad då jag är timmis.

Man kan ju knappast räkna med att man jobbar 280 timmar varje månad? Hur normalt är det?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (persass) skrev 2013-05-23 22:40:11 följande:

Man kan ju knappast räkna med att man jobbar 280 timmar varje månad? Hur normalt är det?
    Har jag sagt att man ska räkna med det? Mitt rekord är så många timmar och då fick jag 47.000kr före skatt. Normalt jobbar jag inte så mycket nej.
  • Anonym (persass)
    Anonym (Jag) skrev 2013-05-24 14:49:18 följande:
    Har jag sagt att man ska räkna med det? Mitt rekord är så många timmar och då fick jag 47.000kr före skatt. Normalt jobbar jag inte så mycket nej.
    Men jobbar men för 120 kr timmen och säger att man för det mesta ligger på 25-33000 kr i månaden ut,då måste man jobba en hel del över heltid varje månad.
    I min kommun tjänar dom som jobbar heltid ca 18500 efter skatt, iof varierade arbetstider,dygnspass med sovande jour och arbete varannan helg. Och då ligger månadslönen på ca runt 22000 innan ob.

• Mars12

Jag jobbar som assistent. Vi har sovande jour och man jobbar ca: 9pass i månaden.
    13.00-09.00 helger 15-15. Vi har runt 145kr/h + ob tillägg. Brukar få ut runt 22.000 efter skatt

• Anonym (Jag)
    Anonym (persass) skrev 2013-05-24 15:29:00 följande:
    Men jobbar men för 120 kr timmen och säger att man för det mesta ligger på 25-33000 kr i månaden ut,då måste man jobba en hel del över heltid varje månad.
    I min kommun tjänar dom som jobbar heltid ca 18500 efter skatt, iof varierade arbetstider,dygnspass med sovande jour och arbete varannan helg. Och då ligger månadslönen på ca runt 22000 innan ob.

Jag jobbar inte för 120kr i timmen, det är bara grundlönen sen tillkommer massa ob.
    Den här månaden får jag 37,000kr före skatt och jag jobbade 20 dagar förra månaden.

Misstror du mig eller? 
  • Anonym (PA 2)

Faktiskt kan man tjäna så bra som PA. Min man deklarerade 409000kr för inkomstår 2012. Då har han jobbat heltid som PA, det har inkl ntäter samt dygnsarbete, det har genererat till löner på 25-30 kr i månaden. 

Men jag har svårt att tro att enbart nattjobb kan genereraen sån lön.

Kan tillägga att min man jobbar för ett privat bolag samt har 13 års erfarenhet av PA och fick sina lönekrav igenom när han började sin anställning.    

• KaeJ

Kan det vara så att din vän jobbat som timvikarie innan och sen fått fast tjänst och gått över månadslön?

I det flesta fall får man ju sin timlön månaden efter jobbad månad lika så om man är fast brukar ju ob:n komma månaden efter.

Dvs kan det vara timlön+ den fasta grundlönen? 

• Anonym (Möjligt?)
    KaeJ skrev 2013-05-27 10:42:23 följande:
    Kan det vara så att din vän jobbat som timvikarie innan och sen fått fast tjänst och gått över månadslön?

I det flesta fall får man ju sin timlön månaden efter jobbad månad lika så om man är fast brukar ju ob:n komma månaden efter.

Dvs kan det vara timlön+ den fasta grundlönen? 

Det vet jag faktiskt inte. Jag tror att hon är timanställd fortfarande men ska få fast anställning efter sommaren har hon pratat om.
    Det kan ju vara så att hon tjänat så bra och hon har jobbat mycket men jag tror knappast att det är så varje månad. 
  • Sölve

Aldrig. Jag jobbar som PA, dygnspass så mycket OB. Skrapar ihop 30-32000 före skatt på det. 

• Sölve

Eller ja, man ska ju aldrig säga aldrig, men det låter så osannolikt. 

• Lilla Morran

Jag jobbar som PA, endast natt, på två olika ställen. Tjänar 126 kr/Tim resp 136k kr/Tim, plus OB. Får ut drygt 1000 kr per natt, då varje arbetspass är ca 10 Tim. För mig som arbetar tre nätter/vecka blir det ca 75% och ca 13-14 000 kr efter skatt...

• Alex4s

Hej.

Någon som vet ett bra bolag som är trevliga mot anställda och kunder i Skåne. Gillar jobbar mgr timmar i sträcket. 

Får man jobbar t.ex 24 timmar i sträck? Har tidigara jobbat PA i DK och där var det inget problem. Under sjukfall har jag även jobbat dubbla pass 2 x 24 timmar.

God förtsättsning till alla!!

• Arnold123

Man kan tjäna bra som pa, jag har runt 145 kr/h + ob + semester ersättning , är på jobbet ca 200 h månaden varav 30 h är jour. Har även ett ansvarsarvode på ca 4k varje månad och av dessa 200 h på jobbet är typ 60 h helgtimmar. 

Så tycker jag det är konstigt att jag lyfter 37 000 innan skatt, svar nej. Jag offrar nästan hela mitt sociala liv genom att jobba så mycket helg, är det ingen som kan jobba är det mitt ansvar att kliva in och jobba extra. 

Så att man sitter på kontor och är nyutbildad och har sämre lön och är arg över det är konstigt. Ni jobbar 7-4 är ledig varje helg och kan umgås med vänner och familj som normalt folk.  Om jag skulle jobba 7-4 vardag i min bransch skulle jag ha 22-23000 kr brutto, så det går att tjäna bra som PA men du får offra så fruktansvärt mycket. 

Att jag över huvudtaget har en partner som accepterar mina arbetstider är endast för att hon själv jobbar inom vården liknande tider men tro mig det sliter på både förhållande och själ ändå. Det är inte ett svårt jobb att vara PA men det är så ostimulerande så det inte är sant, är det utvecklande svar nej, går det göra karriär svar nej.

Jag går i funderingar om jag ska utbilda mig bara för att få ett 7-4 jobb för i min sits hade det verkligen varit drömmen. Jag är nöjd med min lön men inte vad jag får offra. jag hade kunnat gå ner 7000 enkelt i lön om jag fick jobba vardag dagtid, men skulle jag gå ner 14000.. knappast. 

Man får fruktansvärt lite betalt för att vara utbildad idag, därför bygger jag upp min ekonomi på detta sätt, men jag är redan nu efter 3 år i en fas där jag känner att min själs behov behöver tillgodoses och det kan jag endast få genom bildning.

Så innan man ser snett på en lönespec så kanske man ska gräva djupare och se hur mycket en person faktiskt offrar för vad som kommer i lönekuvertet. 

tänk också att jag hela tiden jobbar själv, hur socialt utsvulten tror ni man blir av det då ? träffar aldrig vänner och har inga kollegor som kan tillfredställa de sociala behoven.

Det kanske låter som jag hatar mitt jobb, det gör jag inte om än jag har en viss ångest emellan åt haha vilken lång text det blev.

• Anonym (finns en chans)
    Anonym (Möjligt?) skrev 2013-05-22 09:39:14 följande:

Jag har en kompis som precis börjat sitt nya jobb. Har jobbat kanske 1 månad och fått sin första lön. Hon är väldigt lat av sig och tar inte vilket jobb som helst för hon vill ha det bekvämt. Men iallfall så har hon fått ett jobb som personlig assistent åt en äldre herre och jobbar natt. Hon säger att hon får ut efter skatt 29.000-32.000 kr i månaden. Jag tycker det låter väldigt mycket eller det kanske stämmer? Jag har en annan kompis som har ett liknande jobb och får inte alls ut så mycket och hon har jobbat i många år. 
    Min kompis är väldigt speciell och vill gärna tävla om saker, förstår inte varför. Jag har ett jobb (kontor)  som jag också precis börjat och tjänar 30.000 kr efter skatt och gör mer jobb än henne.

Alltså det är ju fullt möjligt har hon en vaken natt? heltid, och månadslön? 

Allting hänger på hur många procent, om de är sovande eller vaken och naturligtvis. 

men som sagt det beror också på om hon är anställd av kommunen eller privat
Svar på tråden Vad tjänar en personlig assistent?