Man kan tjäna bra som pa, jag har runt 145 kr/h + ob + semester ersättning , är på jobbet ca 200 h månaden varav 30 h är jour. Har även ett ansvarsarvode på ca 4k varje månad och av dessa 200 h på jobbet är typ 60 h helgtimmar.
Så tycker jag det är konstigt att jag lyfter 37 000 innan skatt, svar nej. Jag offrar nästan hela mitt sociala liv genom att jobba så mycket helg, är det ingen som kan jobba är det mitt ansvar att kliva in och jobba extra.
Så att man sitter på kontor och är nyutbildad och har sämre lön och är arg över det är konstigt. Ni jobbar 7-4 är ledig varje helg och kan umgås med vänner och familj som normalt folk. Om jag skulle jobba 7-4 vardag i min bransch skulle jag ha 22-23000 kr brutto, så det går att tjäna bra som PA men du får offra så fruktansvärt mycket.
Att jag över huvudtaget har en partner som accepterar mina arbetstider är endast för att hon själv jobbar inom vården liknande tider men tro mig det sliter på både förhållande och själ ändå. Det är inte ett svårt jobb att vara PA men det är så ostimulerande så det inte är sant, är det utvecklande svar nej, går det göra karriär svar nej.
Jag går i funderingar om jag ska utbilda mig bara för att få ett 7-4 jobb för i min sits hade det verkligen varit drömmen. Jag är nöjd med min lön men inte vad jag får offra. jag hade kunnat gå ner 7000 enkelt i lön om jag fick jobba vardag dagtid, men skulle jag gå ner 14000.. knappast.
Man får fruktansvärt lite betalt för att vara utbildad idag, därför bygger jag upp min ekonomi på detta sätt, men jag är redan nu efter 3 år i en fas där jag känner att min själs behov behöver tillgodoses och det kan jag endast få genom bildning.
Så innan man ser snett på en lönespec så kanske man ska gräva djupare och se hur mycket en person faktiskt offrar för vad som kommer i lönekuvertet.
tänk också att jag hela tiden jobbar själv, hur socialt utsvulten tror ni man blir av det då ? träffar aldrig vänner och har inga kollegor som kan tillfredställa de sociala behoven.
Det kanske låter som jag hatar mitt jobb, det gör jag inte om än jag har en viss ångest emellan åt haha vilken lång text det blev.